سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در چهارمین شماره مجله گردشگر مثبت مطرح شد؛ معرفی دوزبانه ۱۰۰ میراث ناملموس ایران

در چهارمین شماره مجله گردشگر مثبت مطرح شد؛ معرفی دوزبانه ۱۰۰ میراث ناملموس ایران

به گزارش تور مسافرتی شماره جدید کتاب مجله توریست مثبت با عنوان صد گنج عیان نهان در میراث ناملموس ایران با معرفی ۱۰۰ میراث ناملموس به صورت دو زبانه در ۳۵۰ صفحه منتشر گردید.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، در چهارمین شماره توریست مثبت با نام فارسی «۱۰۰ گنج عیان نهان از میراث ناملموس ایران» و عنوان انگلیسی «۱۰۰ selected intangible cultural heritages» شماری از میراث فرهنگی ناملموس ایران در پنج شاخه مصوب میراث ناملموس شامل بیان و سنت های شفاهی، هنرهای نمایشی، فعالیتهای جمعی، آئین ها و جشن ها، دانش سنتی و اعمال در رابطه با طبیعت و کیهان و سنت های در رابطه با صنایع‏ دستی معرفی شده اند که عناوین برخی از آنان به این شرح هستند: گویش محلی میمه، متل اشتر سفیدشهر (نصرآباد کویر)، چوگان، بازی سوار بر اسب همراه با روایت گری و موسیقی، نان لواش، قالیشویی مشهد اردهال، نوروز، آئین جل جلانی، آئین باران خواهی روستای آزران کاشان، آئین جیرجیرونی، موسیقی بخشی های خراسان، مهارت تولید گز، دانش پخت قهوه آئینی نوش آباد شهرستان آران و بیدگل، دانش سنتی لنج سازی و دریانوردی در خلیج فارس، مهارت سنتی پخت خورشت ماست، عصاری؛ مهارت استحصال دانه های روغن، نحوه پخت گاتای ارمنی در جلفای نو، نشان قوس اصفهان، مهارت ساخت نمد سمیرم، گیوه بافی نشلج کاشان، مهارت فرش بافی فارس، مهارت فرش بافی کاشان و خوشنویسی مکتب میرعماد الحسنی سیفی قزوینی.
مراسم رونمایی از این شماره مجله توریست مثبت با حضور شهردار اصفهان، طی مراسمی در خانه استاد امیرهوشنگ جزی زاده که گالری_موزه مینیاتور مکتب صفوی اصفهان است، انجام شد. چاپ مینیاتورِ چوگان، اثر این هنرمند، بر جلد جدید ترین شماره کتاب مجله توریست مثبت و مصادف شدن انتشار این مجله با مناسبت سالروز تولد ۸۸ سالگی این هنرمند بهانه این اتفاق بود.
در این مراسم مهدی تمیزی، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان و مشاور ارشد کتاب مجله گردشگرمثبت، درباره خصوصیت آثار این هنرمند مینیاتوریست ایرانی توضیح داد: یکی از خصوصیت های مهم آثار استاد امیرهوشنگ جزی زاده، پیروی او از مینیاتور مکتب صفوی است چنان که قلم گیری در آثار او حرف اول را می زند و هر جا نیاز باشد، رنگ به آثار افزوده می شود. نکته مهم بعدی هم این که آثار جزی‎ زاده به علت قوت و دقت موجود در طراحی ها، قابلیت تبدیل شدن به مدیاهای مختلف را دارند چنان که حالا فرش هایی بر اساس طراحی های وی بافته شده اند، مقبره صائب با طراحی های وی کاشیکاری شده و تمام آجرکاری ها و کاشیکاری های ورودی هتل عباسی هم بر اساس قلم او خلق شده اند. حتی شماری آثار کاربردی مثل میزهای منبت و خاتم وجود دارند که نقوشی به قلم استاد را بر خود دارند.
به گفته رئیس موزه هنرهای معاصر اصفهان، همچون خصوصیت های قابل توجه آثار امیرهوشنگ جزی زاده این است که اغلب آثار، در فرم دایره طراحی شده اند و از تخیل فوق العاده ای برخوردار می باشند تا جایی که بعضی از آنان به فضاهای سورئالیستی نزدیک شده اند.
اولین شماره مجله توریست مثبت با عنوان فارسی «دستینه بازدید از ۱۰۰ مقصد گردشگری اصفهان» و عنوان انگلیسی «Handbook on Top 100 tourism destinations in Isfahan» در ۴۸۰ صفحه گلاسه منتشر گردید. شماره دوم این مجله با عنوان فارسی «۱۰۰ روایت ناگفته از اصفهان» و عنوان انگلیسی «Top 100 Tales of Isfahan» در ۲۱۵ صفحه به دست مخاطبان علاقمند رسید و سومین شماره هم با عنوان فارسی «۱۰۰ یادگار ماندگار اصفهان در صنایع دستی و هنرهای سنتی» و عنوان انگلیسی «Top 100 Eternal Memorabilia of Isfahan in craft and folk art» در چارچوب کتاب مجله ۲۳۰ صفحه ای ارائه شد.

منبع: