سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
تخریب در دانشکده ادبیات تهران!

تخریب در دانشکده ادبیات تهران!

گچ دیوار را شکافته اند، به آجرهای قدیمی رسیده اند. در سقف، لایه چوبی آشکار شده است، در گوشه ای از ساختمان الوارهای چوبی، لامپ ها و بقایا و دیگر ضایعات این خرابی رها شده است. در سمت دیگری میلگردها علم شده اند؛ این اوضاعِ قسمتی از ساختمان تاریخی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، هفته گذشته برخی از دانشجویان و اساتید دانشکده ادبیات دانشگاه تهران عکس معترضانه ای را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند که از تخریب قسمتی از فضای این ساختمان حکایت می کند، از ظواهر امر برمی آید انگیزه این خرابی، مقاوم یا استواری سازی بنا باشد، آنچنان که قبلا هم در دانشگاه تهران سابقه داشته است. پیگیری از دانشجویان و اساتیدی که در ساختمان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران آمدوشد دارند نیز به این اظهارات رسید که مدتی است بخش پژوهش دانشکده ادبیات و علوم انسانی به این وضع و حال افتاده است. گمان آنها بر این است که این بخش از ساختمان در حال بازسازی است. یکی از دانشجویان مقطع دکتری از همین دانشکده می گوید: مشکلات دانشکده ادبیات و علوم انسانی به قدری زیاد است که بازسازی و نوسازی، آن هم به این شکل، شاید آخرین نیازی باشد که باید به آن بپردازیم.
مجموعه دانشگاه تهران در ۱۸ آبان ماه ۱۳۷۸ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی نیز یکی از قدیمی ترین دانشکده های دانشگاه تهران است که تاریخ فعالیت آن به سال ۱۲۹۶ مستند شده است. بدین سبب هرگونه تغییر، مرمت، ساخت وساز، بازسازی، استواری بخشی و هر اقدام دیگری در آن، به استعلام میراث فرهنگی و نظارت این بخش نیاز دارد. در غیر این صورت، خلافِ قانون اقدام شده است و جرم به حساب می آید.
دانشگاه تهران در سالهای گذشته بارها بدون استعلام و نظر میراث فرهنگی به تخریب، ساخت وساز و بازسازی در این مجموعه دست زده است؛ در زمستان سال ۱۳۹۷ در زیر پلکان جنوبی دانشکده پزشکی، جایی که لوح بنای دانشگاه تهران قرار داشت به نام مرمت، گودبرداری شد. یک سال پیش از آن هم بخش جنوبی دانشکده پزشکی در حال مرمت بود که اداره میراث فرهنگی تهران اعلام نمود: پیمانکار بدون دریافت مجوز از میراث استان تهران وغیرقانونی این مرمت را انجام داده است.
روزهای پایانی سال ۱۳۹۵ نیز قسمتی از خیابان ۱۶ آذر در تهران بسته شد تا جرثقیل ها بدون مزاحم کار کنند و یک طبقه به ساختمان دانشکده داروسازی دانشگاه تهران اضافه شود. ناصر پازوکی – عتیقه شناس و مدیر اسبق اداره میراث فرهنگی استان تهران ـ آن روزها، در واکنش به این اقدام متذکر شده بود که دانشگاه تهران به عنوان یک بنای تاریخی در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است و هرگونه مداخله در این بنای تاریخی باید با نظارت و هماهنگی سازمان میراث فرهنگی باشد، چون هر نوع مداخله حتی جزیی، ساخت وساز و اضافه کردن یک بخش کوچک به این بنای تاریخی، ممنوع و کاملا مغایر با قانون است.
این عتیقه شناس همین طور یادآوری کرده بود: زمانی در قسمتی از فضای داخلی دانشگاه و پشت مسجد را گودبرداری کردند، سازمان وقت میراث فرهنگی از مسؤولان دانشگاه شکایت نمود و آنها تعهد دادند که دیگر هیچ ساخت وسازی در محدوده این بنای تاریخی با ارزش انجام نشود.
دانشگاه تهران یک دفعه دیگر هم بدون مجوز میراث فرهنگی به استواری بخشی ساختمان یکی دیگر از دانشکده های خود دست زده بود، در پاییز سال ۱۳۹۵ در طبقه اول دانشکده حقوق و علوم سیاسی تابلوی ورود ممنوع نصب شده بود و کارگران مشغول کار بودند. وضعیت آن جا هم تاحدی شبیه حال امروز دانشکده ادبیات و علوم انسانی است. کارگران با کلنگ به جان گچ دیوارها و سقف افتاده بودند، لایه اول سقف برداشته شده و تیرهای چوبی نمایان بود که میراث فرهنگی اعلام نمود عملیات استواری بخشی در دانشکده حقوق بدون تایید و استعلام میراث فرهنگی بوده و بعد هم پروژه را متوقف کرده بودند تا ناظر میراث فرهنگی مستقر شود.
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، تیرماه ۱۴۰۱