سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خبر داد شناسایی بیش از ۱۰۰ روستا برای اجرای موزه میراث روستایی گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خبر داد شناسایی بیش از ۱۰۰ روستا برای اجرای موزه میراث روستایی گلستان

به گزارش تور مسافرتی، گلستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان از اختصاص ۵۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار از منابع ملی و استانی در امتداد تسریع در عملیات اجرایی فاز اول موزه میراث روستایی گلستان اطلاع داد و اظهار داشت: بیشتر از ۱۰۰ روستا برای اجرای موزه میراث روستایی گلستان شناسایی شده است.
محمدجواد ساوری امروز سه شنبه ۲۹ شهریورماه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: عملیات اجرائی این مرحله از پروژه موزه میراث روستایی گلستان در امتداد تسریع در اجرای فاز نخست آن، با اختصاص اعتبار ۵۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی از منابع ملی و استانی شروع شد.
وی ادامه داد: باردیگر چینی دو سازه روستایی تِلار و خانه دنکوب با اعتبار ۳۰ میلیاردریال و همین طور اجرای الحاقات سازه خانه قلندر آیش شامل طویله و تنور و ایجاد مسیر دسترسی به طول ۱۰۰۰ متر بین سازه های مختلف پروژه بااعتبار ۲۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال همچون اقدامات پیش بینی شده برای عملیات اجرائی این مرحله از پروژه است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان افزود: تِلار، سازه ای کاملاً چوبی با قدمت ۱۰۰ سال از روستای کوهپایه ای جفاکنده شهرستان بندر گز و خانه دنکوب نیز که قدمت آن به ۱۵۰ سال قبل مربوط است مربوط به روستای کوهستانی آلستان شهرستان علی آبادکتول است.
ساوری با اشاره به این که برای اجرای موزه میراث روستایی گلستان بیش از ۱۰۰ روستا در سطح استان با بیش از ۴۰ گونه معماری شناسایی و مستندسازی شده است، تصریح کرد: در فاز اول اجرای این پروژه ۵ سازه روستایی از ناحیه جلگه ای و کوهپایه ای استان اجرا و بهره برداری می شود.
وی بابیان این که برای اتمام کامل فاز نخست پروژه موزه میراث روستایی گلستان که تا حالا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، ۱۵۰ میلیاردریال اعتبار موردنیاز است، اظهار داشت: ساخت پارکینگ، سر درب ورودی، حصارکشی، تکمیل عملیات زیرساختی همچون آب و برق، ساخت انبار و… از برنامه های اجرائی باقی مانده فاز اول پروژه موزه میراث روستایی گلستان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در ادامه تصریح کرد: تا حالا و طی سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ برای این پروژه مبلغ ۱۱۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال هزینه شده است که از این مقدار ۹۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از منابع ملی و ۲۲ میلیاردریال از منابع استانی تامین اعتبارشده است.
ساوری افزود: ازجمله اقداماتی که تا حالا به استفاده از این اعتبار اجرائی شده می توان به اجرای چهار سازه روستایی، بهسازی و راه اندازی سرویس بهداشتی، محوطه سازی سازه های روستایی، تکمیل زیرساخت های ضروری و موردنیاز پروژه مانند آب، برق و شبکه های ارتباطی، آماده سازی راه های داخلی دسترسی به موزه، ساخت بخش ورودی و نگهبانی موزه (فروش بلیت) و باردیگر چینی سازه روستایی نمادین موزه در محدوده ورودی اشاره نمود.
موزه میراث روستایی گلستان که دومین مدل در نوع خود در کشور است و با برآورد اولیه ۵۰۰ میلیاردریال به مساحت ۵۰ هکتار در زون فرهنگی پارک جنگلی قرق در حال اجرا می باشد، باهدف حفظ، نگهداری، احیا مواریث فرهنگی روستایی شامل ملموس و ناملموس در سطح استان گلستان راه اندازی خواهد شد.

منبع: