سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در گفت ‎وگو با تور مسافرتی مطرح شد؛ غارعلیصدر مدیر گردشگری می خواهد

در گفت ‎وگو با تور مسافرتی مطرح شد؛ غارعلیصدر مدیر گردشگری می خواهد

به گزارش تور مسافرتی همدان عضو شورای اسلامی روستای علیصدر با تاکید بر این که غارعلیصدر مدیری می خواهد که دید گردشگری داشته باشد نه امنیتی، اظهار داشت: شرکت سیاحتی علیصدر طی ۳۰ سال به جز ساخت چند سرویس بهداشتی، چه زیرساختی در علیصدر بوجود آورده است؟
ابوالحسن سلیمی در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به اظهارات مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر در خصوص ناسیونالیسم بودن اهالی این روستای توریستی، اظهار نمود: ما اگر ناسیونالیسم هستیم چرا وی مدیرعامل غار است؟ اگر مشاهدات میدانی از پرسنل علیصدر به عمل آید مشاهده می شود ۸۰ درصد کارکنان رسمی شرکت غریبه هستند و تنها برای کارکنان قراردادی فصلی از نیروهای روستا استفاده می نمایند.
وی با اشاره به اینکه تجمع پرسنل غار در تعطیلات عید فطر صرفا اعتراض به مدیرعامل بود، اضافه کرد: کارگران تابحال چندین بار به مقامات مختلف اعلام نمودند که دو ماه به مدت قراردادشان اضافه شود اما از آنجائیکه مدیرعامل دید حراستی دارد اعتراض ها به نتیجه نرسید.
سلیمی با تاکید بر این که غار مدیری می خواهد که دید گردشگری داشته باشد نه امنیتی، خاطرنشان کرد: غار علیصدر پادگان نیست که کارکنانش توسط مدیرعامل تهدید شوند، علاوه بر این در زمان مدیریت وی چندین بار اعتراض اتفاق افتاده که حاکی از بی کفایتی مدیرعامل است.
وی ضمن اشاره به این که علیصدر به مدیر لایقی نیاز دارد تا مانع از تنش شود، تشریح کرد: دسته بندی قرارداد کارگران به ۶، ۱۰ و ۱۲ ماه، بینشان تنش بوجود آورده همینطور غار در تمام طول سال باز بوده و در فصل های مختلف تنها تعداد گردشگران متفاوت می باشد اما مدیریت اظهار می کند کارگران فصلی هستند و نمی توانیم حقوق آنها را بدهیم.
عضو شورای اسلامی روستای علیصدر افزود: اگر شرکت واقعاً ضرر می کند مدیریت غار را به ما بدهند تا به سادگی آنرا مدیریت کرده و حق و حقوق پرسنل را هم بموقع پرداخت نماییم.
وی در ادامه با طرح این سوال که شرکت سیاحتی علیصدر طی ۳۰ سال به جز ساخت چند سرویس بهداشتی، چه زیرساختی در علیصدر بوجود آورده است؟ توضیح داد: اساسنامه این شرکت چه بوده و چه کارهایی باید انجام می داده؟ شرکت هیچ یک از موارد را عملی نکرده و تنها ۳۰ سال کم کاری و خلاف را در کارنامه خود دارد.
سلیمی در ادامه به ماجرای تخریب دیوار حائل بین روستا و محوطه غار اشاره نمود و اظهار داشت: این دیوار برپایه صورتجلسه سال ۹۰ توسط شورا و دهیاری روستا تخریب شده و طبق آن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف به تهیه طرح تفصیلی کوچه فوق الذکر در اسرع وقت و اعلام به شرکت و دهیار روستا شده است.
وی افزود: همینطور در بند دیگر این صورتجلسه آمده است طبق نقشه طرح هادی روستا و طرح تفصیلی تهیه شده، منازل و مغازه ها و دیوار شرکت سیاحتی که به صورت غیر مجاز راه اندازی شده و مانع اجرای طرح است، تخریب شود.
سلیمی با اشاره به اینکه علاوه بر این، مسئول اجرای تخریب قسمت روستا به عهده دهیار و شورای اسلامی و قسمت شرکت سیاحتی علیصدر به عهده مدیریت شرکت است، اضافه کرد: شش ماه است به هیئت مدیره غار درخواست داده ایم اما طبق گفته مدیرعامل بعد از گذشت شش ماه هنوز جلسه ای برگزار نشده است.
وی با اشاره به اینکه اظهارات معاون عمرانی استاندار بعنوان یکی از اعضای هیئت مدیره درباره تخریب دیوار حائل روستا و محوطه غار کاملاً بی اساس است، مطرح کرد: ما دیوار را برپایه مصوبه تخریب کردیم، از طرفی تخریب دیوار سبب می شود توریست به داخل روستا بیاید و اشتغال پایدار ایجاد شود.
این عضو شورا در بخش دیگری برخورد بد پرسنل علیصدر با مسافران را رد کرد و آنرا حاشیه سازی برای اهالی روستا دانست و اظهار داشت: سال ۹۹ و زمان مدیرعامل سابق صورتجلسه ای مصوب و تعهد شد کارکنانی که بیشتر از پنج سال سابقه بیمه داشته باشند هر سال دو ماه به بیمه آنها اضافه شود و کارگران دقیقاً این مورد را مطالبه می کنند.
سلیمی افزود: همینطور شرکت تعهد کرده بود در صورت بازگشایی غار به قرارداد هر یک از پرسنل سه ماه اضافه شود و در صورتجلسه قید شده است و این مورد ربطی به حضور توریست در غار ندارد.
وی ضمن اشاره به این که نوع نگاه و مدیریت فعلی غار اشتباه است و به بن بست می رسد، اظهار نمود: سالهای قبل بارها مکاتباتی برای تخریب دیوار حائل با مسؤلان انجام دادیم اما پاسخی دریافت نکرده بودیم.
وی در انتها بیان نمود: مردم علیصدر از استاندار درخواست دارند نگاه ویژه نسبت به علیصدر داشته باشد چونکه علیصدر هم اکنون احتیاج به نگاه دولتی دارد تا زیرساخت های اصلی مثل راه و بستر برای جذب سرمایه گذاران را فراهم آورد و به پیشرفت منطقه محروم کمک گردد.

دیوار حصاری در مقابل ورود مسافران به روستا بود
دهیار روستای علیصدر هم در ادامه در گفتگو با ایسنا، هدف از تخریب دیوار را ایجاد اشتغال پایدار و ورود سرمایه گذار به روستا عنوان نمود و خاطرنشان کرد: این دیوار حصاری بود که شرکت در مقابل ورود مسافران به روستای توریستی علیصدر درست کرده بود.
جلال علیپور با اشاره به اینکه سیاست های اشتباه شرکت علیصدر سبب شده ۵۰ درصد مردم روستا کارگر غار و ۵۰ درصد دیگر مستأجر آن باشند، خاطرنشان کرد: این سیاست سال هاست به ضرر اهالی روستای علیصدر تمام شده است.
وی افزود: ما می توانیم زیرساخت های اقامتی را در روستا به وجود بیاوریم و مسافر را به داخل روستا هدایت نماییم پس چرا نباید این کار را انجام دهیم، از سوی دیگر اهالی به اشتغال پایدار نیاز دارند.
علیپور ضمن اشاره به این که دیوار حائل بین روستا و محوطه غار غیر مجاز و جلوی سرمایه گذاری محلی را گرفته بود، بیان نمود: ما خودسرانه عمل نکردیم و روز پیش از تخریب به شرکت اطلاع دادیم همینطور زمستان سال قبل اظهارنامه از راه مراجع قضایی به شرکت ارسال شد اما پاسخی دریافت نکردیم.
وی ضمن اشاره به این که شرکت علیصدر ۳۰ سال است در جا می زند، تصریح کرد: برپایه طرح هادی تخریب دیوار قانونی می باشد، از طرفی یکی از وظایف دهیاری مقابله با ساخت وسازهای مجاز نمی باشد و دیوار سه متری غیر مجاز در این محدوده دید روستا را گرفته بود.
دهیار علیصدر در ادامه اظهار داشت: شرکت علیصدر سال ۷۰ اراضی روستا را به شرط کارآفرینی و سرمایه گذاری از پدران ما خریداری کرد و منابع طبیعی ۲۷۰ هکتار از اراضی ملی که متعلق به دامداران و کشاورزان روستاست را ۹۹ ساله به شرکت اجاره داده که هیچ یک عملی نشد.
علیپور با اشاره به اینکه نمی توانیم در حریم غار، چاه آب بزنیم و کشاورزی و دامداری روستا از بین رفته است، اضافه کرد: شرکت تابحال مجوزی برای کشیدن دیوار عرضه نداده و تنها شفاهی اعلام نموده مجوز کشیدن ۶۰ سانتی متر دیوار دارد.
به گفته وی، اهالی روستا درحال مهاجرت هستند در صورتی که علیصدر باید مهاجرپذیر باشد و اگر شرکت درست عمل می کرد اهالی می توانستند از راه گردشگری پیشرفت کنند، علاوه بر این علیصدر حیاط خلوت شرکت است و می خواهد با ایجاد حاشیه جو را متشنج کرده تا دید سرمایه گذار به روستا منفی شود.
علیپور ضمن اشاره به این که ما تنها بابت خدماتی که به مسافر می دهیم سالانه حدود ۲۰۰ میلیون تومان از درآمد میلیاردی غار دریافت می نماییم، مطرح کرد: از معاون عمرانی استاندار می خواهیم اگر بعنوان هیئت مدیره دلسوز علیصدر است، مدیر لایقی که دید گردشگری داشته باشد، برای غار انتخاب نماید، علاوه بر این، وی تاکنون دیوار حائل را از نزدیک دیده یا صورتجلسه را مطالعه کرده است که درباره اش اظهارنظر می کند؟

منبع: