سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
شهردار شاهدیه: نگاه شهرداری ایجاد تحول در شاهدیه با رویکرد حفظ میراث فرهنگی است

شهردار شاهدیه: نگاه شهرداری ایجاد تحول در شاهدیه با رویکرد حفظ میراث فرهنگی است

به گزارش تور مسافرتی یزد شهردار شاهدیه با بیان اینکه احیای بافت های تاریخی و رونق گردشگری از اهداف مهم شهرداری این شهر است، اظهار داشت: نگاه شهرداری اقدام برای ایجاد تحول در شهر با رویکرد حفظ میراث فرهنگی است و سال جاری در اینباره تابحال ۱۱ میلیارد تومان هزینه کرده ایم.
«سیدعلی میرنژاد» در گفتگو با خبرنگار ایسنا از ورود جدی شهرداری به موضوعات گردشگری و میراثی اطلاع داد و ضمن اشاره به انتساب اخیر برند تبدیل شاهدیه به «شهر ملی نساجی سنتی»، اظهار داشت: در شاهدیه و خصوصاً محله گردفرامرز، صنعت نساجی در گذشته رواج قابل ملاحظه ای داشته ولی هر چند شهرداری تابحال فرصت ورود به این صنعت را نداشته، اما آماده همکاری در مورد کمک به برندسازی این حوزه هستیم.
وی در مورد طرح احیای آب انبار نصرت آباد هم خاطرنشان کرد: این طرح که قرار بود به بازارچه دائمی صنایع دستی شاهدیه تبدیل گردد، در مرحله اجرا به واسطه ادعای اوقاف بر سر مالکیت بنا، متوقف گردید.
میرنژاد اضافه کرد: البته درخواست ما در مورد عرضه سند از جانب اوقاف و ادامه فعالیت به صورت مشارکتی بود که تابحال هیچ سندی از جانب اوقاف عرضه نشده است.
وی با بیان اینکه شهرداری شاهدیه هم بعضاً درگیر مسائل در ارتباط با املاک چندمالکیتی مانند املاک اوقافی است، اظهار داشت: البته تابحال هم تعامل خوبی با اوقاف در مورد مرمت و ساماندهی داشته ایم و آمادگی داریم با اوقاف در مورد احیای طرح ها و بافت های تاریخی همکاریهای بیشتری داشته باشیم.
شهردار در مورد دیگر اقدامات شهرداری شاهدیه در جهت حفظ میراث فرهنگی، خاطرنشان کرد: مشاور مطالعاتی در حوزه مرمت از بدو آغاز فعالیت شهرداری انتخاب و فعالیت خویش را در گام نخست شروع کرد که در این مورد حدود دو سال صرف مطالعات و تهیه طرح شد و در ادامه طرح هایی در ارتباط با قلعه تاریخی ابرند آباد، خیابان مسجد جامع ابرندآباد و خیابان اصلی محله نصرت آباد در دستور کار شهرداری قرار گرفت.
وی از انعقاد قرارداد این طرح ها با مشاور و تصویب در شورای فنی میراث فرهنگی استان اطلاع داد و اظهار داشت: یکی از اقدامات شهرداری، پیشگیری از طرح ایجاد بلوار در شبکه محلی ۲۴ متری بود که در صورت اجرا شدن، تمام بافت تاریخی شاهدیه از خانه شاه عباسی و آتشکده و باغات پیرامون، همگی تخریب می شدند.
این مسئول با بیان اینکه با در نظر گرفتن مصوبه کمیسیون ماده پنج، این طرح اجرایی نشد و عرض تخریب معبر تغییر نمود، اظهار داشت: با این اقدام بافت تاریخی را نگه داشتیم.
وی ضمن اشاره به طرح ایجاد گذر فرهنگی در محله ابرندآباد هم اظهار داشت: این طرح با اعتبار چهار میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرداری برای مناقصه آماده شده و احیای بافت تاریخی با ایجاد این گذر مورد نظر است.
وی با بیان اینکه احیای قلعه تاریخی ابرندآباد و بافت پیرامون ان از دیگر اقدامات شهرداری است، اظهار داشت: بافت تاریخی پیرامون این قلعه به کمک مشاور و میراث فرهنگی، مرمت و احیا خواهد شد.
میرنژاد از انجام مناقصه این طرح اطلاع داد و تصریح کرد: قراردادهای مربوطه منعقد شده و با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات شهرداری برای بدنه سازی و سکوسازی در کنار قلعه اقدام شده است.
وی ضمن اشاره به این که سکوسازی و ایجاد معابر در پیرامون قلعه در دستور کار است، اظهار داشت: بعد از احیای فضای بیرونی و پیرامونی قلعه، در مورد احیای محل داخل قلعه با اعتبارات شهرداری اقدام می نماییم.
وی به احیا و مرمت بافت درونی محله ابرندآباد هم اشاره نمود و اظهار داشت: این بافت و حسینیه آن، برپایه طرح مصوب شورای فنی در مرحله مناقصه با اعتبار ۴.۵ میلیارد تومان اجرا می گردد.
شهردار شاهدیه در انتها هم با بیان اینکه احیای بافت های تاریخی و رونق گردشگری از اهداف مهم شهرداری شاهدیه است، اظهار داشت: در سالجاری، حدود ۱۱ میلیارد تومان هزینه شده و نگاه شهرداری شاهدیه به اقدام برای ایجاد تحول در شهر با رویکرد حفظ میراث فرهنگی است.

منبع: