سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رنگ مو از نقش فتحعلی شاه پاک شد

رنگ مو از نقش فتحعلی شاه پاک شد

به گزارش تور مسافرتی معاون میراث فرهنگی تهران اظهار داشت: نقش برجسته قاجاری چشمه علی که در ایام اخیر توسط فرد یا افرادی به وسیله رنگ مو و مواد شیمیایی مخدوش شده بود، با انجام یک کار مرمتی پاک سازی شد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، روز ششم اردیبهشت ماه آگاهی داده شد که نقش برجسته یا سنگ نگاره فتحعلی شاه در چشمه علی شهر ری با رنگ موی مشکی مخدودش شده است، همین طور اشاره شد این اتفاق درحالی افتاده که کیوسک نیروی انتظامی در نزدیکی این اثر تاریخی مستقر بوده و انتظار حفاظت بیشتری می رفته است. در محدوده چشمه علی با وجود قدمت تاریخی که تا هفت هزار سال تخمین زده شده است، هیچ دوربین مداربسته ای نصب نشده و حفاظت از آن در ضعیف ترین شکل امکان دارد. با این وجود، مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ری گفته که شخص یا اشخاص خاطی را تحت پیگرد قانونی قرار می دهد.
بعد از این اتفاق که با واکنش های برخی اعضای شورای شهر برای اجرای طرح محافظت از چشمه علی مواجه گردید، کارشناسان گروه حفاظت ایکوم ایران بعد از بررسی اولیه نقش برجسته فتحعلی شاه تایید کردند رنگ ریخته روی این نقش برجسته از جنس اکسیدانِ رنگ مو و رنگ خوراکی بوده و این مواد در عمق نفوذ کرده و پاکسازی کامل مشکل است.

با وجود این، مرتضی ادیب زاده ـ معاون میراث فرهنگی تهران ـ یک روز بعد از شروع عملیات پاکسازی، اظهار داشت: بعد از اعلام گزارش مخدوش شدن نقش برجسته چشمه علی با رنگ، در همان ساعات ابتدایی روز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه کارشناسان معاونت میراث فرهنگی و متخصصان مرمتی از محل بازدید داشتند. بعد از نمونه برداری های اولیه و بررسی میزان و نحوه لطمه ها، گروه مرمتی بصورت داوطلبانه برای مرمت و پاکسازی نقش برجسته اعلام آمادگی کردند. در ادامه با انجام کار آزمایشگاهی و مشخص شدن حلال رنگ در کمتر از ۲۴ ساعت با تلاش گروه مرمتی، اثر رنگ بر روی نقش برجسته پاک سازی شد.

پاک سازی نقش برجسته چشمه علی توسط گروه حفاظت و مرمت ایکوم به سرپرستی مهندس بهنود گوهربین انجام شده است.

منبع: