سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در بازدید از شاهکار معماری جهان مطرح شد؛ ساماندهی فلک الافلاک بستر توسعه گردشگری

در بازدید از شاهکار معماری جهان مطرح شد؛ ساماندهی فلک الافلاک بستر توسعه گردشگری

در جریان بازدید نماینده تهران در مجلس و تعدادی از کارشناسان میراث فرهنگی از شاهکار معماری جهان، ساماندهی فلک الافلاک بستر توسعه گردشگری مرکز لرستان مطرح و بر ثبت جهانی آن تاکید شد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، سید نظام الدین موسوی نماینده اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی امروز به همراه تعدادی از کارشناسان میراث فرهنگی از قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد بازدید نمود.
وی در حاشیه این بازدید اظهار نمود: «بنا بر سفارش استاندار لرستان به همراه تعدادی از کارشناسان میراث فرهنگی از قلعه فلک الافلاک بازدید کردیم و جوانب مختلف این بنای تاریخی را مورد ارزیابی قرار دادیم.
موسوی افزود: مسئله آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک امری بسیار مهم و ضروری بوده و بی توجهی به آن اجحاف در حق تاریخ و فرهنگ لرستان است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که آزادسازی قلعه فلک الافلاک مصوبه مجلس شورای اسلامی را دارد، عنوان کرد: علاوه بر این در مسافرت مقام معظم رهبری به استان لرستان این مساله مورد تاکید قرار گرفت.
موسوی تصریح کرد: در مسافرت اخیر رییس جمهوری هم آزادسازی قلعه فلک الافلاک جزو مصوبات سفر آمده و از طرف دیگر ثبت جهانی این بنا مستلزم آزادسازی و احیای بافت تاریخی است.
وی اشاره کرد: موضوع ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک از حیث احیای این بنای تاریخی اهمیت دارد و همین طور به توسعه اقتصاد استان لرستان کمک خواهدنمود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: قلعه فلک الافلاک بعنوان بارزترین نماد تاریخی و گردشگری استان مورد توجه نمایندگان مجلس است و بنده بعنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ لرستان که توفیق نمایندگی مجلس را دارم همراه با سایر نمایندگان شهرستان خرم آباد در پیگیری این مسئله بوسیله هیئت رئیسه مجلس تلاش خواهیم کرد.
بنا بر این گزارش، قلعه باستانی «فلک الافلاک» یکی از شاخص ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

زیبایی و معماری اعجاب انگیز قلعه فلک الافلاک باعث شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از طرف خیلی از کارشناسان بعنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.
این قلعه به لحاظ موقعیت راهبردی خود در قرن چهارم هجری قمری بعنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل بویه درآمد و از قرن ششم هجری بعد از ساخته شدن شهر جدید خرم آباد این قلعه نیز به نام خرم آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.
این بنای کم نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
طرح استواری بخشی و لرزه خیزی قلعه تاریخی فلک الافلاک سال هاست که به دلیلهای مختلفی تکمیل نشده و امروز شاهد مشکلاتی در این بنای تاریخی هستیم، مشکلاتی که با هشدار کارشناسان روبه رو شده است.
عدم تحقق وعده های مختلف پیرامون ساماندهی حریم بنای تاریخی فلک الافلاک در حالی است که قانون ساماندهی حریم این بنای تاریخی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی مورخ نوزدهم آذرماه سال ۱۳۸۲ تصویب و در ۲۶ آذرماه به تأیید شورای نگهبان رسید.
شاید اولین کسی که دغدغه ساماندهی حریم این بنای تاریخی را بیان کرد رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که در سال ۱۳۷۰ خواهان توجه به این امر شد. بااین حال همچنان کمبود اعتبار و نبود همت و عزم جدی در بین متولیان این پروژه را به نتیجه نرسانده است.