سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
آقای استاندار بخواند؛ معاونت گردشگری در استانداری همدان تشکیل گردد

آقای استاندار بخواند؛ معاونت گردشگری در استانداری همدان تشکیل گردد

تور مسافرتی: همدان بر مبنای طرح آمایش سرزمین، گردشگری دومین محور توسعه استان همدان عنوان شده و در حکم استاندار جدید هم آمده است به گردشگری توجه ویژه شود. به نظر می آید مدیران خارج از استان، همدان را گردشگری می دانند و در داخل کسی این صنعت را جدی نمی گیرد. این دوگانگی از تعطیل شدن اتاق فکر گردشگری استانداری تا نبود معاونت مستقل گردشگری در شهرداری نمایان است. از سوی دیگر شورای شهر ششم در ابتدای ورود خود، کمیسیون گردشگری را به فرهنگی، ورزشی و گردشگری تبدیل کرد و مهر تأییدی به این دوگانگی ها زد.
عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به این که در همدان گروهی موافق و عده ای مخالف توسعه گردشگری هستند، اظهار نمود: خصوصیت های آب وهوایی و اقلیم سرد همدان از یک طرف و خصوصیت های جذاب گردشگری از سوی دیگر سبب شده گروهی همدان را شهر گردشگری بدانند و عده ای دیگر مخالف این مورد باشند.
دکتر صاحب محمدیان منصور افزود: وقوع سرما در نیمه دوم سال، عدم ارتباطات خوب و نبود ارتباط هوایی و ریلی مناسب و ایمن در فصول سرد سبب شده تردد مسافر برقرار نباشد و مراکز اقامتی در این فصل ها با حجم کم مسافر مواجه باشند و همین سبب می شود گردشگری همدان آن طور که باید رشد نکند.
وی افزود: در طرح هایی مثل آمایش سرزمین، جنبه های مختلف، خصوصیت ها و پتانسیل های گردشگری یک شهر بررسی و با شهرهای اطراف مقایسه می شود و در این مقایسه زیرساخت ها، ظرفیت ها، آثار و جاذبه های گردشگری محاسبه شده و در نهایت محورهای توسعه مشخص می شود که کشاورزی، خدمات و گردشگری و معادن به ترتیب محورهای توسعه همدان عنوان شدند.
محمدیان منصور خاطرنشان کرد: به علت بحران آب در سالهای اخیر، کاهش سطح سفره های زیرزمینی، فرونشست ها و کاهش بارندگی، کشاورزی در همدان سفارش نمی گردد و شاید اگر باردیگر طرح آمایش بررسی شود کشاورزی رتبه اول را کسب نکند.
توسعه گردشگری برای پیشگیری از مهاجرت
استادیار معماری دانشگاه بوعلی سینا، مطرح کرد: اگر بخواهیم در آینده همدان خالی از سکونت نشود و حجم مهاجرت زیادی را شاهد نباشیم باید شهر را از نظر اشتغال پویا نماییم و محور توسعه طبق طرح آمایش سرزمین رشد کند.
محمدیان منصور تشریح کرد: مدیران خارج از همدان به طرح آمایش سرزمین نگاه کرده و اعلام می کنند حوزه توسعه اقتصاد استان گردشگری می باشد و وزیر کشور هم این امر را به استاندار تاکید می کند اما متأسفانه اتفاقات داخل استان نشان داده است مدیران داخلی این قضیه را باور ندارند.
شورای ششم نگاه مثبتی به گردشگری ندارد
او همینطور با یادآوری این که شکل گیری کمیسیون گردشگری در شورای پنجم حاصل صدها جلسه بود، اظهار داشت: وقتی شورای ششم در نخستین هفته حضورش این کمیسیون را حذف می کند یا آنرا زیر لایه یک کمیسیون دیگر نشان داده است یعنی نگاه مثبتی به گردشگری ندارد یا شناختی روی قدرت گردشگری ندارد و آنرا در حد و اندازه محور توسعه استان نمی داند.
مدیران داخلی، گردشگری را باور ندارند
این مدرس دانشگاه ضمن اشاره به تعطیلی اتاق فکر گردشگری در استانداری، بیان نمود: این مورد نشان داده است نگاه مدیران داخلی به گردشگری با نگاه مدیران خارج از استان متفاوت است و مدیران داخلی گردشگری را باور ندارند، علاوه بر این عدم وجود رویکرد یکسان در میان مدیران استانی صدمه رسان است و نشان داده است این مساله اول باید در سطح مدیران حل شود تا خیلی از مشکلات خود به خود حل شود.
تخریب بناهای تاریخی نتیجه نگاه مدیران است
محمدیان منصور افزود: نگاه مدیران به مردم هم تسری پیدا کرده و به تخریب خانه ها منجر می شود، همینطور وقتی دریافت مجوزهای این حوزه چندین سال طول می کشد یعنی این مورد در حوزه مدیریتی خوب جا نیفتاده است.
وی ضمن اشاره به این که به نظر می آید نگاه شهردار همدان به گردشگری مثبت است اما خیلی از مدیران این نگاه را ندارند، اضافه کرد: باید با برگزاری جلسات و همراهی رسانه ها هم اندیشی شود و محور توسعه بودن گردشگری در استان چالش ما شود تا این مساله بین مدیران حل شود.
محور اول و دوم توسعه استان را با هم تلفیق کنیم
محمدیان منصور بیان نمود: تا وقتی یک دستگاه کار می کند و دستگاههای دیگر مخالفت می کنند مشکلی حل نمی گردد، از طرفی شاخه های مختلفی در حوزه گردشگری وجود دارد و بعنوان مثال در همدان میتوان محور اول و دوم توسعه را با هم تلفیق کرد و گردشگری کشاورزی را توسعه داد.
گردشگری کشاورزی را ارتقاء دهیم
عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا، افزود: چندین روستا با جذابیت های خاص پیرامون همدان و با فاصله نزدیک از شهر داریم که هر یک محصولات کشاورزی قوی دارند، مثلاً بارها مطرح کردیم چرا محصولاتی مانند کدوی تفریجان و گردوی ابرو نباید جشنواره داشته باشند؟ اگر جشنواره در این روستاها شکل بگیرد اهالی روستا می توانند تسهیلاتی بگیرند و فروش محصولاتشان در چند روز اتفاق می افتد و نگاه مثبت به روستا هم شکل می گیرد.
تعریف کاربری متناسب با هر روستا
وی توضیح داد: هم اکنون روستاهای هدف گردشگری و ثبت جهانی از یک کلان شهر بیشتر توریست دارند و ماسوله نمونه بارز این مورد است، همینطور این روستاها علاوه بر این که فرهنگشان رشد می کند سبب جلوگیری مهاجرت از روستا هم می شود، از طرفی امروز شکل زندگی تغییر کرده و نمی توانیم بگوییم روستاها باید خالی از سکنه باشند بلکه باید مورد مطالعه قرار بگیرند و کاربری متناسب با هر روستا تعریف شود.
جهاد کشاورزی و ورزش وجوانان در حیطه گردشگری ورود کنند
محمدیان منصور با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی باید در حیطه گردشگری کشاورزی ورود کند و کارگروه گردشگری را راه بیندازد، اظهار داشت: همینطور لزوم دارد سازمان ورزش و جوانان هم در بحث گردشگری زمستانی وارد عمل شود چونکه رونق شاخه های مختلف گردشگری کار میراث فرهنگی تنها نیست.
گردشگری زمستانی را توسعه دهیم
وی ادامه داد: یکی از طریق های توسعه گردشگری همدان گردشگری زمستانی است و باید در فصلی که کمبود توریست داریم همایش ها، فستیوال ها و مسابقات اسکی و برف و یخ را راه اندازی نماییم و از این طریق توریست ورزشی را جذب کرده و ظرفیت مراکز اقامتی را در فصول سرد سال پر نماییم.
تمام ادارات درگیر گردشگری شوند
این مدرس دانشگاه ضمن اشاره به این که جشنواره هایی مانند تئاتر و فیلم هم می تواند در توسعه گردشگری موثر باشند، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هر اداره می تواند روی یک شاخه از گردشگری متمرکز شود بعنوان مثال سازمان اوقاف می تواند روی گردشگری زیارتی کار کند و دانشگاه، گردشگری علمی را توسعه دهد و مدیریت ارشد استان هم باید آنها را مدیریت کند.
استاندار در حوزه گردشگری ورود کند
محمدیان منصور با تاکید بر این که باید در استانداری، معاونت گردشگری داشته باشیم و کارگروه گردشگری استانداری نباید حذف می شد، تاکید کرد: مدیریت ارشد استان باید در حوزه گردشگری ورود کند و تمام ادارات هم باید معاونت گردشگری داشته باشند.
راه اندازی گردشگری گیاهان دارویی لزوم دارد
وی ضمن اشاره به این که با وجود بوعلی سینا در همدان توسعه گردشگری گیاهان دارویی لزوم دارد و این حوزه به جهاد کشاورزی و منابع طبیعی مربوط است، بیان نمود: مثلاً روستای ورکانه و سیمین جذابیت های زیادی دارند که می توانیم روی آنها کار نماییم از سوی دیگر جذابیت این روستاها برای افراد خارج از استان محرز شده اما ما در داخل استان آنها را نمی بینیم.
بنیاد مسکن در حوزه گردشگری روستایی وارد شود
استادیار معماری دانشگاه بوعلی سینا، با اشاره به اینکه بنیاد مسکن باید در حوزه گردشگری روستایی ورود خیلی جدی داشته باشد، اضافه کرد: روستای تفریجان در مجاورت با خورزنه و روستای ارزانفود همجوار دستکند ارزانفود است ازاین رو بخشی از اقتصاد اهالی این دو روستا می توانند از این طریق تأمین شود.
روی گردشگری عشایر کار کنیم
محمدیان منصور در ادامه مطرح کرد: همدان از روزگاران دور یکی از سکونت گاه های عشایر بوده و طبق اسناد سه هزار سال است که عشایر در گنجنامه حضور دارند اما تاکنون هیچ استفاده اقتصادی از آنها نکرده ایم در حالیکه می توانیم روی گردشگری عشایر کار کرده و اقتصادمان را فعال نماییم.
در انتها به نظر می آید با وجود پتانسیل های فراوان همدان در حوزه گردشگری، مدیران استان هیچ اعتقادی به قدرت این صنعت و تاثیر آن بر رونق اقتصادی همدان ندارند تا جایی که در بعضی مواقع اظهار نظر گردشگری نبودن از سوی دانشگاهیان هم مطرح می شود. ازاین رو با عنایت به این که مدیران کشوری خواستار رشد و توسعه همدان از راه گردشگری هستند و با وجود حکم وزیر کشور در این مورد، فعالان این حوزه انتظار دارند استاندار در این حوزه ورود جدی داشته باشد و معاونتی تحت عنوان معاونت گردشگری یا هر آنچه به صلاح است در استانداری تشکیل دهد تا رشد و توسعه استان بر مدار گردشگری استوار شود.