سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش تور مسافرتی؛ یک نمایشگاه و دو متولی

گزارش تور مسافرتی؛ یک نمایشگاه و دو متولی

تور مسافرتی: ایران دی ماه در نمایشگاه FITUR شرکت می کند برای اینکه باید بتواند دوران پساکرونایی گردشگری در ایران را به نمایش بگذارد اما متولی آن کدام شرکت زیرمجموعه میراث است، شرکت مادرتخصصی یا کانون؟

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ چهل و سومین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور اسپانیا اواخر دی ماه امسال در شهر مادرید راه اندازی و ایران نیز مانند دوره های قبل در این نمایشگاه شرکت خواهدنمود.
در سالهای قبل، برگزاری پاویون ایران در این نمایشگاه به عهده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بود تا این که در سالهای اخیر معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی طی یک بخشنامه ای آنرا به عهده شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی گذاشت.
این شرکت می بایست برای این نمایشگاه ها، یک مجری پیدا کند و برگزاری آنرا به شرکت خصوصی بسپارد. بالاخره نیز این اقدام انجام شد و در نهایت یک شرکت توانست مجری برگزاری پاویون ایران نه فقط در این نمایشگاه بلکه در همه ۲۳ نمایشگاه خارجی باشد که وزارت میراث فرهنگی به نمایندگی از ایران در نظر داشت پاویونی از آنرا به خود اختصاص دهد.
قرار بر این بود ایران در همه این نمایشگاه ها حضور داشته باشد منتها اگر در نهایت به دلیلهای مختلف نخواست در هر کدام از آنها شرکت کند؛ این مساله به شرکت ابلاغ شود.

اما نمایشگاه فیتور از آن دسته نمایشگاه هایی بود که ایران بیش از یک دهه در آن حضور فعال داشته و به رغم این که قبلاً برگزاری پاویون ایران به شرکت مادرتخصصی واگذار شده بود، اما باز هم در نهایت کانون جهانگردی متولی آن خواهد بود.
روز اول خرداد مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در نامه ای به معاون گردشگری نوشت که باتوجه به برگزاری جلسه با مدیر بازاریابی نمایشگاه فیتور اسپانیا در حاشیه نمایشگاه سال ۲۰۲۲ در خصوص اختصاص فضای مناسب در سال آینده (۲۰۲۳) آخرین مهلت پیش ثبت نام روز ۱۶ خرداد اعلام شده است. بدین سبب باتوجه به اجرای شایسته درباب پیگیری آتی دستور دهید.
پس از آن مدیرکل گردشگری خارجی به مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی (و نه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی) نامه کانون را پیوست کرده و نوشته که نحوه چگونگی برگزاری پاویون ایران مورد بررسی قرار داده و نتیجه به اطلاع این دفتر برسد. همین طور در این نامه اعلام نموده که کانون جهانگردی با همراهی تشکل ها، تجربه ۱۳ ساله دراین زمینه داشته است.
پس از این نامه هم در خرداد ماه حسین زاده رییس شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی به مجری برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه های خارجی نوشته: پروسه برگزاری نمایشگاه در تاریخ ۲۸ دی ماه به آن مؤسسه ابلاغ می شود. بدین سبب نسبت به پیگیری این مساله اقدام گردد. این نامه نشان میدهد که در خرداد ماه متولی نهایی شرکت مادر تخصصی بوده اما بعد از آن در مرداد ماه نامه ای به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره ی برگزاری نمایشگاه داده می شود و این کانون را مجری می دانند.
پیرو این مساله روح الله حسین زاده مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی به خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به این که درگیر نمایشگاه تاپ رزا فرانسه و جاتا در ژاپن بودیم؛ نمایشگاه فیتور به کانون سپرده شد. ما در حال حاضر نمایشگاه های داخلی و دو نمایشگاه خارجی را اجرا می نماییم. شاید وزیر میراث فرهنگی در آینده تصمیمش بر این باشد که نمایشگاه های دیگری را نیز به ما واگذار کند اما هم اکنون باید نمایشگاه های داخلی را توسعه دهیم و صرف حضور در نمایشگاه های خارجی نباشد. کانون جهانگردی نیز ماموریت دارد تا درگیر نمایشگاه های خارجی باشد ولی ما دو نمایشگاه فرانسه و ژاپن را پذیرفتیم. البته با شرکت مجری نیز توافق کردیم که ما فیتور را به عهده نگیریم و مجموعه های دیگر وارد شوند.

منبع: