سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران روی میز یونسکو

برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران روی میز یونسکو

تور مسافرتی: نشست کمیته میراث ناملموس از ۱۳ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ در مقر یونسکو در پاریس به صورت آنلاین برگزار می گردد. در این نشست برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران بررسی می شود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، شانزدهمین جلسه کمیته بین الدول محافظت از میراث فرهنگی ناملموس که در مقر سازمان یونسکو در پاریس برگزار می شود، از ۱۳ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۷ آذرماه ۱۴۰۰) برگزار می شود. این جلسه صدها شرکت کننده، ازجمله نمایندگان کشورهای عضو، سازمان های غیردولتی، نهادهای فرهنگی و سایر ذی نفعان حوزه میراث فرهنگی را از سراسر جهان گرد هم می آورد. پانچی نیلام مگاسوات، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در سریلانکا، ریاست این گردهمایی سالانه را بر عهده خواهد داشت.
در این جلسه مقرر است ۱۸ گزارش در مورد میراث ناملموس در خطر، ۲۸ گزارش در مورد پیاده سازی کنوانسیون ۲۰۰۳، یک گزارش از جانب دولت های غیرعضو در مورد وضعیت کنونی عناصر ثبت شده در لیست معرف میراث ناملموس، شش نامزد در لیست محافظت فوری، ۴۸ نامزد در لیست معرف، پنج پروپوزال برای ثبت برنامه های خوب پاسداری، یک درخواست برای کمک بین المللی، ۴۶ درخواست استوارنامه از جانب سمن ها و ۶۶ گزارش فعالیت از جانب سمن ها مورد بررسی قرار بگیرد.
«برنامه ملی محافظت از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» پروپوزال ایران برای ثبت برنامه های خوب پاسداری است که با شماره ارجاع ۱۷۱۶ در این نشست بررسی خواهد شد. ثبت در برنامه های خوب پاسداری یونسکو به این معناست که هم میراث ناملموس موردنظر به جهانیان معرفی خواهد شد و هم پاسداری خوبی از آن صورت خواهد گرفت.
این نخستین بار است که ایران در لیست برنامه های خوب پاسداری یونسکو برای محافظت از میراث ناملموس پرونده ای را به ثبت می رساند. پیش از این ۱۶ اثر دیگر از آداب و آئین ها، هنرهای نمایشی، مهارت ها، دانش و فرهنگ ایرانی در لیست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است که از میان آنها میتوان به «ردیف موسیقی سنتی ایرانی»، «هنر نمایشی آئین تعزیه»، «آیین پهلوانی و زورخانه ای»، «موسیقی بخشی های خراسان»، «مهارت فرش بافی فارس»، «دانش ساخت لنج»، «هنر ساختن و نواختن کمانچه»، «هنر نگارگری» و… اشاره نمود.
با توجه به این که رفتار سویه های جدید ویروس کرونا همچنان دارای ابهام است، دبیرخانه یونسکو با کمیته بین الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در مورد برگزاری شانزدهمین جلسه این کمیته مشورت کرد. در نتیجه، شانزدهمین جلسه کمیته که مقرر است از ۱۳ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ (برابر با ۲۲ آذر تا ۲۷ آذر ۱۴۰۰) تشکیل گردد، به صورت کامل به صورت آنلاین برگزار می شود. البته تغییراتی جزئی در جدول زمانی رویدادهای این جلسه اعمال شده است تا با مناطق زمانی مختلف سازگاری بیشتری پیدا کند و در عین حال همه موارد دستور کار هم حفظ شود.
پانچی نیلام مگاسوات (Punchi Nilame Meegaswatte)، دبیرکل کمیسیون ملی سریلانکا در یونسکو، ریاست این گردهمایی سالانه را بر عهده خواهد داشت. هر جلسه بامداد از ساعت ۱۰: ۱۵ بامداد آغاز می شود و در ساعت ۱۳: ۱۵ (به وقت پاریس) تمام می شود. پس از ظهر، جلسه از ساعت ۱۴: ۱۵ شروع و در ساعت ۱۷: ۱۵ (به وقت پاریس) تمام می شود.

منبع: