سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
حرف های ضرغامی با پیشکسوتان

حرف های ضرغامی با پیشکسوتان

تور مسافرتی: عزت الله ضرغامی ۹۰ روز بعد از استقرار در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با گروهی از پیشکسوتان میراث فرهنگی دیدار نمود و از حال وخیم آثار تاریخی و اصلاح ساختار بودجه میراث فرهنگی سخن گفت.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از همان روزهای ابتدای مسؤولیت، دیدارهایی با فعالان گردشگری و سرمایه گذاران داشت، اما هنوز با بدنه کارشناسی میراث فرهنگی خصوصاً باستان شناسان که در دهه های گذشته بواسطه شیوه مدیریت و سیاست گذاری ها، مهجور مانده و به انزوا کشیده شده اند، دیداری نداشت که این مساله مورد نقد واقع شده بود. ضرغامی سرانجام ۹۰ روز بعد از استقرار در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و گردشگری با تعدادی از استادان و پیشکسوستان میراث فرهنگی، مرمت و معماری و دیرینه شناسی دیدار نمود. مهدی حجت، از مدیران ارشد میراث فرهنگی و بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی و پیروز حناچی، شهردار پیشین تهران نیز در این جمع حضور داشتند.
ضرغامی از استادان و پیشکسوتانی که در این جلسه حاضر شدند، تشکر کرد و اظهار داشت: میراث فرهنگی شناسنامه کشور است و شما بزرگان و اساتید، سرمایه بزرگ ما هستید.
او با اشاره به اینکه میراث فرهنگی ما در حال نابودی است و باید به آن توجه گردد، اظهار نمود: در سه ماه گذشته که جلسات مختلفی تشکیل دادم و در طول این مدت به مکان های مختلفی رفتم، دیدم کسی به فکر میراث فرهنگی نیست. زمانی که به سمنان رفتم، دیدم آثار دوهزارساله به حال خود رها شده و محل تجمع معتادان شده است.
او افزود: در بازدیدی که از محله پامنار تهران داشتم، دیدم که خیلی از آثار تاریخی این محله رها شده است. باید این موضوعات را حل نماییم، به همین دلیل برای آن بودجه در نظر گرفتیم و این مساله را پیگیری خواهیم کرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همین طور اظهار داشت: در سفری که به استان زنجان داشتم، دست مرمتگر گنبد سلطانیه را بوسیدم، از من پرسیدند چرا این کار را انجام دادی؟ گفتم او ۵۰ سال عمر خودرا صرف مرمت آیات و روایت این گنبد کرده و فداکاری کرده است. این دست برکت است و من افتخار می کنم.
ضرغامی اضافه کرد: برای رفع اشکال بودجه وزارتخانه طرحی را آغاز نموده ایم تا از تمام ظرفیت های بخش خصوصی و دستگاه های دولتی استفاده نمائیم. ان شاءالله با کمک تمام اساتید و پیشکسوتان میراث فرهنگی مشکلات را حل خواهیم کرد.
او اظهار داشت: در تمام نقاط کشور آثار زیادی داریم، اما برای حفاظت آنها نیرو نداریم. اعلام کردم در فضای مجازی، همه افرادی که درباره تخریب یک اثر به ما اطلاع می دهند جزو سربازان افتخاری میراث فرهنگی هستند. تمام کسانی را که در فضای مجازی در این عرصه می نویسند، جزو نیروهای خودمان می دانیم؛ برای اینکه با این اطلاع رسانی از تخریب آثار جلوگیری می کنند. باید جشنواره ای در آینده برگزار کرد و از خدمات آنها قدردانی نمود.
بنا بر گزارشی که سایت خبری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از این دیدار منتشر نموده است، ضرغامی بعد از اظهارات پیشکسوتان معماری و میراث فرهنگی، بیان کرد: در این جلسه دیدم که شما اساتید و پیشکسوتان نسبت به میراث فرهنگی و حفاظت از آن متعهد هستید. همانطور که مطرح کردید در کنار حفظ میراث مادی باید میراث معنوی و ناملموس را نیز حفظ نماییم و آنرا درست تفسیر نماییم. میراث معنوی و مجموعه میراث فرهنگی ما به اعتقادات، باورها، ریشه ها و دیانت ما بازمی گردد، بدین سبب نباید این دو موضوع را دو قطبی نماییم.
او همین طور اظهار داشت: مقرر است آقای دارابی کمیته های مختلفی را در زمینه میراث فرهنگی تشکیل دهد و اساتید سؤالات خودرا در این بخش بصورت دقیق مطرح کنند تا در نشست های بعدی با حضور اساتید و پیشکسوتان بررسی شود و با ارائه پیشنهادها و راه حل ها بتوانیم میراث فرهنگی را به سمت جلو پیش ببریم.
عزت الله ضرغامی درباره این دیدار در توئیتر نیز نوشته است: «روی دیگر سکه بوسه بر دستان پیرمرد مرمت کار زنجانی، تکریم و نشست صمیمانه با اساتید و پیشکسوتان میراث شناسی بود. از عتیقه شناس تا مردم شناسی. در این سه ساعت از آنها بسیار آموختم. آنان سرمایه ملی مان هستند.»

علی دارابی ـ قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که معاونت میراث فرهنگی را نیز به عهده دارد، در این جلسه اظهار داشت: در دوره مدیریت مهندس ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفتمان جدیدی در خصوص تغییر، تحول، توسعه و نوآوری به وجود آمده و از برگزاری چنین نشست هایی مؤلفه های این گفتمان را جست وجو می نماییم.
او تصریح کرد: هدف از برگزاری این جلسه فراهم کردن تشریک مساعی و تجارب آرا درباره میراث فرهنگی است. این جمع می تواند ما را در ارزیابی وضعیت میراث فرهنگی نسبت به گذشته، توصیف وضعیت موجود و چشم انداز آینده آن کمک نماید.
دارابی اظهار داشت: این اولین نشست هم اندیشی است و حدود صد نفر را جهت شرکت در این جلسه انتخاب کردیم، اما به سبب محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا حدود ۲۵ نفر امکان حضور داشتند و در جلسات بعدی از نظرات سایر پیشکسوتان و اساتید میراث فرهنگی نیز استفاده خواهیم کرد.
معاون میراث فرهنگی اظهار نمود: دیدگاه های مختلف را در زمینه میراث فرهنگی خواهیم شنید و آن چه را مهم و به صلاح این بخش است، انتخاب می نماییم و در تبیین سیاست ها و اولویت های وزارتخانه که مد نظر مهندس ضرغامی است، استفاده خواهیم کرد.
او همین طور بیان کرد: در یک قرن اخیر میراث فرهنگی بر نگاه دولت محور شکل گرفته و جایگاه آن ارتقاء پیدا کرده است. نظام ما مردم پایه است و برای اینکه میراث فرهنگی را تبدیل به فرهنگ عمومی نماییم باید نظرات اساتید و پیشکسوتان میراث فرهنگی را اضافه نماییم و باتوجه به ظرفیتی که در زمینه میراث فرهنگی وجود دارد، برای صدور خدمات علمی و فرهنگی باید موضوعات مختلفی را دنبال نماییم.
دارابی با طرح این پرسش که جایگاه میراث فرهنگی در زمینه برنامه توسعه کشور چیست؟ اظهار داشت: میراث فرهنگی امری تک بعدی نیست، روح حاکم بر جامعه حقیقت فرهنگی هر ملت است. با اتکا به میراث فرهنگی کهن می توانیم به استقلال واقعی دست پیدا نماییم و در مقابل بیگانگان بایستیم.
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: درباره ایران بحث های فراوانی انجام شده که فراتر از تاریخ و گهواره تمدن بشری و میراث کهن است. به سبب سرمایه های زیادی که کشورمان در زمینه فرهنگ و هنر دارد، دارای جایگاه بالایی در سطح جهانی است.
دارابی همین طور تصویری را از کارشناسان و پیشکسوتانی که در این دیدار حضور داشتند در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر نموده و با اشاره به حرف هایی که مطرح شده، نوشته است: «فضای حاکم بر جلسه انتقال تجارت، ارائه تصویری از وضعیت موجود و نگاهی به آینده پیش رو بود. در بین جمع موسپیدان و پیشکسوتانی که بیش از ۶۰ بهار از عمر خودرا در خدمت میراث فرهنگی کشور سپری کرده بودند حال و هوای خاصی به جلسه داده بودند. این بزرگان سرمایه های اجتماعی هر کشوری هستند.

تضارب آرا، تشریک مساعی و بیان آزادانه دیدگاه ها و نقدهای وارده و شرح صدر و گوش شنوایی که باید از مسؤولان در این جلسات باشد، ضامن بزرگ برای استمرار این جلسات است. آنها گفتند و ما شنیدیم، مهندس ضرغامی هم با شرح صدر، گشاده رویی، روی خوش و تبسم همیشگی سخن ها را شنید و به بیان سیاست ها، اولویت ها و برنامه های مورد نظر در دوران وزارت میراث فرهنگی پرداخت.»
وی در بخش دیگری از متنی که منتشر نموده، نوشته است: در زمینه میراث فرهنگی باید قطب توسعه و پژوهش و تحقیق و ارائه خدمان علمی و فنی و مهندسی و دیرینه شناسی در منطقه و جهان اسلام باشیم.
معاون میراث فرهنگی همین طور ادامه داده است: نخستین چیزی که به یادمان می آورد که ایرانی هستیم، میراث فرهنگی این سرزمین را شامل می شود خواه ملموس (مادی) باشد و خواه ناملموس (معنوی). میراث امری تک بعدی نیست، میراث فرهنگی روح حاکم بر جامعه است. حقیقت فرهنگی هر ملت، ارزش های حاکم بر آن و رکن اساسی آنست. با اتکا به میراث فرهنگی کهن و با قدمت تاریخی می توان به استقلال واقعی رسید و در مقابل بیگانه ایستاد.
دارابی همین طور از مهدی حجت، پیروز حناچی، اکبر حاج ابرهیم زرگر، محمدحسن سمسار، هایده لاله، حسین محبعلی، سیدمهدی مجابی، علی اکبر سعیدی، محمدرحیم صراف، اصغر مرادی، اکبر تقی زاده، محمدرضا اولیا، زهره بزرگمهری، بهروز عمرانی، ابراهیم حیدری، محمدمنصور فلامکی، رسول وطن دوست، عادل فرهنگی و سیدمنصور سجادی بعنوان حاضران این جلسه نام برده است.
عکس از میراث آریا

منبع: