سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
خانه ی ناجی را نجات دهید

خانه ی ناجی را نجات دهید

اصفهان نه سرستون های قاجاری، نه حوض خانه‌ی کمیاب، نه همسایگی با خانه های ثبت ملی شده‌ی پرورش و جمالیان و نه حتی نزدیکی به حریم مسجد جامع جهانی عتیق، هیچ یک از این ها نمی تواند دلیل محکمی برای نجات فوری خانه‌ی تاریخی ناجی باشد؟
خبر دادند که در خیابان ولیعصر، سمت راست کوچه‌ی حمام جنت و سمت چپ بن بست ناجی، خانه ای قاجاری درحال تخریب است. خبر دادیم که قبل تر، به لطف دوست داران میراث فرهنگی، وضع وخیمش به وزارتخانه میراث فرهنگی گزارش شده و با پیگیری های انجام شده، بصورت اضطراری در لیست میراث ملی به ثبت رسیده است اما با پرس و جوی بیشتر، دریافتیم که خیر، پرونده‌ی ثبت اضطراری هنوز به سرانجام نرسیده و بله، خانه‌ی ناجی را دارند با سرعت هر چه تمام تر، از درون تخریب می کنند؛ چنان که خانه‌ی حاجی شکری را…
اردشیر قانعی که به همت یک سرمایه گذار اتریشی، درحال مرمت خانه تاریخی پرورش است، در گفت و گو با ایسنا سؤالی که سوم اسفندماه سال قبل پرسیده بود، بار دیگر تکرار می کند و می گوید: وقتی یک سرمایه گذار تصمیم می گیرد خانه ای که رو به تخریب رفته را احیا و به یک جاذبه‌ی گردشگری برای شهر تبدیل کند، آیا نباید از او حمایت کرد؟
او ادامه می دهد: داغ بالا رفتن ستون های عظیم بتنی در ضلع جنوبی خانه‌ی ثبت ملی شده‌ی پرورش هنوز تازه است که حالا در ضلع شمالی آن نیز، کمر به تخریب خانه‌ی ناجی بسته اند تا فاتحه‌ی اندک باقیمانده‌ی بافت تاریخی جوباره را بخوانند و با مخدوش کردن نما و منظر تک بناهای حفظ شده، سرمایه گذاران را هم از اصفهان فراری بدهند.
حسین کارگر، شهردار منطقه سه اصفهان، به ایسنا اطمینان می دهد که مالک خانه ناجی تا حالا جواز تخریب را نگرفته و محسن افشار، معمار و مرمتگر، با اشاره به ارزش و اهمیت خانه‌ی ناجی در گفت و گو با ایسنا اظهار می کند: حتی اگر سنگ های حکاکی شده و تزئینات گره چینی شده‌ی حوض خانه‌ی خانه ناجی را هم نادیده بگیریم، صرف قرار گرفتن این خانه در بافت تاریخی باید منجر به حفظ آن شود چونکه تخریب یک بنا در بافت، تخریب همه‌ی بناها تلقی می شود.
او می گوید: به طور معمول افرادی که قصد تخریب خانه های تاریخی را دارند، از اعتقادات مذهبی مردم سوءاستفاده کرده و با بیان جملاتی نظیر این که می خواهیم اینجا حسینیه بسازیم، می کوشند مسیر تخریب را برای خود هموار کنند.
افشار تصریح می کند: بارها شاهد بوده ایم تخریب گران، کارشان را بدون اقدام برای کسب جواز و با لطمه زدن به اجزای داخلی خانه آرام آرام پیش می برند تا جایی که جز یک چهار دیواری هیچ چیز از بنای تاریخی باقی نماند و بعد آسان تر بتوانند جواز بگیرند. این اتفاق برای خانه تاریخی ناجی هم درحال رخ دادن است.
به گفته‌ی این مرمتگر، وقتی یک خانه واجد ارزش است اما هنوز در لیست میراث ملی به ثبت نرسیده و بیم تخریب آن می رود، می توان آنرا بصورت اضطراری ثبت نمود. این کار موجب می شود حتی اگر جوازی هم صادر شده به حالت تعلیق دربیاید تا مستندنگاری برای نشان دادن ارزش های این خانه شروع شود و اگر شورای فنی با تاکید بر این شواهد به این نتیجه برسد که خانه باارزش است آنرا در لیست میراث ملی ثبت کند.
او خاطر نشان می کند: همین که مالک بصورت پنهانی درحال تخریب خانه از درون است به این معنا است که هنوز جواز تخریب را نگرفته، بدین سبب ثبت اضطراری خانه ناجی در اسرع وقت می تواند مانع از پیش روی روند تخریب و صدور جواز شود.
تلاش ایسنا، برای برقراری ارتباط با ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان بی نتیجه ماند تا برای این پرسش مهم پاسخی بیابد که چرا خانه‌ی ناجی تا حالا بصورت اضطراری در لیست میراث ملی کشور ثبت نشده تا بتوان با ابزار قانونی جلوی تخریب آنرا گرفت؟
در پی پیگیری های بیشتر ایسنا، یکی از کارمندان اداره کل میراث فرهنگی استان اعلام نمود که مقدمات ثبت اضطراری خانه ناجی فراهم شده و پرونده‌ی آن جهت بررسی، به وزارتخانه میراث فرهنگی فرستاده شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا وقتی جلسه ای برای تعیین تکلیف ثبت اضطراری این خانه در تهران تشکیل شده، نماینده ای از اداره کل میراث فرهنگی اصفهان برای دفاع در آن حضور نداشته، توضیح داد: به سبب قرمز شدن وضعیت کرونائی اصفهان، سفرها در آن برهه زمانی کنسل شد و قادر به شرکت در این نشست نبودیم اما به زودی و بار دیگر جلسه‌ی شورای فنی با حضور نمایندگانی از میراث فرهنگی اصفهان در تهران تشکیل خواهد شد تا پرونده‌ی ثبت اضطراری خانه‌ی ناجی نیز به سرانجام برسد.
ایسنا امیدوار است که سرعت خدمت گزاران به میراث فرهنگی، از سرعت تخریب گران آن بیشتر باشد تا به زودی، خبر ثبت اضطراری و نجات خانه‌ی «ناجی» را منتشر کند.

منبع: