سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
اودری آزوله باردیگر رئیس یونسکو شد

اودری آزوله باردیگر رئیس یونسکو شد

«اودری آزوله» دبیرکل سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) برای یک دوره دیگر به ریاست این نهاد بین المللی انتخاب گردید.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، او پیشتر در سال ۲۰۱۷ با کسب آرای بالایی برای این سمت انتخاب شده بود.
به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه، رسانه های فرانسه در اینباره می نویسند: «اودری آزوله» که پیشتر عهده دار وزارت فرهنگ فرانسه در زمان ریاست جمهوری «فرانسوا اولاند» بوده، توانست با کسب اکثریت آرا برای یک دوره چهارساله دیگر بر کرسی ریاست یونسکو تکیه زند.
وی در اولین اظهارات خود بعد از پیروزی در انتخابات داخلی این سازمان ضمن قدردانی از اعضایی که با آرای خود از نامزدی مجدد او حمایت کردند، خواهان وحدت برای نیل به اهداف یونسکو شد.
«آزوله» که تنها نامزد این دوره بود توانست از ۱۶۵ رای موجود ۱۵۵ رای مثبت، ۹ رای منفی و یک رای ممتنع کسب کند.
هفته نامه «نوول ابزرواتور» در مقاله ای در همین خصوص به چند نکته مهم در انتخاب مجدد اودری آزوله اشاره دارد و می نویسد: از نظر گرایش سیاسی هر چند او از وفاداران به فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری سابق فرانسه است اما هیچ وقت به صورت رسمی به حزب سوسیالیست نپیوسته است. همین نکته سبب شد که «امانوئل ماکرون» که اخیرا در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شده بود، از نامزدی وی برای تصدی کرسی ریاست این سازمان بین المللی حمایت کند.
نکته دیگر بحران هایی است که یونسکو از پیش از حضور وی در این مسند با آنها مواجه بوده است. این سازمان با ۱۹۳ عضو با بحران هایی همچون منازعه اعراب و اسرائیل، خروج آمریکا و اسرائیل که از عضویت فلسطین در یونسکو خشمگین بودند و همینطور رقابت کشورهای خلیج فارس روبه رو بوده است. «آزوله» به طرز دیپلماتیک توانست خیلی از این بحران ها را به شکلی آرام کرده و خاتمه دهد.
روزنامه لوموند هم در اینباره نوشته: «انتخاب اودری آزوله در دور اول در سال ۲۰۱۷ که جانشین ارینا بوکووا شد، به منزله پایانی بر یک دوره تلاطم و ناآرامی در این سازمان بود و موضوعات حساسی مانند میراث تاریخی مشترک در اورشلیم (بیت المقدس) باعث کشمکش هایی بین اعضا شده بود تا جایی که بر سر بعضی از این مسائل آمریکا و اسراییل با متهم کردن این سازمان به مواضع ضداسراییلی آنرا ترک کردند، اما در دوره ریاست او مبحث بازگشت آنها قوت گرفته است.
از نگاه بسیاری بازگشت آتی آمریکا به این سازمان می تواند بعنوان نقطه توازنی در مقابل فعالیت پررنگ چین که حالا به مهم ترین تأمین کننده بودجه این سازمان مبدل شده، تلقی شود. در برنامه بودجه سال ۲۰۲۱ – ۲۰۲۰ چین ۱۵/۵ درصد بودجه کل این سازمان یعنی حدود ۵۳۵ میلیون دلار (۴۶۱/۶ میلیون یورو) را تقبل کرده است.
در مورد احتمال بازگشت آمریکا به یونسکو، نشریه «نوول ابزرواتور» می افزاید: «آزوله» در مسافرت اخیر خود به این کشور موفق شد با «جیل بایدن»، همسر «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا دیداری داشته باشد و حمایت او برای بازگشت آمریکا به یونسکو را هموار سازد. البته هنوز برخی موانع حقوقی و اداری مالی وجود دارد که باید مرتفع شود چونکه آمریکا ۱۰ سال حق عضویت خویش را که معادل ۶۲۰ میلیون دلار می شود نپرداخته است.
یکی دیگر از چالش های وی مبحث مقبولیت بین برخی اعضا بوده چونکه با عنایت به اصالت او که یک یهودی مراکشی است و پدرش هم یکی از مشاوران متنفذ محمد ششم بوده و در بحران فلسطین و اسرائیل نقش میانجی را بازی می کرده، خیلی از کشورهای عربی او را عامل نفوذی پادشاه مراکش می دانستند.
چین هم که در غیبت آمریکا مهم ترین تأمین کننده اعتبار این سازمان به حساب می آید از او حمایت می کند. افزایش مبحث نفوذ پکن در یونسکو یکی از علل جدی آمریکا برای بازگشت به این نهاد بین المللی است.
یکی دیگر از نکاتی که در این گزارش بدان اشاره شده، مواضع زیرکانه ای است که «اودری آزوله» در مورد بازسازی عراق داشته است. در این خصوص آمده است: در سال ۲۰۱۸ زمانی که در امارات متحده عربی کنفرانس بازسازی عراق برگزار شده بود، وی در سخنانی خطاب به محمد بن زاید، در کنار بازسازی مسجد النوری موصول که در زمان داعش کاملا ویران شده بود، مبحث بازسازی دو کلیسای این شهر را هم بیان کرد و جا انداخت. سرانجام «بن زاید» راضی به تخصیص ۵۰ میلیون دلار شد و همین مساله سبب شد اتحادیه اروپا هم ۴۰ میلیون دلار در این پروژه کمک نماید.
یکی از نقاط قوت «اودری آزوله» حوزه سینما است. او در حوزه سینما سابقه ریاست بر مرکز ملی سینمایی فرانسه را دارد و این حوزه را به خوبی می شناسد و حتی در سال ۲۰۰۴ خود در یک فیلم بازی کرده است،
یکی از پروژه های مورد توجه «اودری آزوله» هوش مصنوعی است که می خواهد در دور دوم ریاستش آنرا به انجام رساند. در واقع این طرح مقرر است به یک سوال کلیدی پاسخ دهد، اینکه جهان الگوریتم ها تا کجا می تواند اعمال و روش های ما در حوزه آموزش و یادگیری را تغییر دهد؟ در این خصوص او مقرر است نشستی را با همین مبحث در آمریکا سازماندهی و برگزار کند که خیلی از کارشناسان در سرتاسر جهان از چنین ایده ای حمایت کرده اند.
هفته نامه «نوول ابزرواتور» در انتها ضمن اشاره به یکی از جنبه های آشکار انتخاب مجدد این شخصیت فرانسوی می نویسد: «اودری آزوله» در این سمت با خیلی از سران کشورها آشنا و دوست شده است و این دوستی برای فرانسه بسیار به کار خواهد آمد.
«آزوله» برای اولین بار در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷ به همراه ۹ کاندیدا برای دبیرکلی یونسکو نامزد شد و در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷ به صورت رسمی برای یک دوره پنج ساله به سمت مدیرکل یونسکو انتخاب گردید.
«اودری آزوله» در ۴ اوت ۱۹۷۲در پاریس در یک خانواده یهودی مراکشی از صویره متولد شد و دومین زنی است که به دبیرکلی یونسکو انتخاب می شود.

منبع: