سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مهارلو جذاب بی زیرساخت!

مهارلو جذاب بی زیرساخت!

به گزارش تور مسافرتی فارس یک فعال گردشگری اظهار داشت: با مشاهده تصاویر زیبای کاربران فضاهای مجازی از دریاچه مهارلو متوجه می شویم این دریاچه بدون هیچ امکاناتی مورد بازدید توریستهای داخلی و خارجی زیادی قرار می گیرد، اما با عنایت به این که هیچ مکانی برای استراحت و هیچ سرگرمی خاصی برای بازدیدکنندگان وجود ندارد این توجه به گرفتن چند عکس و تماشای منظره دریاچه محدود می شود.
سید احسان تقوی در گفتگو با ایسنا با تکیه بر جذابیت و تنوع در برنامه سفرها، اظهار داشت: کشور ما همچنان برای توریستهای خارجی بعنوان یک مقصد فرهنگی شناخته شده و برنامه سفر توریستهای خارجی که به ایران سفر می کنند اغلب شامل دیدار از سایت های تاریخی و موزه ها و در بعضی موارد کویرهای مرکزی ایران است.
او افزود: معمولا برنامه سفر از شهر تهران شروع می شود و گردشگران تا زمانی که به شیراز می رسند از چندین سایت تاریخی، آرامگاه مشاهیر و موزه دیدن کرده اند.
این فعال گردشگری تصریح کرد: گاهی اوقات دیده می شود در کمال ناباوری دیگر رغبت چندانی به دیدن یک اثر تاریخی شاخص که به زعم ما به لحاظ تاریخی و فرهنگی بسیار مهم می باشد نشان نمی دهند و تمایل دارند چیزی متفاوت از یک آرامگاه یا اثر تاریخی ببینند و چه پدیده ای بهتر و جذابتر از دیدن رنگ صورتی دریاچه مهارلو و گذراندن یک نیم روز در ساحل دریاچه.
تقوی اضافه کرد: خودمان را لحظه ای به جای آن توریست خارجی بگذاریم و تصور نماییم که دلار به قیمت چهارسال قبل بازگشته و ما سفری ۱۰ روزه به یک کشور اروپایی داشته ایم. شاید تماشای کلیساهای باشکوه و آثار تاریخی آن مقصد اروپایی برای عده ای از ما بسیار جذاب باشد، اما شاید هم برخی از ما دوست نداشته باشیم تمام مدت ۱۰ روز سفرمان به دیدن بناهای تاریخی بگذرد.
او با تکیه بر ایجاد فرصت جذب گردشگران با سلایق گوناگون، بیان نمود: باآنکه شان و منزلت آثار باشکوه تاریخی که در کشور ما جای دارند و بعضی از آنها در لیست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده اند بر هیچ کس پوشیده نیست اما شاید کودکان و نوجوانانی که با والدین خود به ایران سفر کرده اند هنوز به درک کاملی از جایگاه رفیع این آثار در تاریخ تمدن بشری نرسیده باشند که بسیار هم طبیعی است.
این فعال گردشگری اظهار نمود: هنر ما بعنوان فعالان صنعت توریسم آنست که بتوانیم طیف وسیعی از سلایق را پوشش دهیم و نگذاریم آنچه که از ایران در ذهن آن کودک یا نوجوان نقش می بندد تصویری کسل کننده و تکراری باشد. چه بسا زیبایی رنگ دریاچه مهارلو و توده های نمک و بازی در ساحل دریاچه، بیشتر از یک موزه یا خانه تاریخی، آن کودک یا نوجوان را مجذوب خود کند.
تقوی خاطرنشان کرد: نباید فراموش نماییم که مقاصد گردشگری زیادی در دنیا وجود دارند که بدون داشتن آثار مهم تاریخی و با ساخت شهربازی و پارک های آبی جذاب، بعنوان مقصدگردشگری خانواده های دارای فرزند کم سن وسال محبوبیت یافته اند.
او اظهار داشت: با مشاهده تصاویر زیبای کاربران فضاهای مجازی از دریاچه مهارلو متوجه می شویم دریاچه مهارلو همین حالا و به همین شکل فعلی و بدون هیچ امکاناتی مورد بازدید توریستهای داخلی و خارجی زیادی قرار می گیرد اما با عنایت به این که هیچ مکانی برای استراحت و هیچ سرگرمی خاصی برای بازدیدکنندگان وجود ندارد، دیدار توریستهای خارجی به گرفتن چند عکس و تماشای منظره دریاچه محدود می شود که نهایتا یک ساعت زمان میبرد و حال آنکه تمام تلاش متولیان گردشگری در خیلی از کشورها این است که با روایتگری و داستان پردازی و خلق جاذبه های جدید مدت زمان ماندگاری گردشگران را در شهر خود تا حد امکان بالا برند.
این فعال گردشگری اظهار داشت: متاسفانه آمار دقیقی از میزان ماندگاری توریستهای خارجی در شهر شیراز و استان فارس موجود نیست ولی طبق بررسی های میدانی انجام شده، میزان ماندگاری توریستهای خارجی در کلان شهر شیراز نزدیک دوشب است. البته این آمار تقریبی و با احتساب بازدید از مجموعه های میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد و سایت تاریخی نقش رستم است؛ حال که موهبتی طبیعی در کمترین فاصله مکانی به شهر شیراز وجود دارد می توانیم با ایجاد فضاهایی برای استراحت و بازی های آبی و پروازهای تفریحی سبب افزایش ماندگاری گردشگران در این مکان شویم.
تقوی اظهار داشت: هرچه گردشگران زمان بیشتری را در کنار دریاچه مهارلو سپری کنند علاوه بر بهره مندی مالی سرمایه گذاران در خود دریاچه، نرخ اشتغال واحدهای اقامتی شیراز را هم افزایش میدهند. عکاسی از پرندگان مهاجر، دوچرخه سواری در حاشیه دریاچه، قایق سواری و تماشای شکوفه های بادام روستای مهارلو بخشی از فعالیتهایی است که میتوان انجام داد. کوه های مشرف به دریاچه هم فضای وسیع و مناسبی برای علاقه مندان به کوهنوردی فراهم نموده و منظره کم نظیری را بوجود آورده است.
او اظهار نمود: در سال ۱۳۹۴ کارگروه طبیعت گردی فارس با حضور مدیرکل وقت محیط زیست استان، معاون گردشگری استاندار و تعدادی از اعضای این کارگروه تشکیل شد. در آن جلسه طرح مدیریت گردشگری تالاب مهارلو از جانب محیط زیست عنوان شد که در یک برنامه زمان بندی پنج ساله و با صرف هزینه، زیرساخت هایی برای این منطقه در نظر گرفته شود تا بخش خصوصی هم برای سرمایه گذاری اقدام نماید. حتی برنامه ریزی شده بود که سه باشگاه دوچرخه سواری، قایق سواری و پاراگلایدر همگی از بخش خصوصی در این منطقه سرمایه گذاری کنند.
این فعال گردشگری اظهار داشت: اما از آن جلسه و آن تصمیمات نزدیک به ۶ سال می گذرد. امیدواریم پای سرمایه گذارانی به این منطقه باز شود که دلسوز محیط زیست تالاب مهارلو باشند و در کنار درآمدزایی که حق هر سرمایه گذار است، حفظ گونه های جانوری و بخصوص پرندگان مهاجر دریاچه، دغدغه آنها باشد.

منبع: