سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گردشگری استان سمنان و افق امیدبخش آن

گردشگری استان سمنان و افق امیدبخش آن

سمنان استان سمنان جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. طبیعت بکر و دست نخورده، جنگل، کوی، آسمان صاف و هوای پاک همچون جاذبه های این استان است که می توان از آن بعنوان قاره ای کوچک و با تنوع اقلیمی و آب و هوایی بالا و مقصدی تازه و بکر برای گردشگران یاد کرد.
در کنار این جاذبه ها، زیرساخت های قابل توجهی نیز در جای جای این استان برای پذیرش و اسکان گردشگران فراهم گشته است. متأسفانه با شیوع کرونا، صنعت گردشگری در سراسر دنیا، ایران و استان سمنان، گرفتار رکود و وقفه ای مقطعی شده است. با این وجود این استان در حوزه معرفی جاذبه ها با بهره بردن از فضای مجازی، گردشگری مجازی و آنلاین، ایجاد زیرساخت ها و پشتیبانی از بخش خصوصی در زمینه گردشگری به کوشش های خود ادامه می دهد.
اجرای ۳۰ پروژه سرمایه گذاری در زمینه گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار داشت: هم اکنون تعداد۳۰پروژه سرمایه گذاری با هدف افزایش ظرفیت جدید هتلینگ و ایجاد سایر زیرساخت های گردشگری با سرمایه گذاری بیش از ۶۷۲۴ میلیاردریال در مرحله ساخت و اجرا قرار دارد.
حمیدرضا دوست محمدی با بیان این مطلب، اضافه کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه ها ۴۰ درصد است که بعد از بهره برداری یک هزار و ۴۷۹ شغل جدید ایجاد و یک هزار و ۳۳۸ تخت به ظرفیت اقامتی استان اضافه خواهد شد.
وی افزود: این پروژه ها شامل ایجاد هتل، اقامتگاه سنتی، مجتمع گردشگری، اقامتگاه بوم گردی، تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع خدماتی رفاهی و سفره خانه سنتی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اشاره کرد: از مجموع ۳۰ پروژه، ۸ پروژه با حجم سرمایه گذاری ۴۹۷۰ میلیاردریال با ظرفیت ۸۳۶ تخت و پیش بینی اشتغال ۸۶۰ نفر در سطح استان همچون پروژه های شاخص در دست راه اندازی محسوب می شوند که بعد از اتمام عملیات عمرانی و بهره برداری از تأسیسات مذکور شاهد رشد فاکتورهای گردشگری استان خواهیم بود.

صدور ۲۹ فقره موافقت اصولی در زمینه گردشگری
دوست محمدی افزود: در یک سال قبل تعداد۲۹ فقره موافقت اصولی بوسیله سامانه موافقت اصولی جهت ایجاد تأسیسات گردشگری صادر شده که در مراحل مختلف اداری برای عملیاتی شدن روند اجرائی پروژه در دست پیگیری قرار دارند.
وی ادامه داد: در طول این مدت تعداد ۸ فقره مجوز ایجاد، اصلاح و تکمیل با حجم سرمایه گذاری ۱۴۳۵ میلیاردریال با ظرفیت ۲۸۶ تخت و پیش بینی اشتغال ۳۲۲ نفر صادر و عملیات ساختمانی پروژه ها شروع شده است.
آغاز عملیات اجرائی ۵۰ پروژه گردشگری
سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان نیز درباب برنامه های آینده این اداره کل اظهار داشت: شروع عملیات اجرای بیش از ۵۰ پروژه برای ایجاد تأسیسات گردشگری با حجم سرمایه گذاری ۵۰۰۰ میلیاردریال، پیگیری جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای ایجاد تأسیسات گردشگری که در صورت تحقق، سبب افزایش بیش از ۵۰۰ تخت به ظرفیت اقامتی موجود در امتداد توسعه صنعت گردشگری استان می شود.

محمد طاهریان همچون برنامه های پیشنهادی پسا کرونا در این استان را برگزاری جشنواره های گوناگون گردشگری باتوجه به قابلیت های گردشگری طبیعی، روستایی و عشایری در نقاط مختلف استان، برگزاری بازارچه صنایع دستی و سوغات و معرفی جاذبه های گردشگری در شهرهای مختلف، برگزاری شب های فرهنگی و اجرای موسیقی های محلی، برگزاری بازی های بومی محلی در محدوده بازارچه صنایع دستی، راه اندازی اتوبوس گردشگری برای معرفی بیشتر جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان، ارائه پکیج های گردشگری از جانب دفاتر خدمات مسافرتی در سطح استان و کشور، ارائه تخفیف ویژه اقامت به گردشگران و مسافران برای ترغیب به سفر، ارائه بسته های سفر ارزان به دستگاه های اجرائی با هدف ترغیب کارکنان به سفر، عنوان نمود.
وی افزود: صدور ۵ پروانه بهره برداری “مجتمع اقامتی پذیرایی بین راهی، سفره خانه سنتی، اقامتگاه سنتی، خانه مسافر، محیط ها و پارک های طبیعت گردی (گردشگری کشاورزی)” با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیاردریال و اشتغال ۵۰ نفر همچون دستاوردهای شاخص انجام شده در زمینه گردشگریست.
ورود بیش از ۲۰۰ توریست خارجی به استان سمنان
طاهریان با اشاره به این که ۵۰ توریست خارجی در شش ماهه دوم سال قبل وارد استان سمنان شدند، اضافه کرد: این تعداد در شش ماهه اول امسال به ۱۵۷ نفر رسید. همین طور ۴۲ هزار توریست داخلی نیز در شش ماهه دوم سال قبل و ۵۵ هزار توریست در شش ماهه نخست امسال در استان اقامت کردند.

معاون میراث فرهنگی استان اظهار داشت: هم اکنون ۱۵ هتل، ۱ هتل آپارتمان، ۱ متل و ۵ میهمان پذیر، ۹۰ اقامتگاه بوم گردی، ۱۴ اقامتگاه سنتی، ۷۳ خانه مسافر، ۴ مجتمع گردشگری، یک گردشگری کشاورزی و ۶ اردوگاه و مرکز تفریحی سرگرمی گردشگری و گردشگری کشاورزی، ۳۱ دفتر خدمات مسافرتی، ۴۰ رستوران بین راهی، ۲۰ سفره خانه سنتی و ۴ موسسه آموزش گردشگری در استان سمنان فعال است.
وی اظهار نمود: در مجموع ۳۰۵ واحد تأسیسات گردشگری، با یک هزار و ۹۲ اتاق در استان فعال است و این تأسیسات، زمینه اشتغال به کار یک هزار. ۱۹۵ نفر را فراهم نموده اند.
به هر حال، بخش گردشگری در استان سمنان بااینکه به سبب مشکلات ناشی از کرونا و تحریم ها در یکی دو سال اخیر با مشکلاتی روبرو بوده اما گسترش زیرساخت ها در این ایام گویای زمینه مساعد برای رشد این صنعت پردرآمد در استان است. رونقی که با رخت بربستن کرونا و کاهش آن می تواند در آستانه یک جهش جدی قرار بگیرد.