سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مدیر پایگاه تخت جمشید اعلام کرد کوشش برای رونق گردشگری شبانه در تخت جمشید

مدیر پایگاه تخت جمشید اعلام کرد کوشش برای رونق گردشگری شبانه در تخت جمشید

به گزارش تور مسافرتی فارس مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، ضمن اشاره به ضرورت توجه به نورپردازی و معماری نور در این مجموعه، کوشش برای رونق گردشگری شبانه از تخت جمشید با در نظر گرفتن مسائل و جنبه های مختلف را خاطرنشان کرد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، نشست تخصصی نقش نورپردازی در بناهای تاریخی و تأثیر نورپردازی در بازاریابی مجموعه جهانی تخت جمشید و سایر تاسیسات گردشگری با ایراد سخنرانی متخصصان این حوزه و با حضور مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، کارشناسان، مدیران اقامتگاه ها با هدف فرهنگ سازی و تعریف مسیر آتی صنعت توریسم در تالار تشریفات مجموعه جهانی تخت جمشید، برگزار شد.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اظهار داشت: ظرفیت های بسیاری زیاد تاریخی در این مجموعه جهانی وجود دارد، گرچه نسبت به این مجموعه نوعی شناخت همگانی وجود دارد اما شناساندن ابعاد مختلف تاریخی و تمدنی این اثر و دیگر آثار تاریخی واقع در حریم تخت جمشید برای جذب بهتر و بیشتر گردشگران، نیازمند برنامه ریزی و مناسب سازی شرایط معرفی است.
حمید فدایی ضمن اشاره به اهمیت توجه به ابعاد مختلف گردشگری، اظهار داشت: می توان ظرفیت های شبانه بازدید از آثار جهانی را برنامه ریزی و فعال کرد، این اقدام می تواند در اقتصاد جامعه محلی بسیار تأثیر گذار باشد. البته عملی کردن این مهم، ایجاد و ارتقاء زیرساخت ها را نیاز دارد.
او با اشاره به اینکه مبحث نور در ارتقا کیفیت بصری محوطه ها و ارائه تجربه ای نوین به مخاطبین، جزو مهم ترین مولفه ها در ترویج بازدید شبانه است، اظهار داشت: تخت جمشید از اولین محوطه هایی ست که برنامه نور و صدا از آغاز دهه پنجاه خورشیدی در آن اجرا شد که یک برنامه فصلی بود، با عنایت به درخواست های مکرر، لزوم اجرای این پروژه با ایجاد زیرساخت های لازم و در نظر گرفتن حساسیت های حفاظتی و ایمنی و… و تدوین و انجام یک برنامه ثابت احساس می شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، تصریح کرد: با در نظر گرفتن مسایل حفاظتی، هدایت گردشگران با ایجاد مسیرهای تعریف شده گردشگری از ضروریات بازدید شبانه خواهد بود و بخصوص نورپردازی تأثیر شگرفی در هدایت مطلوب توریست و معرفی بهتر آثار خواهد داشت و ضمن ارتقای کیفیت فضا، حس هویتی منبعث از بازدید را خواهد افزود.
همراه قشقایی، متخصص و طراح بین المللی نورپردازی هم در این جلسه با گلایه از ضعف آموزشی و اطلاع رسانی که در این مقوله وجود دارد، بیان نمود: نورپردازی و مبحث معماری نور در شب متاسفانه به صورت یک تخصص میان رشته ای تعریف نشده است که در اینباره ما با چالش هایی بین مهندسان معمار و مهندسان برق و دیگر رشته های مرتبط مواجه هستیم و دانشگاه ها و مجامع حرفه ای هم در این خصوص می توانند تأثیر بسیار خوبی بر این روند داشته باشند.
وی افزود: در کشور ما معماری نور بیشتر به مبحث زیباسازی می پردازد اما در کشورهای توسعه یافته علاوه بر مقوله زیباشناسی به تاثیرات روانشناسی، موضوعات بیولوژیکی و زیست محیطی و حتی درمانی در روشنایی عمومی یا نورپردازی ها لحاظ و بدان توجه می گردد.
قشقایی اظهار داشت: روشنایی و نورپردازی علاوه بر اینکه باید استانداردهای لازم را داشته باشد علاوه بر تأمین عملکردهای چشمی میبایست بعنوان تکمیل کننده فضا به افزایش کیفیت فضایی برای کاربران هم بپردازد. بومی سازی استاندارد ها در مقررات ملی هم باید با عنایت به خصوصیت مختلف از شرایط لازم پروژه در هر محدوده جغرافیایی تغییر یابد.
عضو حرفه ای انجمن بین المللی طراحان نورپردازی IALD آمریکا با تکیه بر اینکه مشکلات رایج و تکراری در نورپردازی، تفکرات و رویکردها نسبت به این مورد است، اضافه کرد: نورپردازی ها باید با عنایت به شخصیت بنا چه تجاری، اداری، مسکونی و دیگر کاربری های مختلف باشد و نورپردازی پل ها، جداره ها، فضاهای شهری، فضاهای داخلی بسته به ارزش آنها، متفاوت طراحی، محاسبه و اجرا گردد.
همراه قشقایی با اشاره به اینکه هدف از نورپردازی توجه به حس و تجربه فضایی انسان است تا اینکه صرفاً چراغ پردازی و روشنایی بی هدف سطوح و احجام، تصریح کرد: طرح جامع نورپردازی در مجموعه های مختلف می تواند از اعمال نظرات سلیقه ای و تعدد دیدگاه افراد مختلف در یک مجموعه و ناهماهنگی طرح و ایده نور بخش های مختلف یک مجموعه جلوگیری کند و اهمیت موضوعات فنی، زیبایی شناسی و هویتی آن بنا یا فضا را بیشتر مورد توجه قرار دهد که این رویکرد تخصص مبنا در دراز مدت منجر به کاهش هزینه ها و خروجی بهتر و تعریفی بهتری از فضای معماری شب بنا خواهد داشت.
یک متخصص مدیریت بازاریابی هم ضمن اشاره به نقش نورپردازی در بازاریابی بهتر گردشگری آثار تاریخی، اظهار داشت: با وجود آنکه در دنیا ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمدهای خدمات مصرفی در شب عرضه می شود اما ما با داشتن مجموعه های منحصر به فردی چون تخت جمشید از درآمدزایی فرهنگی و اقتصادی نسبت به این امر، بی بهره ایم.
محمدمهدی ابراهیمی اضافه کرد: ترکیبی از علوم مختلف برای خروجی بهتر به لحاظ افزایش بهره وری از لحاظ درآمد زایی و ارزش افزوده ای که حوزه گردشگری می تواند ایجاد نماید، مسیر بهتری را برای آینده صنعت توریسم ترسیم خواهد نمود.
ابراهیمی با اشاره به اینکه گردشگری عرضه کالا نیست، اظهار داشت: افزایش راندمان و بهره برداری بهتر از راه موضوعات فرهنگی و در کنار آن موضوعات اقتصادی با شاخصهای فرهنگی یا دیدگاه های مخاطبین شکلی مناسب تر پیدا می کنند و تخت جمشید بعنوان یک برند بین المللی و اهمیتی که فراتر از سایر مجموعه های گردشگری دارد می تواند در رابطه اثربخشی لازم خویش را داشته باشد.
این متخصص مدیریت بازاریابی اظهار داشت: با عنایت به بازاریابی حسی و بازاریابی عصبی، انتخاب کالاها و خدمات در شب بیشتر ناشی از احساسات است تا منطق، بنابراین میتوان گفت امکان ارتقاء در امد در این زمان از شبانه روز بیشتر است؛ گرچه مبحث نورپردازی فقط یکی از ابزارهای جذب گردشگری می باشد اما استانداردهایی بین المللی برای بهره گرفتن از سایر ابزارها وجود دارد.
ابراهیمی ضمن اشاره به اهمیت خسارتهای وارده شده به واسطه انتشار کرونا به بخش گردشگری، اظهار داشت: مفهوم گردشگری و تعریف آن بعنوان صنعت، مدیریت صنعت توریسم یا باز هم فراتر، سیاست هایی که باید بر مدیریت صنعت توریسم حاکم باشد و همینطور داشتن استراتژی ها و گستردن آن در مقیاس بین المللی کرونا و هوشمندسازی این موارد از اقدامات لازم برای پایداری صنعت توریسم، به حساب می آید.

منبع: