سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
سفر وزیر میراث فرهنگی به روسیه

سفر وزیر میراث فرهنگی به روسیه

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز ۱۶ خرداد برای امضای تفاهمنامه لغو روادید گروهی گردشگری بین دو کشور ایران و روسیه به این کشور سفر کرد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، پیشنهاد برقراری مقررات لغو روادید گروهی بین ایران و روسیه از اواخر سال ۱۳۹۴ از طرف وزارت امور خارجه و سفارت کشورمان در مسکو باتوجه به تجربه لغو روادید روسیه با چین مطرح و نهایتاً در تاریخ ۸ فروردین ۱۳۹۶ موافقتنامه لغو روادید میان دو کشور به امضای طرفین رسید و نخستین جلسه کمیته فنی همکاریهای مشترک گردشگری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با موضوع بررسی پروسه لغو روادید گروهی گردشگران دو کشور در نوزدهم شهریور ماه ۱۳۹۹ برابر با ۹ سپتامبر ۲۰۲۰ انجام شد.
طبق توافق اولیه بین دو کشور ایران و روسیه، قرار شد که روادید برای گروه های از ۵ تا ۵۰ نفر و با تأیید از طرف آژانس های دو کشور، لغو شود. به همین دلیل طرفین امضای تفاهمنامه برای لغو روادید گروهی گردشگری را در اولویت خود قرار دادند که به همین دلیل دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان به دعوت آژانس فدرال گردشگری روسیه عازم مسکو است. اما ایران جهت استفاده از این فرصت لغو روادید و جذب توریست از کشور همسایه ای که با ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت، سالیانه ۵۰ میلیون نفر را به قصد گردشگری روانه کشورهای مختلف می کند و از نظر میزان خروج توریست جزو هشت کشور اول جهان قرار دارد، باید سهم و گروه هدف خودرا که گردشگران فرهنگی، تاریخی و طبیعت گردها هستند، شناسایی و برنامه ای دقیق در امتداد معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی به این گروه عرضه نماید.
از آنجا که ایران و روسیه سابقه مراودات تاریخی و سیاسی طولانی با یکدیگر دارند و ایران نیز از نظر داشتن بناهای تاریخی دارای پتانسیلی بالاست همین طور به لحاظ اکوتوریسم و جاذبه های طبیعی تنوع کم نظیری دارد، اگر بتواند در حیطه معرفی این ظرفیت ها خوب عمل کند، با امضای این تفاهمنامه می تواند به یکی از اولویت ها و مقاصد اصلی گردشگران روس تبدیل گردد. بگفته بخش خصوصی و متولیان اصلی حوزه گردشگری روسیه، محورهای شاخص علاقه مندی مردم این کشور گرایش به فرهنگ، آداب و رسوم، اکوتوریسم و گردشگری ماجراجویانه است و زمینه پاسخ گویی به این علاقه مندی ها به شکل گسترده و متنوع در ایران امکان پذیر است.
همچنین گذر از روابط دولت محور به روابط ملت محور موضوع مهمی ست که می تواند دو کشور را به سمت پیوندی راهبردی و رابطه ای پایدار پیش ببرد. نکته ای که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان در دیدار اخیرش با سفیر روسیه در ایران بر آن اصرار کرد.
برای رابطه ای راهبردی و بلند مدت، شناساندن ظرفیت های کشور و بهره مندی از بازار روسیه نیاز به یک سیاستگذاری، اقدام عملیاتی و برنامه جامع بازاریابی باتوجه به ظرفیت های کشور است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران بعنوان یکی از متولیان اصلی این امر، بعد از لغو روادید اجرای این برنامه را در دستور کار خود قرار داده است. حال که روسیه جز ۹ کشور اول بازار هدف ایران برای جذب توریست انتخاب شده، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای پیوند رابطه بین دو ملت و شناساندن جاذبه های تاریخی و طبیعی ایران به روس ها چه تدابیری اندیشیده و برنامه های این معاونت به جهت اینکه پتانسیل موجود در گردشگری روسیه را به سمت ایران هدایت کند، چیست؟
برنامه های معاونت گردشگری برای پس از لغو روادید
لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در این زمینه می گوید: در قدم ابتدایی ما منتظر سفر آقای وزیر به روسیه و امضای تفاهمنامه لغو روادید گروهی بودیم، اما در این بین هم بیکار ننشسته ایم و برنامه هایی که لازمه عملیاتی شدن جذب توریست از روسیه است را مورد بررسی قرار دادیم.
او درباره این برنامه ها توضیح می دهد: در جلسه ای که با حضور فعالان بخش خصوصی روسیه انجام شد تاکید بسیاری روی انگیزه روس ها برای سفر به ایران به میان آمد و بیش از پیش بر پتانسیل روسیه ایمان بدست آمد. در طول این مدت برنامه های زیادی در امتداد شناساندن جاذبه های ایران به روس ها ارئه و عنوان شد که به وجود آوردن تعامل و هماهنگی و ایجاد بستر برای برقراری تعاملات نزدیک میان بخش های خصوصی دو کشور، اضافه کردن زبان روسی به وب سایت اطلاع رسانی Visit Iran، هماهنگی میان تمام دستگاهها و نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی ذیربط، طراحی بسته های سفر بازدید از میراث جهانی ثبت شده در ایران با هدف جذب سهم بیشتری از گردشگران خروجی روسیه، نظارت بر فعالیت بخش خصوصی و دفاتر خدمات مسافرتی، بهره گیری از نیروی انسانی مسلط به زبان روسی باتوجه به تدریس رشته زبان و ادبیات روسی در دانشگاه های معتبر جمهوری اسلامی ایران و ارائه تسهیلات به آنها در امتداد تربیت راهنماهای گردشگری روس زبان. همچون این اقدامات هستند.
تبلیغات محیطی مستمر در بیلبوردهای روسیه
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی همین طور به برنامه های معاونت گردشگری در زمینه تبلیغات و بازاریابی اشاره نمود و از حضور فعال در نمایشگاه های اصلی گردشگری دو کشور، برگزاری تور آشناسازی ویژه اصحاب رسانه و تورگردانان فعال کشور روسیه، انجام تبلیغات رسانه ای بوسیله تلویزیون ملی و شبکه های تخصصی گردشگری روسیه، انجام تبلیغات محیطی مستمر در بازار روسیه بوسیله تابلوهای تبلیغاتی، برگزاری سمینارها و همایش های تخصصی ویژه تورگردانان روسی مشتاق فعالیت در بازار ایران با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، تولید اقلام تبلیغاتی به زبان روسی در سطح بسیار گسترده با همکاری نهادهای دولتی و خصوصی، انجام تبلیغات گسترده در رسانه های تصویری، سمعی و نوشتاری شامل بروشور، کتاب راهنما و تابلوهای شهری روسیه، استفاده از فضای مجازی محبوب روس ها برای تبلیغات گردشگری جمهوری اسلامی، برگزاری رویدادهای اثرگذار نظیر شب های فرهنگی، هفته های فرهنگی و جشنواره ها، کمک گرفتن از ایرانیان مقیم روسیه بعنوان یک عامل انسانی در تصویرسازی، معرفی و بازاریابی تعاملی مقصد گردشگری ایران نام برد.
او همین طور از همکاری وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای برگزاری شب های فرهنگی اشاره نمود.
طی ۱۵ سال قبل چه کارهایی انجام شده است؟
برگزاری تور آشناسازی برای گروه فیلمبرداری سیاره ناشناخته و تهیه و پخش فیلم معرفی ایران به زبان روسی در سال ۸۶، برگزاری همایش مشترک گردشگری ایران و روسیه در تهران با حضور مقامات دولتی و بخش خصوصی دو کشور در سال ۸۸، برگزاری تور آشناسازی ویژه تورگردانان و اصحاب رسانه کشور روسیه و نشست معاونت گردشگری با اعضای این تور در اسفندماه ۹۳، سفر معاون گردشگری و نمایندگان بخش خصوصی گردشگری ایران به مسکو بمنظور جذب قسمتی از مسافران روس که به دنبال بروز تنش میان ترکیه و روسیه از سفر به ترکیه باز می ماندند در دی ماه ۹۴، سفر رییس آژانس فدرال گردشگری و هیئت همراه به ایران، بمنظور بازدید از نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران و همین طور برگزاری نشست های دو جانبه با بخش دولتی و خصوصی ایران از ۲۶ تا ۲۹ بهمن ماه ۹۴، برگزاری نشست مشترک تورگردانان ایرانی و روسیه در حاشیه نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران در بهمن ۹۴، ایجاد زمینه مناسب برای حضور آژانس فدرال گردشگری و شرکت های گردشگری روسی در نهمین و دهمین دوره از نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران برمبنای اصل عمل متقابل در بهمن ماه ۹۴ و ۹۵، حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه MITT ۲۰۱۵ مسکو با مدیریت اجرائی شرکت نادیا پرواز و ۲۰۱۶ MITT مسکو با مدیریت اجرائی سازمان منطقه آزاد قشم و ۲۰۱۷ MITT با مدیریت اجرائی شرکت نادیا پرواز، سفر معاون رییس آژانس فدرال گردشگری روسیه آلکسی کانوشکوف بمنظور بازدید از دهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران و ملاقات با معاون گردشگری سازمان در بهمن ماه ۹۵، برگزاری تور آشناسازی برای اصحاب رسانه و تورگردان روسی نهم تا شانزدهم اسفند ماه ۹۵ بمنظور تهیه گزارش و فیلم از جاذبه ها و قابلیت های گردشگری ایران برای اطلاع رسانی و آشنایی اتباع روس و ترغیب آنها برای سفر به ایران و تهیه محتوا و چاپ اقلام تبلیغاتی گردشگری به زبان روسی در سال ۹۵ اقداماتی بوده که طی ۱۵ سال قبل در رابطه با بازار روسیه انجام شده و اژدری به آنها اشاره نمود.
جذب ۱۰۰ هزار توریست روس طی سه سال اول
او در پاسخ به این پرسش که هدف گذاری معاونت گردشگری برای چه تعداد توریست روس و طی چندسال است؟ می گوید: طبق آمار در سال ۹۷ تعداد گردشگران ورودی از روسیه به ایران ۳۲ هزار و ۴۱۵ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۸ با رشد حدود ۱۲ درصدی به ۳۶ هزار و ۱۹۵ نفر رسید. طبق پیش بینی های ما و برمبنای طرح اقدام نوشته شده، جذب حدود ۱۰۰ هزار توریست روس به ایران در سه سال اول برنامه و افزایش آن با شیب ۱۰ تا ۱۵ درصدی در سالهای بعدی را شاهد خواهیم بود و باتوجه به رشد ۱۲ درصدی که در سال ۹۸ داشتیم این هدف گذاری دور از دسترس نیست و محقق می شود.
اما برای رسیدن به این هدف گذاری معقول که دور از دسترس هم نیست، ترکیه یکی از سرسخت ترین رقبای ایران و یکی از نخستین گزینه های گردشگران روس شمرده می شود. در صورتیکه طی سال ۲۰۱۸ تعداد ۳۲ هزار و ۴۱۵ نفر روس به ایران آمدند سهم ترکیه ۵ میلیون و ۹۰۱ هزار نفر و ۱۸۲ برابر ایران بوده است. اژدری در این زمینه بر این اعتقاد است که ایران برای جذب گردشگران روس دارای پتانسیل های زیادی همچون جاذبه های تاریخی، فرهنگی، تجاری و ورزشی (اسکی و…) است و با برنامه ریزی و آشنایی روس ها با این جاذبه ها می توانیم استفاده حداکثری از گردشگران روسی را داشته باشیم.
به گفته مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی به سبب استقبال گردشگران روسیه که در گذشته به ایران سفر کرده اند و دید مثبت آنها نسبت به کشورمان همین طور با تبلیغات مؤثر و شناساندن محصولات گردشگری مورد توجه روس ها می توان قسمتی از بازار روسیه را در اختیار گرفت.