سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان: شهرهای گردشگری تا سال ۲۰۲۷ به شرایط قبل کرونا برنمی گردند

مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان: شهرهای گردشگری تا سال ۲۰۲۷ به شرایط قبل کرونا برنمی گردند

به گزارش تور مسافرتی اصفهان مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه خیلی از شهرهای گردشگری تا سال ۲۰۲۷ به شرایط پیش از کرونا برنمی گردند، اظهار داشت: باید خوش باور باشیم که بدون برنامه ریزی برای بازاریابی و برندینگ در توسعه گردشگری اصفهان، پروژه های خویش را اقتصادی نماییم.

علی کرباسی زاده بامداد امروز (سه شنبه-۱۲ اسفند ماه) در سومین همایش سالانه گردشگری محور توسعه پایدار استان اصفهان، ضمن اشاره به چالش های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، اظهار نمود: در مطالعه ای که شهرداری اصفهان به جهاد دانشگاهی در مورد چالش های گردشگری سفارش داده بود، موارد مهمی عنوان شد.
وی با اشاره به اینکه اولویت نداشتن حوزه گردشگری در سطح کلان کشور از چالش های اصلی سرمایه گذاری در این حوزه می باشد، تصریح کرد: باآنکه در پیشبینی ها مقرر است اقتصاد گردشگری جایگزین اقتصاد نفتی شود، اما گردشگری در اولویت برنامه های کشور نیست.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان ضمن اشاره به اینکه گریز از سرمایه گذاری و معضل منابع انسانی از دیگر چالش های سرمایه گذاری حوزه گردشگری می باشد، اظهار داشت: وجود برخی مسائل فرهنگی در حوزه سرمایه گذاری گردشگری، وجود برخی سوء ظن ها به سرمایه گذاران گردشگری و حسادت و منفعت طلبی فردی در سرمایه گذاری این بخش، نبود افق دید بلندمدت و همینطور اقتصاد و سیاست مغایر سرمایه گذاری، نبود امنیت سرمایه گذاری و تسلط بخش دولتی بر بخش خصوصی و اقتصاد مغایر سرمایه گذاری و ضعف مدیریت از دیگر چالش های مهم پیش روی سرمایه گذاری در حوزه گردشگری می باشد.

وی افزود: چند مسئولی بودن دستگاههای متولی و تعدد نهادها، حمایت نکردن از سرمایه گذاران حوزه گردشگری، بروکراسی اداری حاکم بر حوزه گردشگری، حضور بخش های غیررسمی در حوزه گردشگری و از بین رفتن زمینه های رقابت سالم از دیگر چالش های سرمایه گذاری این بخش است.

کرباسی زاده با انتقاد از نبود برنامه جامع توسعه گردشگری، اظهار نمود: از مهم ترین چالش های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نداشتن برنامه کمی و کیفی گردشگران و بازارهای هدف، نبود برنامه کمی و کیفی برندینگ، نبود برنامه کمی و کیفی تبلیغات و بازاریابی، نداشتن برنامه کمی و کیفی زیرساخت های مورد نیاز هدف، نداشتن برنامه کمی و کیفی تربیت منابع انسانی مورد نیاز، نبود برنامه و تقویم گردشگری و ساماندهی فصول سفر و نبود برنامه طراحی محصولات و بسته های سفر است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه سرمایه گذار گردشگری جایگاهی در کشور ندارد و تعریف چشم انداز و برنامه ریزی جامع برای جذب توریست و سرمایه گذار در این عرصه باید توسط دستگاههای دولتی صورت گیرد.

مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد بر اینکه متاسفانه برنامه جامع گردشگری در کشور نداریم، اظهار داشت: این در حالیست که کشورهای مختلف همچون ترکیه، امارات، سنگاپور، مالزی و… بودجه های عظیمی برای بازاریابی حوزه گردشگری درنظر می گیرند، اما ایران بدون بودجه برای تبلیغات و بازاریابی در حوزه گردشگری در حرکت است.

وی اظهار داشت: باید خوش باور باشیم که بدون برنامه ریزی برای بازاریابی و برندینگ در توسعه گردشگری اصفهان، پروژه های خویش را اقتصادی نماییم.

کرباسی زاده همینطور اضافه کرد: یکی از چالش های اساسی در گردشگری آب نداشتن توجیه اقتصادی می باشد، چونکه تقاضای آن کم است و برنامه و طرحی برای جذب سرمایه گذار نداریم.

وی به یک بررسی جهانی اشاره نمود و اظهار داشت: متاسفانه خیلی از شهرهای گردشگری همچون پاریس، … و حتی اصفهان تا سال ۲۰۲۷ به شرایط پیش از کرونا برنمی گردند.

مشاور عالی اتاق بازرگانی اصفهان با تکیه بر لزوم داشتن برنامه طراحی محصولات و بسته های سفر جهت جذب گردشگر، اظهار داشت: تنها مهیا شدن مکان اقامت برای جذب توریست کفایت نمی کند، بلکه باید برای گردشگران بسته ها و برنامه های مختلف گردشگری همچون بازدید از اماکن تاریخی، برنامه های خرید، تفریحی، شبانه و… تعریف شود.

وی ضمن اشاره به چالش های حوزه گردشگری بخصوص طی دو دهه گذشته، تصریح کرد: بیشتر این چالش ها به دستگاههای اداری، دولتی و… برمی گردد و باید بپذیریم که با این غده سرطانی در حوزه گردشگری نمی توان کاری نماییم و با فرض تمام این مشکلات باید برنامه جامع گردشگری را پیاده و به پیش ببریم.

منبع: