سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در نشست معاون گردشگری کشور با معاونان گردشگری ۳۱ استان مطرح شد؛ قرار گرفتن تأسیسات گردشگری در گروه یک رتبه بندی مشاغل کرونا

در نشست معاون گردشگری کشور با معاونان گردشگری ۳۱ استان مطرح شد؛ قرار گرفتن تأسیسات گردشگری در گروه یک رتبه بندی مشاغل کرونا

به گزارش تور مسافرتی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: قرار گرفتن تأسیسات گردشگری در گروه یک رتبه بندی مشاغل کرونا مؤثرترین اقدام حمایتی است که در کنار بسته های حمایتی سه گانه انجام شد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، ولی تیموری در نشست با مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاونان گردشگری ۳۱ استان کشور که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد به تشریح مهم ترین اقدامات، فعالیتهای حمایتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوران کرونا پرداخت.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این جلسه با قدردانی از تلاشهای انجام شده از جانب مدیران کل ستادی و استانی و معاونان گردشگری ۳۱ استان کشور در دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: این حوزه در چهار سال قبل عملکرد بسیار خوبی داشته بگونه ای که رئیس جمهوری و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عملکرد حوزه گردشگری در دولت دوازدهم را قابل تقدیر عنوان نمود.
او اضافه کرد: تعداد گردشگران ورودی در دولت دوازدهم دو برابر شد، ضمن این که تعداد تخت های اقامتی و هم تأسیسات گردشگری رشد دوبرابری داشته اند و دستاوردهای بی نظیری در این عرصه داشته ایم و اقدامات بسیار بسیار خوبی انجام شده است.
تیموری در ادامه بر حمایت همه جانبه از فعالان بخش گردشگری اشاره نمود و افزود: انتشار کرونا سبب شد تا شاهد صدمه هایی در حوزه گردشگری باشیم؛ با این وجود حمایت ها از فعالان بخش های مختلف ادامه یافت و امید داریم با واکسیناسیون کامل شاهد رونق مجدد گردشگری و سفر در کشور باشیم.
این مقام مسئول سپس به شیوع کرونا و اقدامات حمایتی از فعالان گردشگری در این دوران اشاره نمود و اضافه کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توانست با حضور فعال در کمیته های تخصصی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و عرضه توجیهات قوی و مدلل، تأسیسات گردشگری را در زمره بخش های صدمه دیده مشمول بسته های حمایتی دولت شامل دریافت وام کم بهره، برخورداری از امهال های مالیاتی و بیمه ای قرار دهد. همینطور این وزارت خانه در قالب اختیارات داخلی خود با مرخصی و یا تعطیلی موقت تأسیسات گردشگری موافقت نمود و از این طریق زمینه مناسب برای جلوگیری از تعطیلی کامل کسب وکارهای گردشگری را فراهم آورد. این در شرایطی است که طبق پیگیری ها و تلاشهای مکرر در سطوح عالی و تصمیم گیر، مصوب شد تا مراکز اقامتی در لیست مشاغل گروه شغلی سطح یک (مشاغل ضروری که در هیچ یک از وضعیت های سه گانه کرونا تعطیل نمی شوند) قرار گیرند و بدین ترتیب به حفظ بقا و دوام این مراکز کمک شایانی شد.
برنامه ریزی برای بازگشایی واحدهای تعطیل شده
تیموری در ادامه اظهار داشت: پس از تغییر جایگاه تأسیسات گردشگری از گروه سه به گروه یک بگونه ای برنامه ریزی شد تا سفرهای کنترل نشده و بی برنامه جای خویش را به گردشگری ایمن و هوشمندانه بدهد. بدین سان از یک سو از شیوع کرونا به واسطه اقامت و پذیرایی در واحدهای غیر مجاز که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمی کردند، جلوگیری شد و از طرفی با جهت دهی و هدایت سفرهای بدون کنترل به سمت تورهای از پیش برنامه ریزی شده و اقامتگاه های مجاز و تحت نظارت وزارت خانه عملاً به کسب وکارهای گردشگری جان باردیگر ای بخشیده می شد. در این راستا از تمام ظرفیت های صدا و سیما و فضای مجازی برای تشویق مردم به پرهیز از سفرهای کنترل نشده و بدون برنامه ریزی قبلی و جایگزینی آن با سفرهای هوشمندانه و ایمن تحت شیوه نامه های بهداشتی ابلاغی استفاده شد.
او افزود: این برنامه ریزی تابستان ۱۳۹۹ و نوروز ۱۴۰۰ را بعنوان فصل های اوج سفرهای داخلی که عدم مدیریت آنها می توانست به شیوع بیشتر کرونا از راه سفرهای انبوه و خارج از نظارت و ضوابط وزارت خانه منجر شود هدف گذاری کرده بود.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: در زمان شیوع ویروس کرونا، رایزنی های وسیعی با ستاد ملی کرونا، وزارت کشور، وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه در مورد امکان صدور روادید درمانی و تجاری برای اتباع خارجی متقاضی سفر به ایران در دوران کرونا با رعایت پروتکلهای بهداشتی پذیرش انجام شد. در این رابطه با هماهنگی وزارت امور خارجه ترتیبی اتخاذ شد تا روادید درمانی صرفا برای دفاتر خدمات گردشگری مجاز و معرفی شده از جانب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بر مبنای سهمیه بندی ماهیانه صادر شود.
حمایت های ویژه در دوران کرونا از فعالان گردشگری
او در ادامه به مهم ترین اقدامات حمایتی از فعالان گردشگری اشاره نمود و اظهار داشت: رایزنی در ستاد اقتصادی دولت برای ورود در بسته های حمایتی دولت از میان ۴۵ رسته متقاضی در بین ۱۰ رسته منتخب (که بعدها به ۱۳ رسته افزایش یافتند)، تعیین مصادیق، رسته ها و مشمولان دریافت تسهیلات برای پیشگیری از فروپاشی ساختارهای اشتغال در تأسیسات گردشگری و صنایع دستی، شناسایی و احصای صدمه ها و تعیین خسارات وارده به صنعت توریسم در سرتاسر کشور از مهم ترین اقدامات است.
تیموری افزود: همینطور از دیگر اقدامات مهم میتوان به رایزنی در هیئت دولت برای دریافت تسهیلات برای صنعت توریسم و بخش صنایع دستی کشور اشاره نمود که شامل امهال سه ماهه مالیات شامل مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده، تعویق سه ماهه بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی، امهال پرداخت ۲۳ درصدی حق بیمه کارفرمایی پرسنل شاغل در واحدهای گردشگری و صنایع دستی، تعویق پرداخت قبوض حامل های انرژی (آب، برق، گاز) به مدت سه ماه و بعد از آن به صورت اقساطی، امکان استفاده از واحدها و فعالان گردشگری و صنایع دستی از اوراق تضمینی سرمایه در گردش، گواهی اعتبار مولد، امکان استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ ۱۲ درصد، احصای مشمولان بیمه شده و مشمولان غیر بیمه ای در رسته های در رابطه با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از میان ۱۳ رسته اصلی می شود.
او افزود: البته این تمام حمایت های این وزارت خانه از فعالان گردشگری در دوران کرونا نیست و از دیگر اقدامات حمایتی میتوان به پیگیری برای مشمول شدن برخی دیگر از کسب وکارهای صدمه دیده از شیوع بیمار کرونا، پیگیری برای افزایش سقف تسهیلات اعطایی از ۱۲۰ میلیون ریال به ۱۶۰ میلیون ریال و تصویب آن، عرضه تسهیلات در سامانه کارا به دو روش اشتغال محور و بنگاه محور به کسب و کارهای صدمه دیده از کرونا و … اشاره نمود.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: این وزارت خانه از زمان انتشار کرونا اقدامات نظارتی هم داشته است که از مهم ترین آنها میتوان به عضویت در ستاد ملی مدیریت کرونا، تدوین پروتکلهای بهداشتی ویژه مراکز اقامتی و پذیرایی، ارسال دستورالعمل پیشگیری و کنترل شیوع کرونا در تأسیسات گردشگری، اجرای تمام مصوبات جلسات ستاد ملی کرونا در رابطه با وزارت خانه و ابلاغ به ادارات کل استانی، ابلاغ دستورالعمل مدیریت سفرهای ایمن و مسئولانه نوروز ۱۴۰۰ به تمام واحدهای تابعه استانی، تعطیلی مهمانسراها و مراکز اقامتی دولتی و زائرسراها و ممنوعیت برگزاری کمپ و چادر مسافرتی، ابلاغ دستورالعمل های پیشگیری، کنترل و مواجهه با شیوع کرونا به دستگاههای مرتبط، پیگیری برای توقف پذیرش مسافر در خوابگاه های دانشجویی و مدارس، استفاده از ظرفیت سامانه ۰۹۶۲۹ برای راهنمایی مسافران، تشکیل شورای هماهنگی صیانت و پیگیری از صدمه های دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و مشارکت در اجرای طرح شهید سلیمانی در روزهای نوروز با هدف بیماریابی، جداسازی و قرنطینه افراد بیمار یا مشکوک و عرضه خدمات حمایتی اشاره نمود.
صدور مجوزهای گردشگری تسریع شود
او همینطور در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: هم اکنون به منظور حمایت هرچه بیشتر از فعالان حوزه گردشگری چند اقدام مهم را باید انجام داد که یکی از آنها صدور و تمدید مجوزها و پروانه ها است. این مورد باید به صورت جدی پیگیری شود و برنامه ریزی ها باید بگونه ای باشد که از آغاز سال ۱۴۰۰ تمام تأسیسات گردشگری با مجوز جدید فعالیت خویش را شروع کرده باشند. ازاین رو باید هرچه سریع تر مبحث صدور و تمدید مجوزها پیگیری شود.
او افزود: یکی دیگر از موضوعات مهم که باید به آن رسیدگی شود، توجه به راهنمایان گردشگری می باشد. درخواست من از مدیران کل و معاونان گردشگری استان ها این است که هرچه سریع تر مبحث صدور کارت راهنمایان گردشگری را در دستور کار قرار دهند و کارت های راهنمایان گردشگری به آنها در اسرع وقت تحویل داده شود.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در بخش دیگری از صحبت های خود به مقررات در ارتباط با برگزاری تورهای گردشگری اشاره نمود و اضافه کرد: اطلاعات کامل تورهای داخلی و خارجی در سامانه ثبت تورهای گردشگری باید درج شود و درصورتیکه اطلاعات توری در این سامانه ثبت نشود، آن تور مجاز نیست. ضمن این که در برگزاری تور، آژانس دارها و هم تأسیسات گردشگری محل برگزاری تور باید بر برگزاری آن نظارت کامل داشته باشند تا اقدامات مغایر قانون و عرف در این تورها انجام نشود.
او همینطور به امهال تسهیلات گردشگری اشاره نمود و اضافه کرد: این مورد به تمام بانک ها ابلاغ گردیده و بهانه بعضی از بانک ها در مورد دریافت نکردن ابلاغیه امهال تسهیلات گردشگری پذیرفتنی نیست. بر مبنای قانون تأسیسات گردشگری تا آخر شهریور ماه سالجاری هم برای امهال تسهیلات فرصت دارند.
تیموری در ادامه همینطور به پشتیبانی از آژانس های گردشگری و تعامل بیشتر ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ها با آژانس دارها اشاره نمود و اضافه کرد: از نظر ما هر دفتر خدمات مسافرتی که دارای مجوز بند ب باشد برای برگزاری هر نوع تور شامل تفریحی، زیارتی، سلامت، تجاری و … مجاز است و در این خصوص باید با آن دفاتر همکاری لازم صورت گیرد.
او در انتها این نشست ابراز امیدواری کرد که با آخر همه گیری کرونا و یا واکسیناسیون عمومی بار دیگر شاهد رونق سفر و گردشگری در کشور باشیم.
در این نشست همینطور برخی از مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاونان گردشگری استان ها به بیان نظرها و دیدگاه های خود پرداختند.

منبع: