سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
کندوکاو اکسپوی دبی؛ از دانه های تسبیح غرفه ایران در اکسپو تا برنامه اقامت در مریخ

کندوکاو اکسپوی دبی؛ از دانه های تسبیح غرفه ایران در اکسپو تا برنامه اقامت در مریخ

به گزارش تور مسافرتی امارات در اکسپوی دبی از برنامه ریزی برای سال ۲۱۱۷ و اقامت در مریخ اطلاع داده ایران هم با حضور در این اکسپو تلاش کرده به نمایش فرهنگ بپردازد این حضور بوسیله ی یک کارشناس گردشگری بررسی گردید.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ آرش نورآقایی از پژوهشگران گردشگری گزارشی از سفر خود به امارات با بازدید از نمایشگاه اکسپو دوبی نوشته است که در آن ضمن بیان مشکلات، به عرضه راهکارهایی در جهت بهتر شدن وضعیت پاویون ایران پرداخته است.
در این گزارش آمده: نمایشگاه اکسپو را میتوان مهم ترین عرصه برای معرفی توانایی همه جانبه کشورها قلمداد کرد. در سال ۲۰۲۱ میلادی مصادف با ۱۴۰۰ ه. ش. این نمایشگاه با قدمت ۱۷۰ ساله در یکی از کشورهای همسایه ایران درحال برگزاری است.
معرفی و تاریخچه اکسپو جهانی
عبارت «اکسپو جهانی»، کوتاه شده World Exposition است که به شکلی از بزرگترین و عمومی ترین نمایشگاه های جهانی اطلاق می شود و مدت برگزاری آن از ۳ تا ۶ ماه است. مدیریت اکسپو بر عهده ی BIE یا همان Bureau International des Expositions به مفهوم «دفتر بین المللی نمایشگاه ها» است که ساختمان اصلی آن در پاریس واقع شده است.
نمایشگاه اکسپو برای نخستین بار در سال ۱۸۵۱ در شهر لندن با حضور ۲۵ کشور و با مبحث «صنعت برای همه ی ملت ها» برگزار شد.
دو نمایشگاه قبلی جهانی اکسپو World Expo در سال ۲۰۱۵ در شهر میلان ایتالیا و ۵ سال قبل تر از آن در سال ۲۰۱۰ در شانگهای چین برگزار شده است.
همچنین دو نمایشگاه دیگر در دهه گذشته با عناوین Specialised Expo (نمایشگاه تخصصی) یکی در سال ۲۰۱۷ در قزاقستان و دیگری در سال ۲۰۱۲ در کره جنوبی برگزار شده است. نمایشگاه Specialised Expo برای نخستین بار در سال ۱۹۳۶ در سوئد برگزار شد و تا به امروز ادامه دارد.
نمایشگاه اکسپو بعدی از ۱۳ آپریل تا ۱۳ اکتبر در شهر اوزاکا ژاپن انجام می شود. و برای سال ۲۰۳۰ کشورهای روسیه، کره جنوبی و ایتالیا اعلام آمادگی کرده اند.
همچنین نمایشگاه بعدی Specialised Expo در سال ۲۰۲۳ در شهر بوینس آیرس کشور آرژانتین برگزار می شود.
نمایشگاه اکسپو را میتوان با بازی های المپیک مقایسه کرد. حتی برخی بر این باورند که ایده برگزاری بازی های مدرن المپیک (نه بازی های المپیک یونان باستان) از دل اکسپو شکل گرفته است.
جالب این که برخی کشورها در فاصله ی زمانی نزدیک به هم، هر دو رویداد را برگزار کرده اند که از آن جمله میتوان به کانادا، کره جنوبی، اسپانیا و چین اشاره نمود. به صورت مثال چین در سال ۲۰۰۸ المپیک را در پکن و در سال ۲۰۱۰ اکسپو را در شانگهای برگزار کرد.
اهداف:
به طور خلاصه، Expo ابزاری برای بهبود و رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با همکاری و گفتمان میان کشورهای جهان است. هدف آنرا میتوان دستیابی به توسعه‌ی پایدار در سطح کشورها، جوامع و همینطور خانواده ها دانست. به اشتراک گذاشتن تجارب کشورهای مختلف برای حل مسائل جهانی یکی دیگر از اهداف اکسپو بشمار می رود.
فواید:
-فرصت ملاقات کشورها، دولت ها، شرکای تجاری با هم و همینطور ارتباط مسالمت آمیز میان بازدیدکنندگان
-فرصت منحصر به فرد برای ترویج تصویر بین المللی یک کشور و عرضه ی عملکرد آن، معرفی زیبایی، فرهنگ، دیپلماسی، علم و فن آوری، …
-ایجاد برند برای عرضه ی یک تصویر ملی با تأثیرگذاری بین المللی
-آشنایی با روش های نوین و تمرین تکنیک های بازارداری، بازاریابی و بازارسازی و همینطور برگزاری نشست های تجاری
-محفلی برای دیپلماسی عمومی
-ارائه قدرت نرم (به طور مثال: گردشگری)
-فرصت تبلیغاتی طولانی مدت (۶ ماه)
-همکاری میان دولت ها و بخش های خصوصی
هدف اصلی هر کشور برای حضور در نمایشگاه:
در یک کلام، هدف اصلی هر کشور و ملت، نمایش بهترین چیزی است که دارد و می تواند به بقیه ی مردم جهان عرضه نماید. از طرفی مهم می باشد بدانیم که هدف اصلی غرفه های ملی نه تنها نشان دادن جنبه های فرهنگی بلکه نمایش راهکارهای آن کشور برای چالش های جهانی است. ازاین رو عرضه محتوای متنوع از قبیل معماری غرفه، پیشبینی و طراحی برنامه ها و رویدادها برای جذب مخاطب و همینطور نحوه عرضه این محتواها (همخوانی با اهداف، شعار و مبحث اکسپو و همینطور همخوانی با چشم انداز و اهداف هر کشور برای آینده در همه ابعاد) بسیار مهم می باشد.
اکسپو دوبی (همزمان با ۵۰ سالگی تأسیس کشور امارات متحده عربی)
اکسپو ۲۰۲۰ دوبی (Expo ۲۰۲۰) از ۱ اکتبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ (معادل ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ هجری شمسی) به مدت ۱۸۱ روز با شرکت ۱۹۲ کشور در مساحت ۴۸۳ هکتاری انجام می شود. جالب این که در تاریخ اکسپو، برای نخستین مرتبه است که این نمایشگاه در نزدیکی مرزهای ایران و همینطور در منطقه ی غرب آسیا و خاورمیانه برگزار می گردد.
در ابتدا قرار بود این نمایشگاه در اکتبر ۲۰۲۰ آغاز شود اما به سبب بیماری همه گیر کووید ۱۹ یک سال به عقب افتاد. دفتر بین المللی نمایشگاه ها (BIE) در سال ۲۰۱۳ دوبی را واجد شرایط و برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دانست.
دوبی پیشبینی کرده است که میزبانی اکسپو می تواند ۲۳ میلیارد دلار بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ برایش سود داشته باشد که این رقم معادل یک چهارم تولید ناخالص داخلی دوبی است.
همچنین انتظار می رود حدود ۲۵ میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید کنند.
رهبران دوبی با طراحی و ساخت پروژه های بزرگی مانند جزایر مصنوعی دیره و بندر خور، امیدوار هستند بازدیدکنندگان خارجی اکسپو را به سرمایه گذاری در این شهر و خرید ملک تشویق کنند. نکته ی آخر این که در این اکسپو، کلاً ۲۰۵ پاویون حضور دارند که بخش اعظم آنها در ارتباط با کشورها و گروه اندکی در ارتباط با برخی نهادها و سازمان ها و شرکت هاست.
مسیر آینده برای امارات:
بد نیست با بعضی از برنامه های راهبردی امارات و دوبی برای صد سال آینده آشنا شویم. اساسا برگزاری اکسپو یکی از قدم هایی است که امارات متحده عربی برای حصول به این اهداف برداشته است. این استراتژی ها و برنامه ها عبارتند از:
دوبی هوشمند در ۲۰۲۱، استراتژی بلاک چین در ۲۰۲۱، رونق گردشگری شارجه در ۲۰۲۱، مأموریت فضایی و ارسال سفینه به ماه تا سال ۲۰۲۴، ایجاد پارک خورشیدی تا ۲۰۳۰، رونق اقتصادی ابوظبی غیر وابسته به نفت ابوظبی تا ۲۰۳۰، استراتژی حمل و نقل خودکار (اتوماتیک) تا ۲۰۳۰، استراتژی هوش مصنوعی تا ۲۰۳۰، استراتژی بهره وری از آب (تصفیه و ذخیره و …) تا ۲۰۳۶، استراتژی انرژی پاک تا ۲۰۵۰، استراتژی امنیت غذایی تا ۲۰۵۱، برنامه ریزی برای صد سالگی تأسیس کشور امارات مبتنی بر قدرت نرم تا سال ۲۰۷۱، ایجاد نخستین اقامت انسانی در مریخ تا سال ۲۱۱۷.
محل برگزاری اکسپو
در نزدیکی فرودگاه آل مکتوم، بندر جبل علی و منطقه ی آزاد دوبی است. این منطقه که در جنوب دوبی واقع شده، نقشی کلیدی در آینده ی این شهر و کشور امارات برعهده دارد.
شعار نمایشگاه:
Connecting Minds، Creating the Future
به معنی: پیوند افکار، خلق آینده
موضوع یا تم نمایشگاه:
اکسپو دوبی سه تم (موضوع) اصلی دارد که عبارتند از: فرصت، تحرک (پویایی)، پایداری که برای هر کدام، هم یک پاویون جداگانه تولید شده است و هم یک مسکات (عروسک) برایشان طراحی نموده اند.
مسکات ها (عروسک ها):
از چندین مسکات برای این نمایشگاه استفاده شده است که عبارتند از:
Salama (سلامه): از آن بعنوان درخت قف عاقل یاد می شود. این درخت (قف) همیشه سبز که در کویرهای امارات می روید در سال ۲۰۰۸ بعنوان درخت ملی این کشور انتخاب شده است. برگ های این درخت سخنگو مقرر است داستان پناه دادن به مسافران و شکل گیری امارات را به نسل بعدی (لطیفه و راشد) بازگو کنند. این درخت در خود محوطه ی اکسپو هم دیده می شود.
Rashid (راشد: یک پسر ۹ ساله ): به آسمان و محیط زیست دلبسته است و ترجیح می دهد در بیابان چادر بزند.
Latifa (لطیفه: خواهر ۸ ساله ی راشد): مشتاق فن آوری است، به «غیرممکن» اعتقاد ندارد و همیشه آماده رویارویی با چالش بعدی است.
Alif: محافظ پاویون «پویایی» یا همان Mobility که به رنگ آبی است و قابلیت تغییر شکل دارد.
Opti: محافظ پاویون «فرصت» یا همان Opportunity که به رنگ زرد (اشاره به فرصت طلایی) است.
Terra: محافظ پاویون «پایداری» یا همان Sustainability که به رنگ سبز و یک ربات نانو تکنولوژی است.
فضاها و برنامه های جانبی اکسپو:
به غیر از پاویون کشورها، فضاها و غرفه های دیگری هم وجود دارند که به مسائل مختلف می پردازند. از این جمله میتوان به سه پاویون پایداری، تحرک و فرصت، پاویون های سازمان ملل، مأموریت ممکن، زنان، Vision (بصیرت)، ایرلاین امارات و مراکز بازدیدکنندگان (شامل سرویس بهداشتی و نمازخانه و …)، مرکز رسانه و … اشاره نمود. مکان هایی هم برای برگزاری برنامه ها و رویدادهای عمومی در نظر گرفته شده است. به صورت مثال، گنبد الوصل پلازا قلب محوطه ی نمایشگاه اکسپو است که مهم ترین برنامه ها در محوطه ی بزرگ و باشکوه آن انجام می شود. هر شب زیر این گنبد ۶۵ متری، هنرمندانی از سراسر جهان به هنرنمایی می پردازند.
موضوعات کلیدی در برگزاری رویدادهای داخلی اکسپو:
در زمان ۶ ماهه ی برگزاری اکسپو، مقرر است رویدادهای بسیاری اجرا شود.
این رویدادها فرصت مناسبی برای هر یک از غرفه های کشورهای مختلف به وجود می آورد. هفته ها و روزهای بین المللی، روز استقلال کشورها، برگزاری جشنواره های موسیقی، ورزشی و آداب و رسوم کشورها همچون این رویدادها هستند. در زیر به بعضی از مناسبت ها اشاره می شود: جشن های طلایی یک ماهه همزمان با ۵۰ سالگی کشور امارات متحده عربی، هفته آب و هوا و تنوع زیستی، هفته ی فضا، هفته توسعه شهری و روستایی، هفته ی مدارا و دربرگیری، هفته دانش و یادگیری، هفته ی سفر و پیوندروز جهانی غذا، روز جهانی شهرها، روز بین المللی مدارا، روز جهانی کودک، روز بین المللی معلولان، روز بین المللی داوطلب، روز حقوق بشر، روز پوشش سلامتی همگانی، …
استفاده از هر یک از این فرصت ها برای تعامل غرفه ایران با دیگر شرکت کنندگان در اکسپو اهمیت دارد، اما شاید فرصت هفته ی سفر و پیوند و همینطور برگزاری نوروز (با توجه به شروع قرن ۱۵ هجری شمسی) از منظر گردشگری و فرهنگی یگانه باشد.
بعد از اکسپو:
برگزارکنندگان اکسپو قصد دارند پس از به انتها رسیدن نمایشگاه ایده ها و افکار منطبق با اهداف اکسپو را جمع آوری کنند تا چراغ راهی برای آینده باشد. در واقع از نتیجه ی همفکری کشورها برای عرضه چاره هایی در مقابل چالش های پیش رو استفاده خواهد شد.
همچنین محل برگزاری اکسپو در طراحی نقشه ی دوبی با عنوان منطقه ۲۰۲۰ نام گذاری شده است و احتمال داده می شود پس از به انتها رسیدن اکسپو، ۹۰۰۰۰ نفر در این منطقه ساکن شوند.
بیش از ۸۹ درصد محوطه ی اکسپو برای برگزاری کارهای آموزشی، فرهنگی و فن آوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. قابل توجه این که برج ایفل که الان بعنوان معروفترین نماد گردشگری در دنیا شمرده می شود، باقیمانده ی برگزاری اکسپو در شهر پاریس است.
چند خصوصیت پایدار (Sustainable) در اکسپو:
آسفالت محوطه اکسپو از موادی تولید شده است که قابلیت بازیافت دارد. ۸۴ درصد زباله های تولید شده در اکسپو، قابل بازیافت هستند یا تبدیل به کود می شوند. حضور پنل های خورشیدی بخشی از انرژی مصرفی اکسپو را تأمین می کنند.
۳- پیشینه حضور ایران در اکسپو
پیشینه حضور ایران در اکسپو به دوران قاجار و دوره ی صدارت امیرکبیر برمی گردد.
اولین حضور ایران در ارتباط با اکسپو ۱۸۵۱ لندن است که در آن، ایران با غرفه ای به مساحت ۹۲ مترمربع فرش، صنایع دستی، کاشی و انواع آجیل را به بازدیدکنندگان ارائه کرد. بعد از آن، در اکسپوهای ۱۸۷۳ وین، ۱۸۷۸ و ۱۸۸۹ پاریس، ۱۸۹۳ شیکاگو، ۱۹۰۰ پاریس، ۱۹۳۶ و ۱۹۵۸ بروکسل حضور پیدا کرد. در اکسپو ۱۹۶۷ مونترال با طراحی زنده یاد عبدالعزیز فرمانفرماییان، بنایی با الهام از مسجد جامع شوشتر حضور موفقی داشت. بعد از انقلاب نیز، ایران در اکسپوهای کشورهای مختلف شرکت داشته است.
۴- غرفه ایران در اکسپو دوبی
به گفته شرکتهای برگزاری نمایشگاه و طراحان پاویون ایران، طرح معماری غرفه توسط بعضی از مجلات و دانشکده های در رابطه با معماری مورد توجه قرار گرفته است و آنرا در میان ۸ غرفه برتر ارزیابی کرده اند.
پاویون ایران در نزدیکی دروازه ی Mobility (پویایی) و روبروی پاویون Mobility و در همسایگی پاویون های شیلی و فرانسه قرار گرفته است. در یک کلام، مکان پاویون ایران مناسب می باشد.
محوطه ی نمایشگاهی کشورمان شامل چند اتاق سرپوشیده و فضای باز همچون بخش اطلاعات، گردشگری و میراث، هنر فرش، معرفی شهرها، معرفی سنگ های قیمتی و معدنی، اقتصاد، تکنولوژی، صنایع دستی و سوغات، رستوران، یک فضای استیج برای برگزاری مراسم و موسیقی و یک محل کوچک قرارگیری دار قالی است.
چنین اظهار شده است که در طراحی غرفه ایران کاراکتر «شهرزاد» و تو در تویی داستان های ۱۰۰۱ شب، و همینطور «سیمرغ» مد نظر بوده است. استفاده از همه ی این کلیدواژه ها در صورتیکه پیوندی کامل با محتوای عرضه شده برقرار کنند و بتوانیم آنها را خوب نمایش دهیم، می تواند اقدامی هوشمندانه باشد.
اما تا جایی که در بعضی خبرها و محتواهای تولید شده دیده می شود، گویی چنان ضعیف عمل کرده ایم که برخی مجسمه ی جانمایی شده در ابتدای غرفه را ققنوس فرض کرده اند؛ در صورتیکه از لحاظ نمادشناسی این دو موجود اسطوره ای (سیمرغ و ققنوس) با هم فرق های بنیادین دارند.
هزار و یک شب بعنوان تم غرفه ایران، مبحث جالبی است که اهمیت داستان های آن در حوزه ی ادبیات کلاسیک جهان بر کسی پوشیده نیست و در ارتباط با آن کتاب ها و مقالات پرشماری نوشته شده است. اما نه به شهرزاد و نه به قصه های ۱۰۰۱ شب به درستی در محتواهای عرضه شده در غرفه ها پرداخته نشده است. طرفه این که شهرزاد یک قصه گوست و یکی از بهترین و به روزترین شیوه های «بازاریابی محتوا» از نظر کارشناسان، storytelling یا همان قصه سرایی است. اما در غرفه ایران نه نقاشی خوبی از شهرزاد هست، نه محتوای شایسته ای و نه شیوه درست تولید محتوا بر مبنای قصه سرایی.
موضوع قابل توجه دیگر اینکه، قصه های ۱۰۰۱ شب را به صورت «شب های عربی» Arabian Nights هم ترجمه کرده اند. و امروزه خیلی از مردمان جهان بغداد را شهر ۱۰۰۱ شب می دانند. معماری غرفه ایران با ایجاد برند بر مبنای یک تولید محتوای مؤثر، این قابلیت را خواهد داشت که یک مرتبه دیگر ادبیات غنی خویش را در چارچوب یادآوری قصه های ۱۰۰۱ شب مطرح کند.
• غرفه ایران از دیدگاه نمادگرایی و نه معماری
دو رنگ اصلی نمای بیرونی غرفه ایران را به صورت کلی میتوان خاکی و آسمانی فرض کرد که از این منظر، انتخاب رنگ ها به درستی بوده است. در معماری بناهای مذهبی ایران بعد از اسلام، هرگاه سازه با زمین در تماس است، به رنگ خاک نزدیک است و زمانی که ساختمان سر به سمت آسمان فراز می کند با بهره گیری از کاشی، رنگ دیوار و گنبد به رنگ آسمان می گراید.
در واقع رنگ آسمان بر خلاف رنگ خاک به آسانی در دسترس نیست. در غرفه ایران هم رنگ خاک را توسط ریسه های آویزان و رنگ آبی را با شیشه ها تداعی کرده اند و در اینجا هم رسیدن به رنگ خاکی آسان تر از تماس با رنگ آبی است.
از دو رنگ استفاده شده در نمای بیرونی غرفه که بگذریم، بنظر می رسد در استفاده از رنگ در داخل غرفه ها چندان فکری نشده است. حداقل اینکه، جالب توجه نیستند.
حضور اتاق های مختلف جدا از هم که همگی با یک مسیر اصلی و چند مسیر فرعی به هم پیوند داده می شوند را میتوان به داستان در داستان بودن هزار و یک شب ربط داد، هرچند نه به صورت کامل. شاید در اختیار معمار نبوده است و شاید ملاحظاتی در کار بوده که ما از آن بی خبریم، با این وجود، این سوال مطرح است که چرا هم مسیر اصلی و هم کوچه های میان اتاق ها در غرفه ایران، بن بست است.
از طرفی، کوچه های بین اتاق ها طوری تنگ و باریک بودند که خاطره ی کوچه های آشتی کنان شهرهای کویری تداعی می شود؛ کانسپتی که شاید بتوانیم از آن بهتر در زمان نمایشگاه اکسپو بهره مند شویم. قدم زدن در غرفه ایران، حس گم شدن و پیدا شدن در یک مارپیچ Maze را هم تداعی می کند.
طراحی غرفه ایران را شاید بتوان یک معماری سنتی درونگرا قلمداد کرد که از قضا نیم نگاهی به مدرنیته دارد. حضور آویزهای مختلف که بسان پرده هایی برای کل اتاق ها عمل کرده اند، حریم هر مکان را ارج نهاده است ولی در عین حال، با حضور شیشه مدرن جلوه می کنند.
شاید مخاطب آشنا به معماری، در قدم زدن در غرفه ایران به یاد طراحی دیوار «تجدد» در خانه -موزه مقدم بیفتد که توسط هوشنگ سیحون طراحی شده است.
آویزهایی با مهره چوبی که ظاهراً در اصل طرح معماری باید از خشت می بود غرفه ایران را جالب توجه کرده اند؛ هم شبیه پرده هستند، هم شبیه دانه های تسبیح و هم شبیه دانه های اسفند. گویی هم حریم شکل داده اند، هم دیانت همراه با حکمت را تداعی می کنند و هم جلوی چشم زخم را می گیرند. جلوگیری از چشم زخم، موضوعی است که به صورت کتیبه در خیلی از بناهای دوران عیلامی و هخامنشی مورد توجه بوده است. و در بعد از اسلام به صورت حضور شاخ قوچ، آویزهای اسفند و … بر بام یا درهای ورودی جلب توجه می کرده است.
شیشه های اتاق های غرفه ایران را میتوان بسان پنجره هایی فرض کرد که پشت پرده های آویزان قرار گرفته اند و با کنار رفتن پرده ها، میتوان به راز درون اتاق ها پی برد.
هر یک از اتاق های غرفه ایران ارتفاع متفاوت دارند که در نوع خودش جالب است، اما کوتاهی برخی اتاق ها بعنوان فضای نمایشگاهی حالت خفه ای را به وجود آورده است که خوشایند نیست و این را میتوان یکی از ضعف های فیزیکی غرفه ایران قلمداد کرد.
در مسیر اصلی غرفه ایران که خارج از اتاق هاست، یک فضای سبز احتمالاً برگرفته از طرح باغ ایرانی به وجود آورده اند که می توانست خیلی بهتر باشد.
در ابتدای همین مسیر که ابتدای غرفه ایران هم شمرده می شود، یک دار قالی نیمه کاره آویخته اند که ایده ی خوبی بعنوان نماد میهمان نوازی است، ولی ایراد کار این است که در ۵ روزی که ما در غرفه ایران بودیم، هیچ کسی درحال بافتن قالی مشاهده نشد. در صورتیکه گفته می شود مقرر است بازدیدکنندگان گره به گره بر ارتفاع آن بیافزایند تا تمام شود و در نهایت به موزه ی اکسپو اهدا کنند.
غرفه ایران در شب یک حالت خاص عاطفی را تداعی می کند، گویی که خانه ای با نور شمع و فانوس روشن است. فضای قصه شنیدن را تداعی می کند و گویی شهرزادی برای شهریاری قصه می گوید. دوست داشتنی است ولی شاید جهت استفاده ی تجاری و جلب توجه مناسب نباشد.
حضور مجسمه سیمرغ یا حضور مبل در بخش اطلاعات Information اگر با تولید محتوای مفهوم دار همراه شود، شاید خوب باشد. اما فعلا جایگاه ویژه ای برای جذب مخاطب ندارند.
موضوع دیگر اینکه، ورودی غرفه ایران با درختان نخل طراحی شده است که (شاید) بهتر بود از درختانی همچون سرو استفاده گردد.
معایب غرفه ایران (سخت افزاری، نرم افزاری، مغزافزاری): فضای تنگ و کوچک بعضی از اتاق ها و عدم تهویه ی مناسببی استفاده بودن برخی اتاق ها (در زمان بازدید ما)عدم حضور فرد یا افرادی برای خوشامدگویی و پذیرش بازدیدکنندگانعدم شمارش بازدیدکنندگانعدم نظم در حضور بازدیدکنندگان و وجود دو مسیر متفاوتعدم وجود تابلوهای راهنمایی مناسب به زبان فارسی، عربی و انگلیسیعدم باز بودن رستوران ایران (در زمان بازدید ما)عدم وجود اینترنت در غرفه ایران که سبب می شد کسی نتواند تولید محتوای آنلاین داشته باشد. افراد حاضر در اتاق های مختلف ایران با هم آشنا نبودند و به هم معرفی نمی شدند تا در چارچوب یک تیم واحد از یک کشور به نظر بیایند. عدم استفاده ی مناسب، هماهنگ و بهینه از فضای استیج. در این فضا، آشفتگی و کج سلیقگی بیداد می کرد. در زمان برگزاری مراسم موسیقی و حرکات موزون، صفحه نمایش، ویدئوی غیر مرتبط و تکراری نمایش می داد. برخی اتاق ها، مثلا اتاق VIP گویی متصدی یا بهتر است بگوییم خدمتکار مشخص نداشتند. ورودی هر یک از اتاق ها در غرفه ایران به خاطر کوچک بودن درها، مناسب نمایشگاه اکسپو نیست و برای ورود تعداد زیاد بازدیدکنندگان طراحی نشده است. عدم هدایت مسیر بازدید
ایده های مورد استفاده در غرفه های کشورهای دیگر و غرفه ها و فضاهای عمومیاستفاده از بو در بعضی از غرفه ها مثل عمان، پاکستان و اندونزیخوشامدگویی مؤثر در بیشتر غرفه هاایجاد نظم برای حضور بازدیدکنندگان، ایجاد صف و انتظاراستفاده از نور و رنگ برای جلب توجه در شباستفاده از ارتفاع بنا در بعضی غرفه ها همچون فرانسه و کره جنوبیاستفاده از هشتگ برای مؤثر کردن محتوای تولید شده در اکسپو، در غرفه تایلندتایلندی ها هم ویدئوی ویژه ی اکسپو و مخاطبانش ساخته بودند و هم برای جلب اماراتی ها و عرب ها برنامه ریزی کرده بودند. همگام بودن با شعار و تم های نمایشگاه در غرفه تایلندبیشتر غرفه ها اینترنت اختصاصی برای خودشان داشتند. استفاده از راهنماها با لباس های یکسان در خیلی از غرفه ها و معرفی پوشاک کشورشان به این طریقبلژیک با دادن یک بیسکوئیت کوچک خوشامدگویی می کرد. بر روی آینده که مطابق با شعار اکسپو بود، تمرکز کرده بود. از آنجائیکه این کشور به خاطر کارتون هایش (مثلاً تن تن) مشهور است، در طراحی داخلی غرفه از کارتون بهره برده بود. فضای بیرونی غرفه عراق شبیه طرح های «ضحا حدید» بود. ضحا حدید معمار معروف، عراقی الاصل بود. کره جنوبی با تولید یک اپلیکیشن، تور غرفه با تلفن همراه برگزار می کرد. با این اپلیکیشن می توانستید سلفی بگیرید و با بهره گیری از QR CODE، حقیقت افزوده و حقیقت مجازی، آینده را می دیدید و اطلاعات را دریافت می کردید. توجه بر تکنولوژی در غرفه های چین و کره جنوبیتمرکز عربستان، کویت و امارات بر تاریخ و روایت آن به صورت جذاب بر روی صفحات گسترده ی نمایش و به صورت اینستالیشن های هنریاستفاده از راهنمایان و افراد معلول در غرفه های عربستان و امارات متحده عربیسوئیس با نمایش رنگ قرمز بر برند خودش تمرکز کرده بود. گویی پیش پای بازدیدکنندگان فرش قرمز پهن کرده بودند. همینطور شمارش بازدید کنندگان و ایجاد فضا و حس کوهنوردی در آلپ به صورت فیزیکی با حضور ابر و باد و صدا، جزو برنامه هایشان بود. امارات و عربستان: تمرکز بر روی ایجاد باغ و فضای سبز. تمرکز بر اینستالیشن و تداعی کویر و پیشرفت کشورشان در سالهای گذشتهتمرکز پاکستان بر روی تاریخ به صورت تایم لاین، تمرکز بر روی رنگ و همینطور بوی گل محمدی، تمرکز بر روی گردشگری هیمالیاچین: استفاده از نقاشی بچه ها برای تصوراتشان از فضا، تمرکز بر روی تکنولوژی و دنیای دیجیتالاندونزی: تمرکز بر روی کشاورزی با عرضه ی بوی ادویهبرونئی: تمرکز بر روی پوشاکتمرکز بعضی از غرفه ها بر روی نمایش اقوام و ادیانبحرین: فقط تمرکز بر سازه ی بزرگ معماری در غرفه شانسنگاپور: تمرکز بر روی محیط زیست و ایجاد یک باغ مرتفعمجارستان: تمرکز بر روی چشمه های آب گرمبرزیل: طراحی تجربه؛ رفتن داخل آب برای توجه به دریا و تفریحات و ورزش های آبیسوئد: با ایجاد ستون های چوبی، جنگل درست کرده است و با بهره گیری از روش های به روز و بهره مندی از تکنولوژی، اطلاعات مورد نظر را به بازدیدکنندگان عرضه می داد. اسپانیا: تمرکز بر روی خوراک و عرضه ی محتوای تصویری فوق العادهدر غرفه هلند، به هر فرد یک چتر داده می شد که آن چتر بعنوان صفحه نمایش شخصی تبدیل می شد. توجه ویژه به محیط زیست و پرورش قارچ بر روی سازه ی فولادی. ترکیب معماری فولادی زمخت با رویش گیاه لطیف. در غرفه کویت، جانوران به صورت تاکسیدرمی نمایش داده شده بودند.
……………………………استفاده از تکنولوژی مدرن، هوش مصنوعی و حقیقت افزوده در ایرلاین اماراتتفکیک زباله در همه بخش های اکسپواستفاده از ربات های هوشمنداستفاده از بانوان در خدمات رسانیوجود مایع ضدعفونی کننده در همه فضاهای اکسپو و ورودی های غرفه هافضای سبز مناسب و وجود آبخوری در فضای اکسپوفضای پارکینگ و مسیر ورودی و خروجی مناسب برای بازدیدکنندگانمراکز تست پی سی آر و تزریق واکسن برای تشخیص و درمان بیماری کرونا (رایگان برای غرفه داران)برداشتن محدودیت های تماس صوتی و تصویری واتس آپ در اکسپو و اینترنت مجانی در کل مجموعه.
ایده هایی برای حضور مؤثر ایران در ایام باقیماندهتولید محتوا برای جذب مخاطب حداکثری در پلت فرم های متنوع و شبکه های مجازی به زبان های عربی و انگلیسی، با بهره گیری از روش قصه سرایی و پررنگ کردن نقش شهرزاد (ساخت ویدئو و عروسک و سناریو و …)استفاده از فرصت نوروز و نوسدهمعرفی چهار فصل ایران به صورت ویدئوی زندهطراحی شعار ایران در اکسپو مطابق با شعار و تم نمایشگاه اکسپوایده پردازی برای جلب توجه اعراب و اماراتی ها به ایران برای گردشگری و …توجه به روز ملی و مناسبت های کشورهای دیگر و برگزاری برنامه های مشترک و همینطور توجه به برنامه های تقویم اکسپواستفاده از راهنماهای گردشگری و داوطلبین برای حضور در اکسپواستفاده بهینه از استارت آپ ها (ظاهراً فرصت مواجهه سرمایه گذاران با فعالان این حوزه فراهم خواهد بود)

منبع: