سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رئیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد: ارگ ایلخانی نوش آباد معاصر سلطانیه زنجان است

رئیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد: ارگ ایلخانی نوش آباد معاصر سلطانیه زنجان است

به گزارش تور مسافرتی اصفهان رئیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد اظهار داشت: ارگ ایلخانی نوش آباد با عنایت به آثار و شواهد کشف شده در فصل هشتم کاوش، یک اثر تاریخی معاصر سلطانیه زنجان است.

رضا نوری شادمانی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: جستجوهای آموزشی در محوطه فیض آباد نوش آباد از ۱۹ خردادماه شروع شد و تا آخر تیرماه ادامه دارد و پس از آن مستندنگاری، تحلیل و تفسیر یافته ها در دانشگاه کاشان ادامه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: وجود یک ارگ در ارتباط با دوره ایلخانی در جستجوهای هفت فصل گذشته در محوطه باستانی فیض آباد نوش آباد ثابت شده بود که سلسله مراتب فضای آن هم در ارتباط با یک شهر ایرانی – اسلامی است.

رئیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد، خاطرنشان کرد: فصل هشتم کاوش ها پس از کشف سازه های حرارتی در ارگ ایلخانی نوش آباد و چرایی و چگونگی کاربرد سازه ها انجام شد که با عنایت به الگو و طرح این سازه ها شواهد مختصری از وجود صنایع فلزکاری پیدا شد، اما نیازمند جستجوهای تخصصی و بلندمدت است.

نوری شادمانی به شناسایی کاشی زرین فام در ارگ ایلخانی نوش آباد اشاره نمود و اظهار داشت: کاشی زرین در دوره ایلخانی برای بناهای خاص مثل مسجد، کاخ و امامزاده ها کاربرد داشته است.

وی اضافه کرد: حفاری فصل های گذشته که در بخش شاه نشین انجام شد که هیچ کاشی کشف نشد، ازاین رو احتمال دارد که این کاشی از بستر کاشی کاری یک مسجد در بخش شارستان بوده که مهم ترین آرایه آن کاشی زرین فام است.

رئیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد، افزود: حکومت ایلخانیان ۸۸ سال طول کشیده است که با کشف یک سکه که نام ارغون شاه بر روی آن حک شده بود میتوان اظهار داشت که ارگ ایلخانی نوش آباد از نظر زمانی با سلطانیه زنجان هم عصر بوده که سپس متروک و خالی از سکنه شده است.

این عضو هیات علمی گروه دیرینه شناسی دانشگاه کاشان اظهار داشت: محوطه فیض آباد از سال ۹۱ برای حفاری آموزشی انتخاب گردید و با دریافت مجوز از پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور هر سال یک فصل کاوش یکماهه در آنجا انجام می شود.

نوری شادمانی، خاطرنشان کرد: مهم ترین اثر کشف شده در ارگ ایلخانی نوش آباد، یک ابریق سفالی به شکل خروس است که در فصل ششم کشف شد که احیانا متعلق به عصر سلجوقی است و قابل مقایسه با ابریق سفالی موزه ویکتوریا و آلبرت انگلستان است.

رئیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد، اظهار داشت: احتمال دارد که در لایه های زیرین ارگ ایلخانی نوش آباد، آثار دیگری از دوره های قدیمی تر وجود داشته باشد که این امر هم عملیات لایه نگاری را ضروری می کند.

وی تصریح کرد: تعیین حریم، نقشه برداری و جانمایی روی نقشه و ژئوفیزیک، از ضروریات محوطه ارگ ایلخانی نوش آباد است و انتظار داریم در برنامه های آینده بتوانیم این موارد را تحقق بخشیم.

ارگ ایلخانی نوش آباد در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۳۵۹۶ در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: