سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
ضرغامی مطرح کرد؛ پس از انقلاب برای حوزه معماری کاری انجام ندادیم

ضرغامی مطرح کرد؛ پس از انقلاب برای حوزه معماری کاری انجام ندادیم

به گزارش تور مسافرتی وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: در زمینه معماری پس از انقلاب کاری انجام ندادیم، معماری ما صفر است. تمام سلسله های قبلی و حکومت ها معماری روشن دارند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، چهارمین نشست سراسری افق تحول با محوریت صنایع دستی و هنرهای سنتی با حضور سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونان و مدیران کل استانی و ستادی در سالن آمفی تئاتر وزارتخانه اجرا شد.
سید عزت الله ضرغامی در این جلسه بیان کرد: هدف از برگزاری دوره ای این جلسات این است که تمام مدیران و بازیگران اصلی وزارتخانه در تمام بخش ها در جریان راهبردهای اصلی، شیوه های اجرا و ادغام وزارتخانه قرار بگیرند.
او ماموریت های وزارتخانه را ملی، حساس و تاریخی دانست و اضافه کرد: شعار هفته صنایع دستی امسال ما به خوبی انتخاب شده است. تقاضا دارم در تمام جلسات، صحبت ها و تصمیم گیری ها این چهار واژه راهبردی را در نظر بگیرید.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد: اشکالاتی اساسی در صنایع دستی داریم که باعث شده این حوزه رونق نگیرد. بخش بزرگی از هنرمندان صنایع دستی جزو فرودستان اقتصادی هستند و زندگی سختی را می گذرانند. این مشکلات باید رفع گردد تا صنایع دستی رونق بگیرد و در نتیجه مسئله آموزش، بیمه و … رفع می شود.
او اظهار داشت: از ۴۶۰ رشته صنایع دستی که در دنیا وجود دارد، ما در ۲۹۹ رشته صنایع دستی فعال هستیم. قسمتی از این صنایع دستی ویژه ایران است. ما جزو سرآمدهای صنایع دستی در دنیا هستیم و می توان گفت نخستین کشور دنیا به لحاظ تنوع هستیم. از ۲۹۹ رشته، اعطای مجوزهای ۲۶۶ رشته را ثبت محور اعلام کردیم و در اختیار استانها قرار دادیم. در جلسه تفویض اختیار وزارتخانه ما در این عرصه در دولت پیشگام بودیم.
ضرغامی افزود: در رسانه ها به اشتباه مطالبی عنوان شد که صنایع دستی در زمینه ثبت محور کردن مجوزها عقب است. یک بخش آن مشکل وزارت اقتصاد بود که سامانه های دیجیتال آن فعال نبود و فرصت دوماهه گرفتند که رو به پایان است اما هنوز برطرف نشده است. آقای رئیسی به وزیر اقتصاد تذکر دادند تا با کمک وزیر ارتباطات این مشکل را برطرف کنند. یک بخش دیگر هم به تعدادی از رشته های صنایع دستی برمی گردد که باید استانداردهای خاصی را برای ثبت مجوز رعایت می کردند. ما در این عرصه سخت گیری کردیم تا ایمنی مردم حفظ شود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: معتقدم ۲۶۶ رشته ثبت محور است و مردم نیازی به پشت در ماندن برای صدور مجوز ندارند. الان نیازی نیست کسی مجوز بگیرد. هر کسی مغازه و فروشگاهی دارد، می تواند صنایع دستی را بفروشد یا نمایشگاه برگزار کند. البته این مسئله اشکالاتی هم دارد، اما بهینه است که ما این کار را راه بیندازیم، چون نفعش بیشتر است و موجب رونق فروش صنایع دستی می شود. البته نظارت وسیعی در تولید و فروش داریم، مدیران کل استانها هم نقش کلیدی در این رابطه دارند.
جهاد تبیین تکلیف انقلابی است
ضرغامی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین بیان کرد: جهاد تبیین تکلیف اداری و مدیریتی صرف نیست؛ بلکه یک تکلیف انقلابی است. باید نسبت به حوزه مأموریتی خود جهاد تبیین داشته باشید که این مساله در دو بخش مربوط به مردم و خواص است. بخش اول مربوط به مردم و افکار عمومی است که باید گزارش دهید و به آنها آموزش دهید تا توجیه شوند. بخش دیگر مربوط به خواص است. برخی خواص نسبت به برخی ماموریت های ما آگاه نیستند و نسبت به برخی محدودیت ها ناآگاه هستند که باید نسبت به این محدودیت ها آگاه شوند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جهاد تبیین را مأموریتی جدی برای تمام مدیران در تمام بخش ها عنوان نمود و تصریح کرد: باید برای نشان دادن اموری که انجام می دهید از فضای رسانه ای خصوصاً فضای مجازی استفاده کنید. فضای رسانه ای مسموم است و باید با اطلاع رسانی اموری که انجام می دهید از آن به نفع خود استفاده کنید. اگر جهاد تبیین ادای احترامی است به نقش رسانه تمامی شما باید حق این احترام را به جا آورید و برای آن برنامه ریزی کنید که در این بخش، نقش روابط عمومی ها بسیار مهم می باشد.
تصمیم گیری شجاعانه مؤلفه اصلی مدیر است
ضرغامی مردمی بودن را ضرورت اجتناب ناپذیر مدیریت عنوان نمود و افزود: ارتباط مستقیم مدیران با مردم و پای درددل آنها نشستن بهترین بازخورد برای در جریان قرار گرفتن نتیجه ماموریت ها است. باید از هجمه مردم معترض لذت ببرید و از مشکلات آنها آگاه شوید.
او همین طور تصمیم گیری شجاعانه و پیگیری مسائل را دیگر مؤلفه اصلی یک مدیر موفق عنوان نمود و اضافه کرد: اجتهاد مدیریتی پیش نیاز مدیریت جهادی است. مدیران کل استانها باید شجاعت تصمیم گیری داشته باشند، پیگیری کنند و خسته نشوند. وقتی درد دل مردم را بشنوید، خیلی از مشکلاتشان را خواهید فهمید.
نباید منفعلانه رفتار کنیم
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: وزارتخانه ما باید موضع تهاجمی خودرا پررنگ کند، هر چه قدر پاسخ گو هستیم باید پرسشگر باشیم و سایر دستگاهها را نیز پاسخ گو نماییم. نباید منفعلانه رفتار نماییم و علاوه بر پاسخ گویی، فرهنگ پاسخ گو کردن را هم ترویج نماییم.
او افزود: در زمینه معماری پس از انقلاب کاری انجام ندادیم، معماری ما صفر است. تمام سلسله های قبلی حکومت ها معماری روشن دارند. این جمع بندی صاحب نظران مختلف است. حتما مقصر هستیم و پس از معاونت میراث فرهنگی تقاضا کردم معماری بناها، محوطه ها، بافت ها و بازارها را تقویت نمایند. ما هستیم که باید ایده بدهیم. ما باید فریاد بزنیم بر سر کمیسیون هایی که مجوز می دهند بناهای مسئله دار ساخته شوند. مدیران ما در استانها باید بر روی معماری حساس باشند و نامه رسمی بزنند و اشکالات معماری ساختمان ها را مطرح کنند. شما باید پرسشگر باشید.
ضرغامی افزود: اگر می خواهیم گردشگری رونق بگیرد، هر جا دیدیم محل مناسبی است و مشکل زمین ندارد، مجتمع گردشگری، پارک جنگلی، بوم گردی و هتل راه اندازی شود. اگر ما تشخیص دادیم این مراکز را راه اندازی نماییم، باید صورت گیرد. هر چه جلوتر می روم ساختار پوسیده و فاسد را می بینم که جلوی این کارها را می گیرد، باید زیر میز زد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلان اینکه نگاه اداری به حوزه مأموریتی خانمان برانداز است، اضافه کرد: به کارتان بعنوان یک پروژه نگاه کنید، این نگاه سبب کنترل پروژه می شود که یک مقوله و حرف جدی علمی و مهندسی است.
او ایده پردازی و تکریم از ایده پردازان را از دیگر مؤلفه های مهم مدیریتی عنوان نمود و اظهار داشت: حوزه کاری ما نیازمند ایده پردازی است، از دید کارمندی و اداری باید بیرون بیایید. تمام این حوزه عشق و علاقه است که باید در تمام زندگی تان جاری باشد و بطور مستمر با صاحبان ایده در ارتباط باشید و از آنها نظرخواهی کنید.
لزوم راه اندازی کمپین کمک های مردمی در زمینه میراث فرهنگی
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر رفع اشکال قانونی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی در خصوص استفاده از منابع مالی اشاره نمود و اضافه کرد: راه اندازی کمپین در زمینه میراث فرهنگی و ایجاد یک جریان مردمی و خیران می تواند مؤثر باشد. باتوجه به مصوبه اخیر دولت می توان از کمک خیران در امتداد احیا و مرمت میراث فرهنگی که خیر علاقمند است، استفاده گردد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد: برای انجام کارهای ماندگار نیازی به بودجه نیست. اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنگرود برای سرود سلام فرمانده دو میلیون تومان هزینه کرد که موجب جهانی شدن آن شد.

منبع: