سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رییس سازمان حج: عربستان نتیجه تحقیقات فاجعه منا را اعلام نمی کند

رییس سازمان حج: عربستان نتیجه تحقیقات فاجعه منا را اعلام نمی کند

به گزارش تور مسافرتی بعد از گذشت شش سال از فاجعه منا، رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: عربستان هنوز نتیجه کمیته حقیقت یاب را به ایران اعلام نکرده است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، علی رضا رشیدیان در جریان دیدار از موزه شهدا، با گرامیداشت یاد شهدای جمعه خونین حج، مسجدالحرام و فاجعه منا، اظهار داشت: نتیجه کمیته حقیقت یاب که در عربستان تشکیل شد تابحال به ما اعلام نشده است. سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری اسنادی را که در ارتباط با فاجعه منا جمع آوری کرده بودند رسما به طرف عربستانی تحویل دادند.
وی بیان نمود: این زائرین برای انجام فریضه دینی که خداوند مقرر فرموده است، به سرزمین وحی رفتند و در این راه به لقاء الله پیوستند.
رئیس سازمان حج و زیارت ضمن اشاره به اینکه حج برای دومین سال متوالی تعطیل شد و تنها به زائرین داخل عربستان اختصاص یافت، اظهار نمود: با احترام به حفظ حاکمیت عربستان در کشورش، برای انجام این فریضه باید یک تشکل بین المللی از کشورهای اسلامی با محوریت عربستان تشکیل گردد تا این فریضه را مدیریت کند و این اقدام در برگزاری بهتر حج مؤثر خواهد بود.
در این دیدار که در آستانه عید قربان و سالگرد قمری شهدای فاجعه منا انجام شد، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ، و سعید اوحدی ـ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ـ هم حضور داشتند.
فاجعه منا دوم مهرماه سال ۱۳۹۴ همزمان با مناسک حج و حضور زائرین در سرزمین جمرات صورت گرفت که بر اثر ازدحام جمعیت در یکی از گذرگاه ها، جان تعداد زیادی از زائرین گرفته شد. عربستان هیچگاه آمار دقیقی از جان باختگان آن فاجعه اعلام نکرد، اما تخمین از دو تا هفت هزار نفر بود. تعداد جان باختگان ایرانی در آن حادثه ۴۶۴ نفر اعلام گردید. عربستان هیچگاه برای این اتفاق رسما عذرخواهی نکرد، اما اعلام نمود کمیته حقیقت یابی را ایجاد کرده که تا کنون نتیجه آن اعلام نشده است.

منبع: