سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
بلعیده شدن کاروانسرای قاجاری!

بلعیده شدن کاروانسرای قاجاری!

به گزارش تور مسافرتی، بخش هایی از کاروانسرای قاجاری «کوزه گران» در جریان ساخت سیتی سنتر کرمان، فرو ریخت. لرزش های ساخت وساز این مجتمع تجاری اوایل سال قبل هم سبب تخریب یک ستون دیگر از این بنای تاریخی شده بود.
امید ابراهیمی ـ فعال میراث فرهنگی در کرمان ـ در رابطه با تخریب این کاروانسرای تاریخی که اخیرا اتفاق افتاده است، به ایسنا اظهار داشت: این تخریب در جریان عملیات راه اندازی سیتی سنتر در قلب بافت تاریخی کرمان رخ داده است. پیشتر هم بخش های دیگری از این کاروانسرا تخریب شده بود.
او افزود: یکی از ستون های کاروانسرای کوزه گران در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ تخریب شده بود، حالا بخش های دیگری از این کاروانسرا فروریخته است. این کاروانسرای تاریخی تا قبل از ساخت سیتی سنتر چنین خرابی هایی نداشت. حالا، با عنایت به استمرار ساخت وساز این پروژه تجاری که در مجاورت کاروانسرای کوزه گران قرار دارد، وضعیت این بنای تاریخی چندان خوب نیست و به نجات بخشی و حفاظت اضطراری نیاز دارد.
این فعال میراث فرهنگی در ادامه با گله از اینکه با وجود شکایت های قبلی در رابطه با ارتفاع و مساحت سیتی سنتر در بافت تاریخی و مجموعه «گنجعلی خان»، اما روند ساخت این مجموعه تجاری در قلب بافت تاریخی بدون توقف ادامه دارد و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تابحال نتوانسته مانع از گسترش تخریب ها در بافت تاریخی شهر کرمان شود، اظهار نمود: پروژه سیتی سنتر شهر کرمان که از سال ۱۳۹۲ کلنگ راه اندازی آن زده شده، به علت لرزش هایی که در جریان ساخت و ساز داشته، به بناهای تاریخی همجوار صدمه قابل توجهی وارد کرده است. راه اندازی این پروژه تجاری، گذشته از اینکه عرصه و حریم آثار تاریخی ثبت شده را زیر سوال برده، صدمه زیادی به مجموعه تاریخی ارگ و دیگر بناهای بافت تاریخی کرمان وارد کرده است.
کاروانسرای کوزه گران کرمان و تخریبی که بر اثر ساخت وساز سیتی سنتر در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ صورت گرفت

منبع: