سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
از جابه جایی ها تا تولد دوباره نگاهی به نجات آثار هنری در جنگ جهانی دوم

از جابه جایی ها تا تولد دوباره نگاهی به نجات آثار هنری در جنگ جهانی دوم

تور مسافرتی: در طول سال های آشفته جنگ های مختلف، آثار هنری نیز همچون ساکنان شهرها به ناچار از جایی بجای دیگر منتقل می شدند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی آرت، شاید برای بعضی از بازدیدکنندگانی که در سالن های موزه ها و گالری ها قدم می زنند این سوال مطرح شود که چطور شاهکارهای هنری در حوادث مختلف تاریخ سالم باقی مانده اند. در این گزارش نگاهی داریم به تلاش هایی که برای نجات آثار هنری در طول جنگ جهانی دوم صورت گرفت.
موزه «هرمیتاژ»
از تاریخ تاسیس موزه «هرمیتاژ» تاکنون، سه مورد جا به جایی آثار هنری صورت گرفته است: یک دفعه در سال ۱۸۱۲، یک دفعه در سال ۱۹۱۷ و یک دفعه در سال ۱۹۴۱. درباب اولین پروژه تخلیه آثار این موزه اطلاعات زیادی در دست نیست. این پروژه مخفیانه بود و اسناد بجای مانده لیستی از آمار تقریبی آثاری است که هیچ نامی از آنها برده نشده است.
در سال ۱۹۴۱، جمع آوری آثار در بیست و سوم ژوئن شروع شد. در غروب روز بیست و دوم ژوئن همان سال مدیر موزه «هرمیتاژ» تمامی اعضا و کارکنان موزه را فراخواند. آنها شبانه روز در این موزه مشغول به کار شدند و از سالن کنفرانس این موزه برای خواب و استراحت استفاده می کردند.
در حقیقت، روند آماده سازی برای تخلیه آثار این موزه از سال ۱۹۳۹، بعد از آغاز جنگ جهانی دوم کلید خورد. در اول جولای اولین محموله آثار موزه هرمیتاژ به استان «سوردلوفسک» رسید. دومین محموله در بیست و سوم جولای نیز با موفقیت ارسال شد اما محموله سوم به سبب محاصره از برنامه جا ماند.
جابه جایی آثار هنری موزه هرمیتاژ بین سال های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۳

منبع: