سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت استان: واسطه ها و دلال های گردشگری سلامت مشهد ساماندهی می شوند

رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت استان: واسطه ها و دلال های گردشگری سلامت مشهد ساماندهی می شوند

خراسان رضوی رییس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت خراسان رضوی اظهار داشت: حذف واسطه ها و دلال های گردشگری سلامت اشتباه است اما باتوجه به لطمه هایی که از طرف این گروه ها به گردشگری وارد می شود، لیدرها و مترجمین را ساماندهی خواهیم کرد تا رونق به گردشگری سلامت بازگردد.

حسن نیکونام در گفت و گو با ایسنا درباب نقش واسطه ها در گردشگری سلامت اظهار نمود: ۸۰ تا ۹۰ درصد دلال ها، لیدرها و یا واسطه های گردشگری را لیدرهای عرب زبان تشکیل می دهد. این افراد بواسطه حضور چندین ساله در ایران و برقراری ارتباط های فامیلی در کشور عراق در گردشگری سلامت ایران بازاریابی انجام داده و خیلی از بیماران را جذب می کنند.

وی اضافه کرد: حتی اگر این افراد نیمی از بیماران خارجی را هم بوسیله فرودگاه، راه آهن، ترمینال و… جذب کرده باشند باز هم اگر از پروسه جذب توریست سلامت حذف شوند، خلا بزرگی خصوصا در حوزه مترجمین احساس خواهد شد؛ بدین سبب حذف آنان منطقی نیست.

رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت خراسان رضوی اشاره کرد: با این وجود این واسطه ها لطمه های شدیدی به گردشگری سلامت وارد می کنند. تعدادی از این افراد هیچ قانون و اصولی ندارند. در حقیقت به سبب این که اینان جا و مکان ثابتی ندارند، همین موضوع موجب می شود هزینه های هنگفتی از توریست سلامت گرفتن کنند. همین طور اطلاعات ناچیز پزشکی آنان می تواند لطمه زا باشد و بیمار را به پزشک نامرتبط ارجاع داده و هزینه های درمانی بیمار را بالاتر برده یا حتی بیمار را به مراکز بدون مجوز ارجاع دهند.

نیکونام اشاره کرد: به همین جهت لازم است واسطه های گردشگری سلامت را ساماندهی نماییم و برای آنان دوره های آموزشی برگزار کرده تا از نظر رفتاری و حرفه ای ارتقا پیدا کنند. از همین رو انجمن گردشگری سلامت خراسان رضوی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد قبل از شیوع ویروس کرونا طرحی را ساماندهی کرد و فراخوان داد که بواسطه آن حدود ۲۵۰۰ لیدر و مترجم در سطح مشهد شناسایی شد و برای ۱۱۰۰ نفر از آنها برای ارائه آموزش های مذکور پرونده تشکیل شد.

وی اظهار داشت: البته متاسفانه آموزش این گروه ها با شیوع ویروس کرونا همزمان و بنا بر این کلیه فرایندهای ما متوقف گردید. هم اکنون باردیگر با دستور معاون استاندار این پروسه شروع شده و طی ۱۰ روز گذشته ۲ جلسه در شورای راهبری استان برای این منظور برگزار شده است. بر طبق این طرح قرار شد تمام لیدرها و مترجمین زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی قرار گیرند و باردیگر همان پروسه قبلی بوسیله انجمن گردشگری سلامت پیش رود و لیدها نیز دوره های آموزشی پیشین را طی کنند.

رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت خراسان رضوی عنوان کرد: شرکت کنندگان در دوره های یاد شده کدی دریافت می کنند که برمبنای آن می توانند فعالیت خودرا با شرکت های گردشگری سلامت دارای مجوز حرفه ای شروع کنند. از طرف دیگر قرار بر این است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی فرایندی پذیرش بیمار در مراکز درمانی و پزشکی را بصورت مستقیم از شرکتها و مترجمین بدون مجوز متوقف نماید و حتی اگر فردی پذیرش شد، پزشک و مراکز درمانی اجازه ندارند بعنوان کمیسیون پولی به همراه آن بیمار پرداخت کنند.

نیکونام افزود: این اتفاق دلالان بدون مجوز فرصت طلب را به آرامی از این پروسه حذف خواهدنمود و مترجمین و فعالان گردشگری سلامت واقعی در کنار مراکز درمانی مجاز می توانند سرویس خوبی به توریست سلامت ارائه کرده و موجب رونق کارهای این حوزه شوند.