سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در نشست مجازی با راهنمایان گردشگری مطرح شد؛ راه سخت بیمه راهنمایان

در نشست مجازی با راهنمایان گردشگری مطرح شد؛ راه سخت بیمه راهنمایان

رئیس کانون صنفی راهنمایان گردشگری می گوید به دنبال این هستیم که تعداد بیشتری از راهنمایان بیمه شوند چون ظرفیت دو هزار نفری بوجود آمده که باید پر شود.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ راهنمایان گردشگری بیمه می شوند رئیس کانون صنفی انجمن های صنفی راهنمایان سراسر کشور در نشستی که به صورت مجازی برگزار شد؛ اظهار داشت که برای تکمیل سهمیه هنوز می توانند تعداد بیشتری از راهنمایان را بیمه کنند پس کسانی که شرایط لازمه را دارند می بایست هر چه سریع تر اقدام نمایند. اعضای کانون انجمن های صنفی در این جلسه گفتند که هیچ محدودیتی مانند عضویت در تشکل های دیگر برای افراد حائز شرایط وجود ندارد و همه می توانند از این مزیت استفاده کنند.
در این نشست مجازی محسن حاجی سعید رئیس کانون صنفی انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور درباره محل تأمین بودجه بیمه راهنمایان گردشگری اظهار داشت: قرار هست از بودجه حمایتی دولت تأمین شود که در مجموع ۲۷ درصد است. کسانی که بیمه الزامی دارند ۳۰ درصد است که ۳ درصد هم بیمه بیکاری است اما اگر ۲۷ درصد از حداقل حقوق را بعنوان بیمه در نظر بگیریم ۷ درصد دیگر را مشمولان پرداخت می کنند. ۲۰ درصد هم از بودجه های دولتی که برای اقشار خاص در نظر گرفته می شود؛ سازمان تأمین اجتماعی برای فهرست دو هزار نفره معرفی شده معاونت گردشگری لحاظ می کند.
وی اظهار داشت: بیمه راهنمایان پروژه ای بوده که کانون انجمن های صنفی سراسر کشور زیر نظر وزارت کار به نتیجه رسانده است در این راستا حمایت های هم داشته است. وزارت گردشگری هم بعنوان متولی در این حوزه کمک کرده است. اما در اجرایی کردن تشکل های بخش خصوصی مثل دیگر گروه هایی که در تأمین اجتماعی این کار را انجام می دهند نقش آفرینی می کنند. پس نقش کانون این هست که بر مبنای آنچه نظر وزارت میراث فرهنگی هست، بیمه راهنمایان صورت گیرد.
سلطانی فر گفته بود اگر از فردا همه راهنمایان در این سازمان آنچه که ما می خواهیم را اجرا می کنند، ما همه آنها را بیمه می کنیم!
در ادامه آرش نورآقایی که پیش از این مسئولیت کانون را بر عهده داشت، توضیح داد: در زمان مسئولیت کانون یک مرتبه به صورت خصوصی با آقای سلطانی فر که آن زمان رئیس سازمان میراث فرهنگی بود، جلسه داشتم و از این فرصت درباره بیمه حرف زدم. وی خاطرنشان کرد اگر از فردا همه راهنمایان در این سازمان آنچه که ما می خواهیم را اجرا می کنند، ما همه آنها را بیمه می کنیم! دولت نمی خواهد و قرار نبوده که کارفرما باشد.
حاجی سعید هم در ادامه توضیح داد: امکان دارد در بخشی از نامه نگاری ها به این اصطلاح اشاره کنند که دولت کارفرماست اما این طور نیست. دولت بخشی از بیمه را بعنوان حمایت یا کمک پرداخت می کند. معمولا سازمان تأمین اجتماعی به جهت اینکه مراجعاتش سازمان دهی شده باشد، تشکل های صنفی را به رسمیت می شناسد که با یک ارگان طرف باشد نه با چند هزار نفر.
محدودیتی برای افراد وجود ندارد
وی افزود: ما هیچ منعی به جهت اینکه تشکل های دیگر که جایگاه دارند برای بیمه افرادشان اقدامی انجام دهند، نگذاشته ایم. تلاش ما این بوده که بیمه راهنمایان را اجرایی نماییم. پس هیچ محدودیتی برای افراد قائل نیستیم مگر این که وزارت گردشگری آنها را در فهرست ندیده باشد. استناد ما هم به همان فهرست است.
این راهنمای گردشگری اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی سالهاست که دارای تشکیلات هست و دشوار می باشد که خلاف واقع با آنها صحبت کنید. همیشه گلایه تشکل ها به گردشگری این بوده که نمی توانید به آمار درستی برسید و اعلام نماییم دقیقاً راهنمایان چند نفر هستند. اما در تأمین اجتماعی این طور نیست. هر کسی کد بیمه ای دارد و سابقه آن مشخص است.
وی اضافه کرد: ما به دنبال این هستیم که فهرست دو هزار نفری وزارت میراث فرهنگی که برای راهنمایان در نظر گرفته اند پر شود. چون هم اکنون با کمبود راهنما مواجه هستیم دو هزار نفر ظرفیت بیمه راهنما بوجود آمده است. اما به واسطه خروج راهنمایان از چرخه راهنمایی به علت بیکاری مطلق، با کمبود افراد مواجه هستیم به خاطر بیکاری مطلق با کمبود راهنما مواجه هستیم. ازاین رو اگر کسی خویش را مشمول می داند به ادارات میراث فرهنگی در استان ها رجوع کند. ما می خواهیم انعطاف در شاخص ها به وجود بیاوریم تا گروه های دیگری که در استانهای محروم هستند اما سابقه کاری کمتری دارند و تنها راهنمای شاغل استان هستند، را هم بیمه نماییم.
شرط عضویت در تشکل های دیگر مطرح نیست
این راهنمای گردشگری اظهار داشت: بیمه راهنمایان اجرایی شده است و در این روزها باید به فکر تثبیت آن باشیم هدف این بوده که راهنمایان در کشور مشمول حمایت دولت شوند. تمام راهنمایان باید بیمه شوند بدون این که در نظر گرفته شود عضو تشکیلاتی هستند یا نه.
حاجی سعید همینطور در این جلسه مجازی درباره این که بعضی از افراد گفته اند برخی از راهنمایان از بیمه محروم شده اند هم واکنش نشان داد و با غیرواقع خواندن این اظهارات بیان نمود: شاید آن تشکیلات برای بیمه دیر اقدام نموده باشد. برخی گفته اند انحراف در بیمه به وجود آمده است چه انحرافی؟ ما باید زنجیره کلی را در اظهار نظرهایمان مورد توجه قرار بدهیم. ما اعلام کردیم هر کسی می تواند بیمه شود، ولو عضو تشکلی باشد یا نه. چه محدودیتی برای راهنمایان وجود دارد مگر این که مشمول شرایط نباشند.
در ادامه این نشست، مهسا مطهر از راهنمایان گردشگری که در کانون هم پیش از این پیگیر بیمه راهنمایان بوده است اظهار داشت: متأسفانه تا زمانی که کاری انجام می شود، افرادی هستند که دنبال سهم خواهی می گردند. بیمه راهنمایان به سختی انجام شد گفتند ما به دنبال مسدود کردن هستیم در حالیکه این طور نیست. خوب است دست از لجبازی ها برداریم. در کانون احساس رقابت با هیچ جایی نیست. گاهی ایجاد حساسیت ها سبب می شود که روند بعضی از کارها به سختی پیش برود.

منبع: