سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در گفتگو مجازی مهر مطرح شد؛ ناکارآمدی بسته حمایتی گردشگری برای خروج از بحران کرونا

در گفتگو مجازی مهر مطرح شد؛ ناکارآمدی بسته حمایتی گردشگری برای خروج از بحران کرونا

به گزارش تور مسافرتی بسته حمایتی که دولت برای رونق گردشگری و خروج از بحران کرونا پیشنهاد داده به عقیده فعالان گردشگری احتیاج به بررسی دارد رئیس انجمن دفاتر مسافرتی خواهان وام با سود تک رقمی و حذف مالیات است.
دریافت ۶۳ MB
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، دفاتر خدمات مسافرتی یکی از بخش های صنعت توریسم بودند که در سال ۹۸ به واسطه اتفاقات مختلف و بحران هایی که کشورمان پشت سر گذاشت، گرفتار ضرر شدند چون در بیشتر ایام پروازهای خارجی و داخلی و سفرهای داخلی و خارجی مورد تهدید قرار می گرفت از سیل نوروز ۹۸ گرفته تا ماجرای هواپیمای اوکراینی. از آن طرف درست زمانی که آنها تصور می کردند نوروز ۹۹ می تواند جبران خسارت شود ویروس کرونا جلوی آنها را گرفت و نه تنها ایران بلکه همه جهان را گرفتار بحران کرد.
برای اینکه باردیگر این صنعت بتواند شکل بگیرد و بخشی از آن یعنی دفاتر خدمات مسافرتی هم کمتر گرفتار ضرر شوند و بعد از آخر بحران بتوانند باردیگر آغاز به کار کنند، تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شد. ولی تیموری معاون گردشگری کشور جزئیات بسته پشتیبانی از صنعت توریسم در دوران کرونا را اعلام نمود و اظهار داشت: مهلت سه ماهه مالیات شامل مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده، تعویق سه ماهه بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی، امهال پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایی کارکنان شاغل در واحدهای گردشگری، تعویق پرداخت قبوض حامل های انرژی شامل آب، برق و گاز به مدت سه ماه و بعد از آن به صورت اقساطی، امکان استفاده از اوراق سرمایه در گردش طرح گام و امکان استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ ۱۲ درصد همچون موارد این بسته حمایتی است. همینطور تمدید دوره امهال سه ماهه موارد فوق به شش ماه هم در دست پیگیری است.
اما حرمت الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نقدهایی به این بسته حمایتی دارد وی در گفتگویی که در فضای مجازی با خبرنگار مهر انجام شد، در اینباره توضیحاتی داد و بیان نمود: با نادیده گرفتن یا بسته های حمایتی ضعیف، صنعت توریسم راه به جایی نمی برد. دولت باید کمک نماید که از این وضعیت خارج شویم. به وزیر میراث فرهنگی نامه ای نوشته ایم تا کمک نماید که دفاتر روی پای خود بایستند. این نه تهدید بود و نه زیاده خواهی. این درخواستی از دولت می باشد چون معتقدیم اگر کمک نکند، قاعدتاً تا آخر ماه فروردین محکوم به شکست هستیم کمک به دفاتر در واقع کمک به خود دولت می باشد چون اگر خیلی از کارکنان آژانس ها تعدیل شوند، سربار دولت خواهند شد.
وی در ادامه اظهار داشت: امهال سه ماهه برای بیمه ها و حق کارفرمایی به کار ما نمی آید چون الان همه دفاتر تعطیل هستند بلاخره این مالیات ها باید پرداخت گردد ولی ما شروع به کار نکرده ایم که درآمدی داشته باشیم و بتوانیم آنرا پرداخت نماییم. این وام های اعلام شده هم در واقع برای ما بدهکاری به حساب می آید.
رفیعی افزود: بسیاری از کشورها وام بلاعوض به فعالان گردشگری خودشان داده اند ما نمی گوییم که این کار را انجام دهند چون می دانیم که شرایط اقتصادی دولت خوب نیست ولی می گوئیم وام تک رقمی با تنفس یک ساله بدهید. ما نمی دانیم کرونا چه زمانی ریشه کن می شود ولی باید تا چند ماه دیگر کارمان را به سختی شروع نماییم. باید تا چند وقت دیگر تکلیف پرسنل آژانس ها هم روشن شود باید از الان کمک کرد که این پرسنل بیکار شده سربار دولت نشوند. آژانس های مسافرتی نباید دغدغه مالیات داشته باشند. چون زیان دیده اند و درآمدی نداشته اند. ما لنگ بیمه هم نیستیم. آنچه که برای ما مهم می باشد و دولت هم از آن نفع می برد این است که وام تک رقمی تعلق بگیرد.
رفیعی همینطور درباره اینکه وزارت میراث فرهنگی و راه درخواست کرده بودند تا آژانس ها و هتل ها جریمه ای بابت کنسلی سفرها از مردم نگیرند و آنرا به مردم برگردانند هم اظهار داشت: حالا ارتباط ما با جهان قطع است حتی برای گردشگری داخلی هم صورت نمی گیرد و مردم موانعی را در ورودی شهرها بوجود آورده اند که البته کار درستی بوده است و در این شرایط گردشگری رونق ندارد ما هم خواسته ایم که دفاتر مسافرتی تعهد جدیدی ایجاد نکنند و اولویت را بر مبارزه با کرونا قرار دهند. تا بعداً اگر این ویروس از بین برود، باردیگر چرخ گردشگری را بچرخانیم. بعضی از دفاتر باز هستند تا بتوانند به مراجعان خود پاسخگو باشند ولی این مورد به مفهوم فعالیت صنف نیست. ما فروشنده محصولات هتل و ایرلاین هستیم و با لغو سفرها خیلی از هزینه تورها باید به مردم برگردانده می شد، در این حوزه هم هتلداران داخلی همکاری کردند ولی هنوز بسیاری از آژانسداران نتوانستند از هتل های خارجی این هزینه ها را دریافت نمایند. اما از آنجائیکه دفاتر برای جذب رضایت مشتری تلاش می کردند، تلاش شد که مسافر را راضی کرده و این هزینه را شخصاً بپردازند. ما توقع داشتیم که شرایط فورس ماژور اعلام گردد اما این اتفاق نیفتاد چون معتقد بودند که تبعات خواهد داشت. در این ارتباط خیلی از حقوق دفاتر ما پایمال شد ولی پس از این اتفاقات می خواهیم که سفارتخانه ها اهتمام کرده و با کمک آنها بتوانیم بخشی از خسارت ها را جبران نماییم و هزینه هتل های خارجی و یا ایرلاین ها برگشت داده شود.
وی اضافه کرد: بخشی از این هزینه ها غیرقابل استرداد است اگر چنانچه مبدا و یا مقصد خارج از ایران باشد دیگر نمی توان این هزینه ها را به راحتی به مسافر برگرداند. ما هم برپایه اسنادی که در اختیار داریم این مورد را با مسافر در بین می گذاریم در صورتیکه بدانند چرا بعضی از این هزینه ها برگشت داده نمی گردد قانع خواهند شد. با این وجود دفاتری داریم که از ۵۰ تا صد میلیارد تومان پول به مردم برگردانده اند. عموم دفاتر توانسته اند که با مردم همکاری کنند بعضی از دفاتر هم بوده اند که بودجه این نداشته اند تا این اقدام صورت گیرد. آن دفاتری که هنوز بستانکار هستند، دفاتری بوده اند که باید پول را از ایرلاین و هتل ها می گرفتند و به مسافر تحویل می دادند.