سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
معاون گردشگری کشور مطرح کرد؛ پیش نویس ضوابط درجه بندی اقامتگاه های سنتی بررسی گردید

معاون گردشگری کشور مطرح کرد؛ پیش نویس ضوابط درجه بندی اقامتگاه های سنتی بررسی گردید

به گزارش تور مسافرتی ولی تیموری اظهار داشت: پیش نویس نهایی ضوابط ارزیابی و درجه بندی اقامتگاه های سنتی بررسی گردید تا بعد از ابلاغ، مردم از حقوق خود در این اقامتگاه ها آگاه شوند.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در جلسه کارگروه تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی اقامتگاه های سنتی که با حضور اعضای کارگروه برگزار شد، اظهار داشت: در صحبت های مرتبط باکیفیت خدمات گردشگری موضوعی با عنوان تهیه ضوابط و استانداردهای فنی و کیفیت داریم تا واحدهای گردشگری بتوانند برمبنای آن خودشان را درجه بندی کنند.
او اضافه کرد: تدوین این ضوابط سبب می شود مردم بدانند اگر در هتل سه یا چهار ستاره اقامت دارند، باید منتظر دریافت چه خدماتی باشند. همین طور زمانی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درجه آنها را تأیید کرده، مردم به اعتماد این وزارتخانه در آن مراکز اقامت می کنند. درجه بندی واحدها چون مبنای نرخ گذاری قرار می گیرد از این حیث نیز برای گردشگران مهم می باشد، در این راستا ارتقای کیفیت خدمات گردشگری یکی از اولویت های معاونت گردشگری بوده، پس برای انجام این کار باید تعدادی شاخص آماده نماییم، این شاخص ها متأسفانه در طول سال های گذشته تعریف و تدوین نشده بود و خلأ وجود داشت.
او اظهار داشت: در طول تاریخ صنعت گردشگری تنها برای چهار موضوع مانند هتل ضابطه داشتیم، تابحال دراین زمینه ضوابطی تدوین نشده بود، بدین سبب خواستیم این ضوابط را برای ۲۹ مصداق از تأسیسات گردشگری آماده نماییم. در دو سال قبل ضوابطی که دراین زمینه وجود داشت را بازبینی و هتل ها به روزسانی شدند و برای هتل آپارتمان ها نیز ضوابط نوشتیم. همین طور سفره خانه های سنتی و اقامتگاه های بوم گردی به این مجموعه اضافه شدند، میهمان پذیرها از گذشته ضوابطی داشتند البته کامل نیست و باید به روزرسانی شود، برای سایر واحدها نیز ضابطه وجود ندارد.
وی اظهار داشت: حالا طرحی را با همکاران خود در کارگروه تدوین این ضوابط در سراسر کشور و با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی پیش می بریم، بعنوان صاحب نظران حوزه برای شش گروه جدید در حال تهیه ضابطه هستیم که شامل مجتمع های گردشگری، اقامتگاه های سنتی، مراکز سرگرمی و تفریحی، هتل بیمارستان، دهکده های سلامت، کمپین ها و اردوگاه هاست. با اجرای این طرح به اندازه تاریخ صنعت توریسم، طی یک سال موفق می شویم این ضابطه و استانداردها را طراحی نماییم تا هم برای مردم و مشتریان مزایا داشته باشد و هم تعاملات ما را با دستگاه ها تقویت کند.
او اضافه کرد: ازنظر سرمایه گذاری و ساخت زیرساخت های اقامتی کشور مشکل داریم و نمی توانیم سرمایه های خارجی را جذب نماییم، این اقامتگاه های سنتی می تواند نقطه قوت کشور باشد.

منبع: