سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مرز دوغارون برای استقبال از زائرین اربعین حسینی مهیا می شود

مرز دوغارون برای استقبال از زائرین اربعین حسینی مهیا می شود

به گزارش تور مسافرتی خراسان رضوی از مرز دوغارون تنها کشفیات مواد مخدر، سوخت و کالاهای قاچاق و همینطور تردد روزانه هزاران کامیون ترانزیت به گوش می رسد اما این مرز زمینی رسمی در شمال شرق کشور سال هاست در روزهای پایانی صفر میزبان زائرین افغانستانی برای اعزام به کربلاست.

این روزها که مصادف با ایام محرم است، مرز دوغارون هم برای پذیرایی از زائرین افغانستانی مهیا می شود. سال ۱۳۹۸ با استقرار موکب امام رضا(ع) در نقطه صفر مرزی بیشتر از ۱۰۰ خادم ثابت و روزانه بالغ بر ۳۰۰ خادم چرخشی در این موکب به بیشتر از ۷۵ هزار زائر اتباع افغانستانی خدمات عرضه کردند. بعد از آن به مدت ۲ سال به علت شیوع کرونا پذیرش زائرین عتبات عالیات در این مرز لغو شد.

امسال و بعد از گذشت ۲ سال باردیگر مرز دوغارون برای استقبال از زائرین افغانستانی درحال آماده شدن است تا پذیرای زائرین باشد.

نماینده فرماندار و مسئول اجرایی استقرار موکب امام رضا(ع) در نقطه صفر مرزی اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده سال جاری ۲ موکب محمد رسول الله(ص) و امام رضا(ع) در نقطه صفر مرزی و بعد از گیت گذرنامه مستقر خواهد شد.

علی فخاری در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: موکب محمد رسول الله(ص) بعد از گیت گذرنامه مستقر خواهد شد و زائرین افغانستانی بعد از ورود به کشور و پیمودن مراحل قانونی در این موکب پذیرایی و پایش بهداشت و سلامت در جهت جلوگیری از انتشار کرونا می شوند.

وی اضافه کرد: سال جاری با تمهیدات انجام شده و پیگیری های فرماندار شهرستان سوله ای با ۱۷۰۰ متر زیربنا در دوغارون راه اندازی و تجهیز شده تا زائرین افغانستانی بعد از پایش بهداشتی برای اسکان موقت تا زمان سوار شدن به اتوبوس های پیشبینی شده و در صورت نیاز جهت پذیرایی ناهار و شام در این محل حضور داشته باشند.

فخاری بیان نمود: موکب امام رضا(ع) گنجایش پذیرش روزانه بیشتر از ۵۰۰۰ زائر را دارد و پیشبینی می شود سال جاری در دهه پایانی صفر بالغ بر ۱۲۰ هزار زائر افغانستانی از این گذرگاه زمینی رسمی جهت اعزام به کربلا و شرکت در مراسم اربعین حسینی عبور کنند.

مرز دوغارون با قدمت ۱۰۰ ساله محل تردد روزانه هزاران دستگاه کامیون ترانزیت است که ۶۰ درصد کالاهای استان خراسان رضوی را به سمت افغانستان و بازارهای هدف این کشور صادر می کنند اما نکته مهم اینجاست که چنین گذرگاهی باید منبع تولید سرمایه برای مردم مرزنشین داشته باشد اما سهم مرزنشینان این شهرستان بیشتر از ۵۰۰۰ نفر بیکار و جوانانی است که سهمشان از مرز دوغارون تنها کارگری و سوخت کشی شده است.

تبدیل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به منطقه آزاد وعده ای است که سال ها در بروکراسی مجلس بلاتکلیف مانده اما در کنار همه این مشکلات مردم خونگرم تشیع و تسنن این خطه مرزی همه ساله با میل و رغبت و البته با وحدت خویش را برای ایام پایانی صفر آماده می کنند تا میزبان زائرین افغانستانی باشند و بی تفاوت به شعارهای رنگین برخی مسؤلان برای پذیرایی از زائرین کربلا تمام تلاش خویش را می کنند.

منبع: