سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
یک باستان شناس: لرستان از طرح گردشگری غرب کشور حذف گردیده است

یک باستان شناس: لرستان از طرح گردشگری غرب کشور حذف گردیده است

به گزارش تور مسافرتی لرستان یک دیرینه شناس اظهار داشت: مربع گردشگری غرب کشور بعنوان ایده من متاسفانه در کرمانشاه بدون حضور لرستان مطرح گردیده است.
دکتر عطا حسن پور در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: در کمیته گردشگری اتاق تجاری لرستان پیشنهادی را برای توسعه و رونق گردشگری لرستان مطرح کردم.
وی با اعلان اینکه لرستان آثار ثبت جهانی ندارد، بیان کرد: مجبوریم برای جذب توریست به استان پیوندی بین استان های همجواری که آثار ثبت جهانی شده دارند برقرار نماییم.
این عتیقه شناس اضافه کرد: همانگونه که یزد، اصفهان و فارس برای جذب گردشگری و رونق صنعت گردشگری در مناطق خود مثلث گردشگری ایجاد کردند و توریستهای خارجی بعد از بازدید از آثار هر استان به استان دیگری سفر می کنند.
حسن پور افزود: براین اساس پیشنهاد دادم با وجود استان های خوزستان، لرستان، کرمانشاه و همدان مربع گردشگری تشکیل و برمبنای آن جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی این چهار استان را طی نقشه ای در اختیار توریست خارجی قرار دهیم و از این طریق به رونق این صنعت در منطقه لرستان قدیم کمک نماییم.
این دکترای دیرینه شناسی با اعلان اینکه بر طبق جغرافیای تاریخی ایران دلیلهای متقنی برای این پیشنهاد دارم، اشاره کرد: در جغرافیای تاریخی ایران یک راه ابریشم و یک راه شاهی وجود داشته است.
وی با اعلان اینکه راه شاهی از خوزستان شروع و به سمت همدان می رود و دلیل این نامگذاری این بوده که دو پایتخت شوش و اکباتان(هگمتانه) را به هم متصل می کرده و مسیر عبور آن تنها از لرستان بوده است، اضافه کرد: نقش و کارکردی که این راه داشته این بوده که بین پایتخت های ایران ارتباط برقرار کرده و این ارتباط تنها از لرستان می گذشته است، در حقیقت لرستان یک چهار راه ارتباطی بین تمدن ها بوده و با وجود تمدن قدیمی ای که خود نیز داشته ضرورت دارد که این راه شاهی را به جاده ابریشم متصل نماییم.
حسن پور با اشاره به اینکه جاده ابریشم از چین شروع و تا بین النهرین بوده، اظهار داشت: مسیر آن بصورت شرقی غربی بوده که بعدا در دوره اسلامی شاهراه خراسان بر روی این جاده منطبق شد و از ماوراءالنهر به سمت بین النهرین آمد و به نام جاده خراسان بزرگ معروف شد.
این عتیقه شناس با اعلان اینکه جاده خراسان بزرگ( جاده ابریشم) از لرستان فعلی عبور نمی کرده بلکه مربوط به لرستان فرهنگی قدیم است، عنوان کرد: جاده ابریشم که از کنگان عبور کرده جزو لرستان بوده و تپه های این مسیر نیز هنوز هم در فرهنگ دیرینه شناسی جهان به نام تپه های لرستان معروف هستند.
وی اظهار داشت: راه شاهی حدودا منطبق بوده بر مسیر فعلی نورآباد به کرمانشاه و از پس از هرسین به جاده ابریشم منطبق می شده است و شعبه دیگر از سمت نهاوند و ملایر به این جاده متصل می شده است.
حسن پور با اعلان اینکه با این تفاسیر پیشنهاد دادم که این مسیر و تمام جاذبه های گردشگری و تاریخی آنرا احیا نماییم و بر طبق نقشه ای تدوین شده در اختیار توریست خارجی قرار دهیم تا گردشگران از آثار تاریخی خوزستان، جاذبه های لرستان و آثار تاریخی کرمانشاه و همدان بازدید کنند، اضافه کرد: ثبت جهانی کلید اصلی ورود توریست خارجی و ارز آوری به کشور است و چنانچه در این چرخه جایگاهی نداشته باشی ارز آوری نخواهید داشت.
این دکترای دیرینه شناسی با اعلان اینکه این طرح را در قالب ۲۰ صفحه تدوین و به دکتر سلاحورزی نایب رییس اتاق ایران تحویل دادم، اضافه کرد: جلسه ای مشترک بین مدیران میراث و استانداران این چهار استان برگزاز و جلسه بعدی بین معاونین گردشگری، استانداران و مدیران میراث استان های مذکور برگزارشد و روی این مساله اظهار نظر کردند.
وی افزود: متاسفانه متوجه شدیم این طرح مربع گردشگری مرداد ماه گذشته در نشست شهرداران و اعضای شورای شهر سه شهر کرمانشاه، همدان و سنندج با حضور ایوبی نماینده ایران در سازمان جهانی یونسکو با موضوع انعقاد تفاهم نامه برای ثبت «مسیرگردشگری تاریخ و تمدن ایران» در غرب کشور در هتل پارسیان کرمانشاه انجام شد و لرستان را از این چرخه حذف و چهار استان به سه استان کاهش پیدا کرده است.
حسن پور اظهار داشت: این ایده مربوط به من بوده و سوال اینجاست که چرا در دو جلسه با مدیران ارشد استان های مذکور باید بدون حضور استان های لرستان و خوزستان آنرا مطرح کنند.

منبع: