سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
راه آهن راهش را از مرجع علمی تپه های عصر آهن جدا می کند؟!

راه آهن راهش را از مرجع علمی تپه های عصر آهن جدا می کند؟!

به گزارش تور مسافرتی، سمنان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از برگزاری جلسه بررسی جابه جایی ریل راه آهن از محوطه تپه حصار دامغان از مصوبات سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت به استان اطلاع داد.
امیر کرم زاده ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ با بیان این خبر اظهار نمود: این جلسه بامداد امروز، به ریاست معاون رئیس جمهور و با حضور استاندار سمنان، مدیرعامل شرکت راه آهن، معاونان وزیر راه و تعدادی از مسؤلان در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اضافه کرد: تپه حصار در کنار تپه تاریخی سیلک کاشان و محوطه تاریخی شوش جزو تپه های شاخص کشور است.
کرم زاده ضمن اشاره به این که تمام محوطه های تاریخی بعدازاین سه تپه قرار می گیرند، اظهار داشت: این تپه ها از نظر تمدنی، تولید فلز، سفال های دوره های مختلف، ابداع خط و… از اهمیت بالایی برخوردار می باشند و به نوعی، تابلوی تاریخ و تمدن ایران هستند.
وی با اشاره به اینکه این سه تپه تاریخی با دو محوطه تاریخی دیگر در لیست موقت پیشنهاد ثبت جهانی قرار دارند، افزود: عبور ریل قطار از مرکز تپه تاریخی حصار دامغان، سبب شده که ثبت جهانی تپه حصار با مشکل روبرو شود.
او با تاکید بر ضرورت اصلاح مسیر راه آهن، اظهار داشت: این جلسه با هدف حل این مشکل برگزار شد و جابه جایی ریل قطار از میان تپه حصار دامغان، بعنوان یکی از لزوم های ثبت جهانی این اثر به حساب می آید.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان تصریح کرد: این تپه باستانی در محدوده شهر دامغان بعنوان مرجع علمی تپه های عصر آهن در دنیا شناخته شده است و با اصلاح ریل راه آهن در این تپه با همراهی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، امیدهای ثبت جهانی اثر را زنده می کند.
تپه حصار یکی از مهم‎ترین محوطه های دوران قبل از تاریخ در فلات ایران است و قدمت این محوطه باستانی به هفت هزار و ۵۰۰ سال قبل بازمی گردد.
این تپه باستانی، سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا آخر عصر مفرغ را در خود نهان دارد و قدمت و دیرینگی تمدن تپه حصار به هزاره چهارم تا هزاره نخست قبل از میلاد می رسد.
تپه حصار دامغان در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۰ در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.