سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گفت وگو با هیاس حسینی مشکل شیشه های ما کجاست؟

گفت وگو با هیاس حسینی مشکل شیشه های ما کجاست؟

به گزارش تور مسافرتی بوت کمپ استارتاپی به منظور طراحی، آموزش و بازدید از کارخانه شیشه با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تاریخ ۲۶ دیماه آغاز خواهد شد.
این رویداد که بخش آموزشی اش را افرادی چون هیاس حسینی، روح الله شمسی زاده، پویه پیمان و الهام سورابی بر عهده دارند، تا سوم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
هیاس حسینی درباره این رویداد به ایسنا اظهار داشت: «همان طور که می دانید صنایع دستی ما دو معضل اصلی دارد؛ بخصوص قسمت آبگینه. یک، مواد اولیه ی بی کیفیت. منظور این که شیشه های ما دارای حباب هستند و کیفیت لازم را ندارند. دوم این که سالیان سال است که ما برای شیشه هایمان طراحی در نظر نمی گیریم. هیچ ایده ای وجود ندارد و بیشتر طرح ها تکرار کارهای گذشته هستند یا این که در بهترین حالت کارهایی که در خارج از کشور اجرا می شوند، در ضعیف ترین حالت در داخل کپی می شوند.»

وی همینطور افزود: «بیشتر کارها هیچ نشانی از زندگی امروزی ندارند و چیزی که وجود دارد این است که کارهایی که در حوزه شیشه گری وجود دارند، بیشتر یا ساخت گلدان است یا چیزهای خیلی ساده و ظروف شیشه. در صورتیکه امروز در شیشه گری در زمینه های مختلفی کار می شود. ظروف شیشه ای که تنوع بسیار بالایی دارند، گلدان های خیلی به روز، مجسمه های شیشه ای که حتی در سطح شهر گذاشته می شوند، تندیس های شیشه ای که در فستیوال های مختلف هدیه داده می شوند و…. که در کشور ما متأسفانه این قضیه آنگونه که باید دیده نشده است.»

این هنرمند حوزه صنایع دستی اظهار نمود: «قسمت دیگری که وجود دارد این است که احساس کردم دغدغه های مشترکی بین صنایع دستی و بچه هایی که کار طراحی انجام می دهند، وجود دارد. اما بین بسیاری از این دوستانی که علاقه دارند با متریال شیشه آشنا گردند، کار یا طراحی نمایند و وزارت خانه ارتباطی وجود ندارد. در واقع ما طرحی را برنامه ریزی کردیم و در آن از تمام طراحان و هنرمندانی که در حوزه های کاری مختلف کار می کنند، دعوت کردیم تا در یک دوره فشرده به آنها آموزش دهیم.»

حسینی افزود: «آموزش به این نحو خواهد بود که ما اول تمام تکنیک های شیشه را به آنها آموزش می دهیم. فیلم نشان می دهیم از نقاط مختلف دنیا که چگونه با این متریال کار می کنند و پس از آن دو یا سه روز رفت و آمد به کارخانه های شیشه را خواهیم داشت. در نخستین روز به یک کارخانه شیشه دستی و سنتی خواهیم رفت که همه فرآیند در آنجا به صورت دستی صورت می گیرد. هدف این است که بچه ها رفتار متریال را بشناسند.»
این استاد شیشه گری افزود: «روز بعدش به یک کارخانه ی کاملا صنعتی خواهیم رفت که اینها فرآیند تولید محصول را ببینند. در ایام باقی مانده ما از چهار مدرس دعوت کرده ایم تا هنرآموزان از تجربه های این اساتید بهره گیری کنند. یکی از اساتید حتی در حوزه استارتاپ هستند. ما رفته رفته می خواهیم در این عرصه هم ورود پیدا نماییم چون اگر توجه کنید، صنایع دستی ما بسیار کم به این قضیه پرداخته و این گونه کسانی که طرح و ایده دارند، می توانند از حمایت استارتاپ ها بهره مند شوند.»

این هنرمند در ادامه افزود: «طرح های مختلفی در این رویداد هست؛ چون ما در این طرح مان هم طراحی آبگینه ۱۴۰۰ را داریم و هم این گزینه را داریم که اگر هنرآموزان ایده ای برای بهتر شدن آبگینه دارند، از حمایت استارتاپ ها استفاده کنند. چند روز باقی مانده در واقع ارتباط بین شرکت کننده ها و مدرسین است. که چه طرحی شدنی است و چقدر آن باید اصلاح گردد. چون هر متریالی ظرفیت خودش را برای اجرا دارد. در روز آخر اما طرح ها بازنگری و داوری می شوند و به سه نفر از کسانی که طراحی نموده اند، جایزه ای داده می شود و در آخر اگر طرح ها به صورتی باشند که نظر مخاطب را جلب کنند و ارزش ماندگاری در تاریخ آبگینه را داشته باشند، بعنوان کتابی ثبت در چاپ می شود.»
حسینی ضمن اشاره به این نکته که منظور از طراحی جهان بینی است، تصریح کرد: «طراحی محصول یا کالای فرهنگی ای که بتواند بعنوان دیزاین یک خانه از آن استفاده گردد. دیزاین خانه امروزی ای که دیگر زیاد از محصولات گذشته استفاده نمی نماید. چون صنایع دستی در واقع یک عمله و یک دیدگاه را به مخاطب انتقال می دهد. زمانی که ما از یک محصول فرهنگی استفاده می نماییم، برای نشان دادن جایگاه فرهنگی مان است. به جهت اینکه بتوانیم نشان دهیم ما دارای چه نگاه، زیباشناسی و جایگاهی هستیم. متأسفانه هم اکنون شاهد این هستیم که بیشتر مردم ما محصولاتی را خریداری می کنند که در خارج از ایران طراحی شده اند.»

این استاد شیشه گری همینطور درخواستی را مطرح کرد: «به این ایمان داریم که در رویداد اول اتفاق آنچنانی ای رخ نخواهد داد. ما در واقع داریم یک زیرساخت را درست می نماییم و امیدواریم که این رویداد ادامه دار باشد که بشود در آینده به نتیجه دلخواه برسد. از تمام معاونت های صنایع دستی استانهای مختلف این درخواست را داریم که یک یا دو نفر را برای این رویداد بفرستند تا با ظرفیت های شیشه آشنا گردند. »
وی در ادامه به رویدادهایی که کشور ترکیه در این حوزه برگزار کرده، اشاره نمود و اظهار داشت: «درحال حاضر اگر به دنیا اگر نگاه نماییم، برای مثال کشوری مانند ترکیه هر دو سال یک مرتبه بینال برگزار می نماید و هم اکنون در هنر شیشه گری حرفی برای گفتن دارد. در همه این سال ها با این که ما پیشینه قدیمی ای در شیشه داریم، منتها نه رویدادی داریم نه یک فرخوان برگزار کردیم و هیچ اقدام مثبتی در این حوزه صورت نگرفته است.»

حسینی در آخر به حمایت کنندگان این رویداد اشاره کرد: «این طرح با حمایت معاونت صنایع دستی تهران، وزارت خانه و موزه آبگینه برگزار می گردد که اسپانسرهای خاص خودش را دارد و در آخر به تمام شرکت کنندگان گواهی حضور داده می شود و تندیسی هم برای نفرات برگزیده خواهیم داشت.»

به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، نخستین بوت کمپ استارتاپی از تاریخ ۲۶ دیماه کلید خواهد خورد و تا تاریخ ۳ بهمن ماه هم ادامه خواهد داشت. در روز آخر این رویداد علاوه بر انتخاب نفرات اول تا سوم از تمام کارخانه ها و سرمایه گذاران دعوت به عمل آمده تا اگر طرح و ایده ای مثبت و سازنده باشد، از آن حمایت شود. همینطور اگر طرح درباره محصول خاصی باشد، از سوی کارخانه خریداری خواهد شد یا آن طراح بعنوان میهمان استخدام آن شرکت شیشه خواهد شد.

منبع: