سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
ژاپن برای موزه ملی ایران ویترین ضدزلزله می سازد

ژاپن برای موزه ملی ایران ویترین ضدزلزله می سازد

به گزارش تور مسافرتی موزه ملی ایران و آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن (جایکا) در جهت به سازی تجهیزات نمایشگاهی و مجهز کردن موزه ملی ایران به ویترین های ضدزلزله تفاهمنامه امضا کردند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران در مراسم امضای اسناد پروژه بهسازی تجهیزات نمایشگاهی موزه ملی ایران با جایکا، درباره ضرورت این همکاری، اظهار داشت: باتوجه به نبود دانش کافی برای ساخت ویترین های ضدزلزله، استاندارد نبودن ویترین های موزه ها در مقابل زلزله، همین طور تجارب باارزش طرف ژاپنی با اجرای این پروژه علاوه بر ارتقاء امر صیانت از اموال فرهنگی ـ تاریخی منقول و بهبود ارائه کیفیت خدمات به بازدیدکنندگان، همکاریهای علمی بین دو کشور گسترش پیدا می کند.
او این توضیح را هم داد: در سال ۱۳۹۶ موزه ملی ایران موضوع بهره گیری از تجارب کشور ژاپن برای مقاوم سازی غیرسازه ای ویترین های موزه ملی ایران را با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت بیان کرد و کمک و دریافت حمایت مالی و مشاوره ای از جایکا توسط معاونت میراث فرهنگی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور خارجه عنوان شد. متعاقب موافقت سازمان برنامه و بودجه، ارزیابی پروژه توسط جایکا انجام شد و طرف ژاپنی موافقت اولیه را در سال ۱۳۹۷ اعلام نمود و اعتبار آن مصوبه هیات دولت ژاپن را دریافت کرد. بعد از آن ما سعی کردیم مصوبه مجلس شورای اسلامی برای دریافت کمک بین المللی را بگیریم که به خاطر مشکلات اداری و بحران کرونا امضاء آن تا امروز به تاخیر افتاد.
نوکنده با تاکید بر لزوم بومی سازی ساخت ویترین های ضدزلزله، اضافه کرد: آموزش نیروی انسانی برای ساخت ویترین ضدزلزله در ایران نیز در این پروژه لحاظ شده است که این مساله می تواند در بومی سازی آموزش ساخت ویترین ضدزلزله برای موزه های کشور کمک نماید.
رئیس کل موزه ملی ایران بیان کرد: با بومی سازی این فناوری و توانمندسازی مهندسان کشور، دیگر موزه های ایران را نیز می توانیم در مقابل زلزله ایمن نماییم.

مرتضی ادیب زاده، سرپرست اداره کل موزه ها نیز این اقدام را در امتداد ادامه همکاریهای فرهنگی و خصوصاً دیپلماسی موزه ای باارزش دانست و اضافه کرد: دیپلماسی فرهنگی از اولویت های اداره کل موزه ها است و ما از تمام پروژه هایی که در امتداد صیانت از میراث و اشیای باارزش تاریخی ـ فرهنگی تعریف شود و آینده روشن تری را پیش روی ما قرار دهد، استقبال می نماییم.
او با اشاره به اهمیت تجارب جایکا در حوزه زلزله و زلزله شناسی، بیان کرد: دانش مهندسی ژاپن در این زمینه حائز اهمیت می باشد و همکاری دیپلماسی فرهنگی و تبادل دانش و تجربه با این کشور برای ما حائز اهمیت می باشد.
کازوتوشی آیکاوا، سفیر ژاپن در ایران نیز در مراسم امضاء این اسناد، با اشاره به همکاری نزدیک ژاپن با دولت ایران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای صیانت از میراث فرهنگی در ایران، اظهار داشت: ژاپن از پروژه بازسازی ارگ باستانی بم که در اثر یک زلزله بزرگ به شدت لطمه دیده بود، حمایت کرده است. دو کشور همین طور تبادلات بسیار فعالی بین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی دارند و شنیدم که در ژانویه سال قبل سمیناری آنلاین بین دانشگاه توکیو و موزه ملی ایران برای تبادل نظر در مورد گسترش همکاری ها انجام شد.
او همین طور اظهار داشت: دولت ژاپن تصمیم گرفته است تا مبلغ ۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار ین ژاپنی کمک بلاعوض را باتوجه به درخواست رسمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به جمهوری اسلامی ایران اهدا کند.
سفیر ژاپن افزود: افتخار بزرگی است که از جانب دولت ژاپن سند تبادل یادداشت ها را امضاء کنم. در این پروژه، جایکا تجهیزات لازم نمایشگاهی را در اختیار موزه ملی ایران قرار خواهد داد. انتظار می رود که تجهیزات اهدایی به موزه، امکان نمایش میراث باارزش فرهنگی همچون آثار باستانی کشف شده در ایران را در محیطی مناسب فراهم آورد و در صیانت از میراث فرهنگی ایران مفید واقع شود.
کازوتوشی موزه ملی ایران را یکی از مهم ترین مقاصد ژاپنی ها و دیگر گردشگر های خارجی معرفی نمود و اضافه کرد: امیدوار هستم بهبود تجهیزات نمایشگاهی، موزه را قادر سازد که گردشگران بیشتری را برای معرفی تاریخ کهن ایران به سمت خود جذب نماید. علاوه بر این، معتقدم موفقیت در این پروژه منجر به توسعه بیشتر تبادلات علمی و فرهنگی دوجانبه خواهد شد.

تارو آزوما، رئیس دفتر جایکا در ایران با اشاره به پیشینه همکاری با ایران، تصریح کرد: جایکا آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن است و از سال ۱۹۵۷ بمنظور توسعه اجتماعی ـ اقتصادی با ایران همکاری می کند. جایکا حدود ۲۷۲ میلیون دلار برای همکاری فنی هزینه کرده و ۳۷۷۶ شرکت کننده رسمی ایرانی، دوره های آموزشی جایکا را در ژاپن گذرانده اند. از آنجا که برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران بر حفاظت، تحقیق، احیای میراث فرهنگی و توسعه گردشگری بعنوان حوزه اولویت دار بوده و به اشتغال زایی و توسعه اقتصادی ایران کمک می نماید، جایکا به شدت از این حوزه حمایت می کند.
وی ادامه داد: یکی از نمونه های همکاری جایکا دراین زمینه، تهیه تجهیزات بعنوان کمک بلاعوض برای حفاظت و مرمت ارگ بم بعد از زلزله ویران کننده ۲۰۱۳ بوده است. در سال ۲۰۱۷، جایکا برای انتشار کتاب راهنمای موزه ملی ایران به زبان ژاپنی نیز کمک مالی و فنی کرد.
رئیس دفتر جایکا در ایران اظهار داشت: حالا ما پروژه «بهبود وضعیت مناطق تاریخی در مقابل زلزله» را با همراهی وزارت راه و شهرسازی آغاز نموده ایم و حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را نیز خواستاریم. جایکا، کارشناسان ژاپنی ــ یکی از زلزله خیزترین کشورهای جهان ــ را که دارای تجربیات کاری در حوزه حفاظت بناهای تاریخی هستند برای این پروژه اعزام می کند. همین طور درصدد شروع پروژه «تدوین و عملیات اجرائی طرح جامع مدیریت و توسعه گردشگری در استانهای شمال غربی ایران» با مرکزیت تبریز است.
تارو افزود: پروژه فعلی نیز با ارائه ابزارهای نورپردازی و نمایشگاهی به موزه ملی ایران، گنجینه نفیس میراث ایران، به مدرن سازی و افزایش جذابیت نمایشگاهی آن کمک خواهدنمود.
او سپس درباره پروژه ای که برای تجهیز و ضدزلزله شدن ویترین های موزه ملی مقرر است اجرا شود، توضیح داد: دو سال پیش که برای نخستین بار از موزه ملی ایران دیدن کردم، بسیار مجذوب تمدن کهن ایران زمین شدم. بنابراین، عمیقاً احساس غرور می کنم که با موزه دراین زمینه همکاری می کنم. نورپردازی های ارائه شده از نوع ال ای دی خواهند بود که اشعه ماوراء بنفش کمتری از خود ساطع می کند و لطمه به اشیاء را به حداقل می رساند. بعلاوه این چراغ ها بسیار منعطف هستند و با تغییر موقعیت آنها می توان سالن های نمایشگاهی را زیباتر کرد. ویترین هایی که ساخته خواهند شد مجهز به تهویه هوا، دفع آلاینده ها و مقاوم در مقابل زلزله خواهند بود. با ویترین های جدید موزه این امکان را خواهند داشت که اشیای با حساسیت بالا را به نمایش بگذارند که قبل از این به دلیلهای حفاظتی از نمایش آنها صرف نظر شده بود. بی شک این مسأله به جذابیت موزه خواهد افزود و موجب جذب بازدیدکننده بیشتر خواهد شد.
رئیس دفتر جایکا در ایران همین طور اظهار داشت: این پروژه نه فقط به نصب تجهیزات و ارتقاء فضاهای نمایشگاهی موزه کمک می نماید، بلکه به ارتقاء روابط فرهنگی ـ علمی ایران و ژاپن کمک خواهدنمود. نیازی به گفتن نیست که با ارائه بهتر، میراث باارزش ایران، گردشگران بیشتری را به خود جذب خواهدنمود که منجر به ارتقاء صنعت گردشگری در ایران خواهد شد. امیدوار هستم این میراث مهم توسط مردم بیشتر کشورهای جهان دیده شود. جایکا قول می دهد که این پروژه را با تمام تلاش به عهده گیرد.

در ادامه، یادداشت تفاهمی به امضاء کازو توشی، سفیر ژاپن در تهران به نمایندگی از دولت ژاپن و نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران به نمایندگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همین طور موافقت نامه کمک مالی به امضاء رئیس جایکا شعبه تهران و رئیس کل موزه ملی ایران (مقام رسمی دستگاه اجرائی پروژه) رسید.

منبع: