سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
اجساد تاریخی تازه کشف شده به موزه تاریخ و تمدن زواره منتقل می شود

اجساد تاریخی تازه کشف شده به موزه تاریخ و تمدن زواره منتقل می شود

تور مسافرتی: رییس اداره میراث فرهنگی اردستان از سالم بودن اجساد تازه کشف شده در معدن لاپلنگ روستای چاه ریسه و انتقال این اجساد تاریخی به موزه تاریخ و تمدن شهر زواره آگاهی داد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، مهدی مشهدی اظهار داشت: این اجساد مومیایی در ایام پایانی آبان ماه سال قبل در معدن لاپلنگ روستای چاه ریسه کشف شد، که سریعاً بعد از معاینه های پزشکی قانونی و دستور قضائی، این دو جسد به محل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان منتقل شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردستان افزود: بعد از بررسی های اولیه کارشناسان دیرینه شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، مکاتبات اولیه توسط این اداره کل انجام و بمنظور حفظ محل کشف این آثار، با دستور مقام قضائی، توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان و مأموران انتظامی، معدن تعطیل شد.
او اضافه کرد: بعد از بررسی های اولیه معدن توسط کارشناسان میراث فرهنگی، باتوجه به شرایط کارکنان شاغل در این معدن و کارخانه های وابسته به آن، با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و دستور مقام قضائی، قسمت هایی از این معدن که توسط این کارشناسان دارای اهمیت و ارزش دیرینه شناسی معرفی شده بود بمنظور حفاظت و انجام عملیات دیرینه شناسی با نصب حفاظ از دیگر قسمت های معدن جدا و پس ازآن این معدن فعالیت خودرا از سر گرفت.
مشهدی اشاره کرد: باتوجه به پیگیری های انجام شده در سطح شهرستان و استان توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، این اجساد و محل کشف آنها توسط کارشناسان پژوهشکده دیرینه شناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز مورد بررسی قرار گرفت و بعد از جمع بندی اطلاعات اولیه بررسی این اجساد توسط کارشناسان، مشخص شد این ۲ جسد تاریخی فاقد هرگونه فساد و یا صدمه ای هستند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردستان تاکید کرد: برای تعیین جنسیت و همین طور قدمت دقیق این اجساد، نیاز به آزمایش های بیشتر و دقیق کارشناسی است، پس این اداره با هماهنگی و همکاری فرمانداری شهرستان اردستان، مبادرت به تهیه محفظه شیشه ای ویژه ای برای نگهداری و همین طور بررسی های بیشتر این مومیایی های کشف شده کرده و باتوجه به کارهای انجام شده در سطح شهرستان و استان توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و ارگان های مرتبط، تا حالا هیچ نوع تعللی در پیگیری و یا مراحل انجام کار ایجاد نشده و همین طور هیچ صدمه ای به این اجساد مومیایی و محل کشف آنها نیز وارد نشده است. پس این تلاش ها و پیگیری ها تا اختتام بررسی ها و تعیین تکلیف نهایی برای این اجساد و محل کشف آنها توسط این اداره کل در سطح شهرستان و استان ادامه خواهد داشت.
او اظهار داشت: پیگیری در امتداد تخصیص اعتبار لازم بمنظور ساخت و نصب ویترین مخصوص نگهداری این اجساد طبیعی نیز ادامه دارد و با همکاری فرمانداری شهرستان، به زودی این اجساد تاریخی به موزه تاریخ و تمدن شهر زواره منتقل و نگهداری می شوند.

منبع: