سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
شروع مرمت کتیبه ۴۰۰۰ ساله آنوبانی نی در سرپل ذهاب

شروع مرمت کتیبه ۴۰۰۰ ساله آنوبانی نی در سرپل ذهاب

تور مسافرتی: کرمانشاه مدیر پایگاه محور ساسانی کرمانشاه از شروع مرمت کتیبه چهار هزار ساله آنوبانی نی در سرپلذهاب آگاهی داد.
امین قهرمانی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به شروع اقدامات مرمتی در کتیبه باستانی آنوبانی نی، اظهار داشت: سال قبل کارهایی را برای محوطه سازی و ساماندهی این اثر باستانی و مستندسازی آن انجام دادیم.
وی انجام مطالعات، لطمه شناسی و مرمت را گام بعدی عنوان نمود و اظهار داشت: بتازگی مطالعات و لطمه شناسی اثر انجام گرفته و هم اکنون هم اقدامات مرمتی را روی آن آغاز نموده ایم.
مدیر پایگاه محور ساسانی با اعلان اینکه این برای نخستین بار است که اقدامات مرمتی روی کتیبه آنوبانی نی صورت می گیرد، عنوان کرد: برای این کار از یک گروه مرمتی متخصص از استان فارس که اقدامات مرمتی تخت جمشید را انجام می دهند، دعوت کرده ایم که درحال انجام کار هستند.
وی افزود: آنو بانی نی شامل شش نقش برجسته است که در این مرحله مرمت سه نقش برجسته در دستورکار قرار گرفته که البته برای مرمت یکی دیگر از نقش برجسته ها با تیم مرمتی متخصص رایزنی می نماییم.
قهرمانی گلسنگ زدایی، استواری بخشی و موزون سازی را از کارهای مرمتی در کتیبه آنوبانی نی خواند و اظهار داشت: باوجود اهمیت این اثر باستانی، تا حالا به خوبی معرفی نشده که در این جهت سال قبل دفتر پایگاه را به فضای ساختمانی روبروی آن انتقال دادیم و تلاش شد تا با رویدادسازی و برگزاری برخی مراسم آیینی به معرفی آن کمک نماییم.
وی یکی از با اهمیت ترین نیازهایی فعلی آنوبانی نی را رها سازی و تملک واحدهای مسکونی اطراف آن دانست که البته نیاز به اعتبارات بالایی دارد.
آنوبانی نی یکی از قدیمی ترین سنگ نگاره های باستانی در جهان است که با بیش از چهار هزار سال قدمت در شهر سرپل ذهاب استان کرمانشاه واقع شده است.

منبع: