سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
حج برای سومین سال لغو می شود؟

حج برای سومین سال لغو می شود؟

به گزارش تور مسافرتی «امیکرون» محدودیت های عمره را باردیگر به مکه برگردانده است، فاصله گذاری اجتماعی باردیگر در مسجدالحرام اعمال شده و تعداد زائرین از ۷۰ هزار نفر به ۵۰ هزار نفر در روز کاسته شده است. سرنوشت حج هم هنوز مشخص نشده است. مسؤولان حج در ایران می گویند عربستان تا کنون اظهارنظر رسمی درباره حج ۱۴۰۱ نداشته است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، علیرغم این شرایط که سفر زائرین خارجی را به عربستان باردیگر محدود کرده است، شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه و سازمان حج و زیارت آخرین تحولات درباره حج آینده و دیگر سفرهای زیارتی را بررسی کرد. اکبر رضایی ـ معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ به تماس هایی با شرکتهای سعودی برای اطلاع از وضعیت حج اشاره نمود و اظهار داشت: در سطح وزارت حج و عمره عربستان و اخبار رسمی منتشرشده، تابحال هیچ گونه اظهارنظر رسمی درباره حج ۱۴۴۳ قمری (۱۴۰۱ خورشیدی) صورت نگرفته است.
بی اطلاعی کشورها از سرانجام حج درحالی است که در سالهای قبل از کرونا، عربستان در همین ماه ها کشورها را برای مذاکره درباره تعیین سهمیه و شرایط حضور زائرین خارجی فرامی خواند، اما برای حج آینده، هنوز هیچ یک از کشورهای اسلامی را دعوت به مذاکره نکرده است. عربستان از زمان انتشار ویروس همه گیر کرونا، مناسک حج واجب را به جمعیتی محدود از زائرین ساکن در این کشور محدود کرده است و هر بار، در آخرین لحظه کشورها را از این تصمیم آگاه و به شکلی آنها را از به اجرا گذاشتن محدودیت بدون نظرخواهی از سایر کشورها، غافلگیر کرده است.
عربستان قوانین سختگیرانه ای را برای حضور زائرین در مراسم عمره و حج به اجرا گذاشته است که بر این اساس، تنها زائرین واکسینه شده که در تماس با افراد بیمار و مبتلا به کووید نبوده اند و به شکلی گزینش شده اند، امکان حضور در این دو مراسم مذهبی و زیارتی را دارند.
برگزار نشدن حج در دو دوره گذشته، صف انتظار را برای زائرین ایرانی هم طولانی تر کرده است؛ در ایران نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج هستند، بعضی از این افراد ۱۴ یا ۱۵ سال در نوبت بوده اند. از بین این زائرین، حدود ۷۰ هزار نفر برای حج ۹۸ ثبت نام کرده بودند که با شیوع کرونا و تعطیل شدن حج برای زائرین خارجی، آن زائرین هم از سفر بازماندند.
شورای برنامه ریزی حج و عمره همینطور آخرین وضعیت سفر زیارتی به سوریه و عراق را بررسی کرد. علی رضا رشیدیان ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ خاطرنشان کرد که تابحال چهار گروه ۲۵ نفره در چارچوب کاروان های زیارتی به دمشق اعزام شده اند و اضافه کرد: با عنایت به پیش ثبت نامی که برای سفر زیارتی سوریه در تمام استان ها صورت خواهد گرفت سامان دهی و برنامه ریزی برای اعزام مشتاقان این سفر معنوی صورت خواهد گرفت.
محمد آزاد ـ معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت ـ هم از توافقات جدید با شرکتهای هواپیمایی داخلی برای تأمین بلیت سفر هوایی کاروان های زیارتی به عراق خبرداد و آنرا گام مثبتی برای تأمین حقوق زائرین و تهیه بلیت با قیمت مناسب دانست.
ایران با کاهش محدودیت های کرونا، سفر زیارتی به عراق و سوریه را از سر گرفته است. سفرهای کاروانی به این دو کشور در حال حاضر به صورت هوایی و بدون ویزا انجام می شود. هزینه سفر زیارتی هوایی به هر دو کشور مبلغی در حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تومان است.