سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مونسان: مدرسه دارالفنون می تواند به هنرستان هنرهای سنتی تبدیل گردد

مونسان: مدرسه دارالفنون می تواند به هنرستان هنرهای سنتی تبدیل گردد

به گزارش تور مسافرتی وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: بعضی از مدارس وزارت آموزش و پرورش مانند مدرسه دارالفنون یک ظرفیت خیلی خوب برای ایجاد هنرستان هنرهای سنتی است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، علی اصغر مونسان در نشست «گفت وگوی هفته» در محل وزارت آموزش و پرورش که با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر این دستگاه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مباحثی که از سال قبل به منظور صیانت هرچه بهتر از آثار و ابنیه فرهنگی تاریخی به آن ورود پیدا کردیم، طرح میراثبانان افتخاری است. این طرح البته به علت حساسیت هایی که دارد با ملاحظاتی در دستور کار است و صدور کارت میراثبان افتخاری تنها برای برخی از افراد شناخته شده انجام شد، با این وجود به نظر می آید از ظرفیت های دانش آموزان در این طرح میتوان استفاده نمود.
او در این جلسه که معاونان وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند و مدیران کل آموزش و پرورش ۳۱ استان کشور و ۷۶۰ رئیس آموزش و پرورش مناطق و شهرستان های مختلف هم به صورت ویدئوکنفرانسی مشارکت داشتند، بیان نمود: اقدامات مشترکی بین این وزارت خانه و وزارت آموزش و پرورش می تواند صورت گیرد که اجرای صحیح آنها به موفقیت هرچه بیشتر دو دستگاه کمک خواهد نمود. همینطور با عنایت به گستردگی و پراکندگی آثار و بناهای تاریخی در کشور و بودجه اندک برای نگهداری از آنها، نیازمند همکاریهای عموم مردم و سایر دستگاه ها هستیم. بر مبنای بودجه ای که برای صیانت از آثار تاریخی به ما تعلق گرفته سرانه نگهداری و پاسداشت هر اثر حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان است که بسیار ناچیز است. ازاین رو باید برای نگهداری هرچه بهتر از آثار فرهنگی تاریخی از ظرفیت های موجود در سایر بخش ها استفاده نمود.
او در ادامه به بعضی از ظرفیت های وزارت آموزش و پرورش اشاره نمود و اضافه کرد: بعضی از مدارس و اماکن وزارت آموزش و پرورش ظرفیت های خوبی هستند که باید از آنها بهره برد بعنوان مثال مدرسه دارالفنون یک ظرفیت خیلی خوب برای ایجاد هنرستان هنرهای سنتی است. با ایجاد هنرستان های صنایع دستی میتوان نیروهای ماهر برای این حوزه تربیت کرد که به تولید و فروش صنایع دستی کمک نماید. در کنار هنرستان های صنایع دستی، راه اندازی هنرستان های مرمت آثار تاریخی هم ایده خوبی است و می تواند به تقویت همکاریهای دو دستگاه کمک نماید.
محدودیتی برای صدور مجوز موزه علوم و فنون نداریم
او در ادامه ضمن اشاره به اهمیت آشنایی دانش آموزان با موزه ها، افزود: بازدید دانش آموزان از موزه ها باید تقویت شود، حالا بازدید دانش آموزان مجانی است. ضمن اینکه ایجاد موزه های علوم و فنون هم می تواند به شناخت هرچه بیشتر دانش آموزان با مفاهیم حوزه میراث فرهنگی کمک نماید. در این خصوص هیچ محدودیتی برای صدور مجوز نداریم.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش هم در این جلسه اظهار داشت: توسعه آموزش های مهارتی، تجهیز و غنی سازی فضاهای فرهنگی، تقویت حوزه گردشگری بعنوان عنصر مهم یادگیری، تأمین فرصت برای دانشجو و معلمان با مفاهیم میراث فرهنگی، برگزاری دوره های تخصصی، تقویت آموزش های صنایع دستی، مشارکت در راه اندازی هنرستان های تخصصی و … می تواند همچون اقدامات مشترک بین این دو دستگاه باشد.
او در این جلسه ضمن اشاره به مطالب عرضه شده، از تشکیل کارگروه برای احصای محورهای گفتگو در این جلسه اطلاع داد و تصریح کرد: مطالب عرضه شده در این جلسه تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ جمع بندی نهایی خواهد شد و در چارچوب یک تفاهمنامه همکاری به امضای وزرای دو دستگاه خواهد رسید.

منبع: