سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
به منظور مدیریت هزینه ها در خانواده های ایرانی؛ گردشگری نخستین چیزی است که از سبد مصرفی خانوار کنار می رود

به منظور مدیریت هزینه ها در خانواده های ایرانی؛ گردشگری نخستین چیزی است که از سبد مصرفی خانوار کنار می رود

به گزارش تور مسافرتی یک استاد دانشگاه اظهار داشت: گردشگری نخستین چیزی است که از سبد خانوار کنار می رود تا خانواده ها بتوانند هزینه هایشان را مدیریت کنند.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، نشست تحول در زمینه گردشگری و دولت سیزدهم با حضور کارشناسان و اساتید گردشگری اجرا شد. در این جلسه، مسعود نصرتی رییس مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم اظهار داشت: میزان گردشگری که وارد استانهای شمالی کشور می شوند هر کدام این توانایی را داشته که کل کشور را در حوزه اشتغال و تولید ناخالص منابع ملی پوشش دهد و اداره کند. یعنی اگر بخواهیم آمار گردشگران دو شهر را با کشورهای اروپایی و آمریکایی مقایسه نماییم عدد قابل توجهی هست اما می بینیم بالاترین آمار مهاجر فرستی به سبب نبود شغل در همین استانهاست.
وی اظهار داشت: باید بدانیم از ظرفیت های موجود چه استفاده ای کرده ایم. از صندوق جاده ابریشمی که چین به وجود آورده چه استفاده ای کردیم؟ نگاه به توریست خارجی در دولت بعد چه خواهد بود. این صحبت هایی که مدام تکرار می شود و می گویند درها به روی توریستهای خارجی باز می شود، کی بصورت علمی مشخص می شود و توضیح داده می شود که ما باید با مرزهای باز روی توریستهای خارجی تأثیرگذار باشیم.
نصرتی اظهار داشت: باید با فرهنگ سازی همه جانبه و کوتاه مدت صورت گیرد که از گردشگری چه چیزی می خواهیم و این شرایط کجا می خواهد برای ایران اشتغال و درآمد تولید نماید. بعنوان مثال راهیان نور وارد خوزستان می شد و تا یک مقطع زمانی مورد توجه استانها نبوده اند چون چیزی برای استان نداشت. از سرویس بهداشتی استانها استفاده می شد و آب و غذایشان را هم با خودشان می بردند. تا این که در چند سال اخیر رویکرد تغییر نمود و گفته شد که با خودتان آب و غذا نبرید و اجازه دهید افراد ساکن هم از حضورتان استفاده ببرند. گردشگری وقتی موفق می شود که در شهرها و روستاهایی که قابلیت جذب توریست دارند این احساس بوجود آید که در کوتاه مدت قابلیت بهره برداری اقتصادی از گردشگری را دارند.
در ادامه این جلسه، شهاب طلایی مدیر گروه گردشگری مرکز پژوهش های مجلس اظهار داشت: درباره صنعتی صحبت می نماییم که در یک سال و نیم اخیر در گیر بحران کرونا شده و تمامی زنجیره کارهای کسب وکار در کشور را تحت تاثیر قرار داده است ولی این که آیا دولت عملکرد خوبی در مدیریت داشته یا نه بحث دیگری است. پیش از کرونا در زمینه گردشگران ورودی حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار توریست ورودی داشته ایم. نکته مهم این است که از این تعداد بیش از ۹۰ درصد از کشورهای همسایه بوده اند و کشورهای عراق و آذربایجان به تنهایی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ورودی ما را می سازند. ۷۵ درصد ورودی به کشور از مرزهای زمینی وارد ایران شده اند. در زمینه گردشگری داخلی واقعیت این است که وضعیت مناسبی نداریم و حدود ۴۰ درصد مردم ایران سفر را با رویکرد گردشگری انجام نمی دهند چون پدیده لوکس شمرده می شود. وی ادامه داد: پدیده سفر در خانواده ایرانی نخستین چیزی است که از سبد مصرفی خانوار کنار می رود تا هزینه ها مدیریت شود. برآورد دیگری نشان میدهد که ۳۰ درصد کارکنان دولت نیز به سفر نمی روند. اما کشوری مانند امارات، هر خانواده ۷ بار در طول سال به سفر می رود. ما دراین زمینه الگوی خاصی نداشته ایم. هر چند که در زمینه قانون گذاری قوانینی برای بهبود این روند تسریع شده ولی در زمینه اجرا نتوانسته ایم کار نماییم. پیش از کرونا حدود ده میلیون نفر از کشور خارج می شدند و ۵ میلیون نفر از آنها با هدف زیارت به عتبات عالیات می رفتند اما ۵ میلیون دیگر رویکرد سیاحتی داشتند. روند ورودی و خروجی در چهار سال قبل مثبت بوده است. صنعت گردشگری کشور با وجود این که اولویت حاکمیت نبوده است اما باز مسیر رو به رشدی داشته است و از ۵۰ یا ۶۰ هزار نفر ورودی رسیده ایم به ۸ میلیون ورودی. در زمینه اقامتگاه ها ۶ هزار گونه اقامتگاه وجود دارد ولی این ظرفیت ها با ظرفیت های کشورمان همخوان نیست. به ویژه زمانی که آنرا با کشورهای دیگر مقایسه می نماییم. وی افزود: ۱۲۷۲ هتل در کشور وجود دارد که این هتل ها شاید مطابق با کل هتل های شهر استانبول باشد. ۳۵ درصد از ناوگان حمل و نقل مسافربری ما بیش از ۱۵ سال عمر دارند. در حمل و نقل هوایی اوضاع بدتر است. مجموع اینها نشان میدهد که وضعیت گردشگری ما به رغم افزایش، چالش های عمده ای نیز داشته است. طلایی به قوانین حوزه گردشگری اشاره نمود و اظهار داشت: آخرین قوانین در زمینه توسعه ایرانگردی و جهانگردی مربوط به دهه ۷۰ بوده است. الان رویکرد های این حوزه تغییرات زیادی داشته اما هنوز قانون توسعه ایرانگردی را اجرا می نماییم که برای وقتی است که گردشگری ذیل وزارت ارشاد بود.

منبع: