سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
ترک های بقعه بی بی شهربانو معطل یک تصمیم!

ترک های بقعه بی بی شهربانو معطل یک تصمیم!

به گزارش تور مسافرتی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهر ری اعلام نمود: شنبه آینده در جلسه ای با کارخانه سیمان و سازمان اوقاف درباره ی بقعه بی بی شهربانو تصمیم گیری نهایی می شود.
اوایل شهریورماه ۱۴۰۱ تصاویری از گنبد بی بی شهربانو در فضای مجازی منتشر گردید که نشان می داد روی گنبد ترک های عمیقی برداشته است. کارشناسان معتقدند این ترک ها ناشی از انفجارهای متوالی معادن و کارهای کارخانه سیمان ری در عرصه و حریم این بقعه است که سال هاست درباره ی خطرات و لطمه های آن هشدار داده می شود.
نوروز تقی پور ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهر ری ـ در اولین واکنش به ترک های گنبد «بی بی شهربانو» که این دفعه عمیق تر بود، اظهار داشت که در اسرع وقت تیمی از کارشناسان از بقعه بازدید و نتایج را اعلام خواهند کرد. حالا، بعد از گذشت دو هفته از آن اظهارنظر، ایسنا روند بازنگری و وضعیت گنبد بی بی شهربانو را از او پیگیر شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهر ری به ایسنا اظهار داشت: یک مشاور خوب برای بازدید از گنبد و محوطه آن معرفی کردیم که گزارش نهایی اش را به زودی در اختیار ما قرار می دهد و برمبنای آن تصمیم می گیریم که این بنا چگونه مرمت و استواری بخشی شود. چهارشنبه گذشته (۳۰ شهریور) نیز با اداره اوقاف و مسؤولان کارخانه سیمان جلسه ای گذاشتیم و درباره ی تمام خطرات احتمالی پیرامون گنبد توضیح دادیم و ابعاد مختلف را بررسی کردیم. جلسه ای هم شنبه آینده (نهم مهرماه) داریم که پیش بینی بودجه و تصمیم گیری نهایی درباره ی مرمت و وضعیت این بقعه می شود. مرمت این بقعه کاری مشترک بین میراث فرهنگی، سازمان اوقاف و کارخانه سیمان است که پیگیر آن هستیم.
وی در پاسخ به این پرسش که در بررسی کارشناسی مشخص شده ترک های گنبد بی بی شهربانو ناشی از فعالیت کارخانه سیمان است؟ اظهار داشت: مشاوری که معرفی کردیم دقیق آنجا را بررسی کرده؛ اما هنوز گزارش نهایی را ندیده ام که به این پرسش پاسخ قطعی بدهم، آنچه برای برای ما حائز اهمیت می باشد، بحث استواری بخشی و مرمت آنجاست. اینگونه بناها، قدیمی هستند و پی و فوندانسیون ندارند، ابتدا این بناها بودند و بعد کارخانه ها پدید آمدند. این احتمال وجود دارد که این ترک ها ناشی از فعالیت کارخانه سیمان باشد، اما باید گزارش نهایی را ببینیم.
تقی پور در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص اینکه باتوجه به اینکه همیشه درباره ی کارهای کارخانه سیمان هشدار داده شده، چرا درباره ی توقف فعالیت این کارخانه هنوز تصمیم گیری نشده است؟ اظهار داشت: کارخانه با مجوزی که به آن داده اند، درحال فعالیت است. برای ادامه فعالیت آن باید مسؤولان رده های بالاتر ورود کنند و همه ابعاد را برای ادامه فعالیت این کارخانه در نظر بگیرند. در حقیقت برای ادامه فعالیت این کارخانه باید نگاهِ ملی باشد و همه دستگاه های مرتبط باید تصمیم بگیرند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهر ری اضافه کرد: فعالیت کارخانه سیمان فقط به میراث فرهنگی لطمه نمی زند، بحث منابع طبیعی، محیط زیست و اهالی این محله مطرح است. ما به این کارخانه مجوز ندادیم و با این مجوز موافقت هم نکرده بودیم که تصمیم گیرنده باشیم. هر سازمانی که به آن مجوز داده باید برای کارهای این کارخانه تصمیم بگیرد و یا باید و نبایدهایی برای آن تعریف کند.
تقی پور درباره ی ثبت منظر فرهنگی «کوهِ بی بی شهربانو» که بنابر اظهاراتی صیانت از آنرا ممکنست در وضعیت بهتری قرار دهد، اظهار داشت: این مساله از طرف معاون میراث فرهنگی تهران و مسؤول ثبت آثار پیگیری می شود و در جریان جزئیات آن نیستم.
سیداحمد علوی ـ رییس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران ـ قبل تر درباره ی ترک خوردن «بقعه بی بی شهربانو» به ایسنا اظهار داشته بود: این وضعیت برای بقعه و زوار خطرناکست. ثبت منظر فرهنگی «کوه بی بی شهربانو» می تواند به وضع موجود خاتمه دهد، اما متأسفانه مدت هاست این مساله در وزارت میراث فرهنگی به نتیجه نرسیده است.

منبع: