سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
تذکر عضو شورای شهر به متولیان میراث تهران تکلیف کارخانه سیمان و معادن کوه خوار را مشخص کنید

تذکر عضو شورای شهر به متولیان میراث تهران تکلیف کارخانه سیمان و معادن کوه خوار را مشخص کنید

به گزارش تور مسافرتی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران تصریح کرد: میراث فرهنگی باید هرچه سریعتر اقدامات لازم را برای حفظ کوه و گنبد «بی بی شهربانو» حتی با جابجایی مکان کارخانه سیمان تهران و یا تعطیلی معادن کوه خوار کنار بقعه انجام دهد.
سید احمد علوی ـ رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران ـ در گفتگو با ایسنا با انتقاد از وضعیت کوه «بی بی شهربانو» و بلاتکلیف بودن فعالیت کارخانه سیمان تهران، اظهار نمود: متأسفانه با گذشت بیشتر از شش ماه از تذکر در صحن شورای شهر و بحث و بررسی و تذکرات اعضای شورا در رابطه با کارخانه سیمان تهران و تخریب کوه بی بی شهربانو، متولیان امر هیچ اقدامی انجام نداده اند. بیشتر از یک ماه هم از رسانه ای شدن ترک های گنبد بی بی شهربانو می گذرد و هنوز هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.
او اضافه کرد: چند جلسه با حضور مسؤولان میراث فرهنگی، اوقاف، کارخانه سیمان و… برگزار شده که هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده است. بنابراین تذکر و پیگیری مرتب باید صورت گیرد تا مسؤولان امر مبحث را فراموش نکنند.
علوی در رابطه با اظهار نظر مدیر میراث فرهنگی ری در خصوص اینکه میراث فرهنگی نقشی در تعطیلی کارخانه سیمان ندارد و باید هر ارگانی که مجوز این فعالیت را داده این مجوز را لغو کند، اظهار نمود: ابتدا این را بگویم که کارخانه سیمان ری در سال ۶۳ به دلیل نقش در آلودگی هوا و سایر مسائل تعطیل شده و ساختمان آن درحال تبدیل به موزه است، اما آن چه مورد نظر است، فعالیت کارخانه سیمان تهران است. طبق قوانین و همینطور کنوانسیون های بین المللی، پیگیری، محافظت، حفظ و نگهداری آثار تاریخی به عهده میراث فرهنگی است.
رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران اضافه کرد: بنای تاریخی بی بی شهربانو به شماره ۲۵۶ جزو اولین آثار ملی ثبت شده در تهران و ایران است که حدود ۸۶ سال از ثبت تاریخی آن می گذرد. هرچند این بنا در اختیار اوقاف است، اما میراث فرهنگی در همه این سال ها هیچگونه اقدامی برای حفاظت و نگهداری این بنای ملی و پیشگیری از تخریب منظر و مکان بنا انجام نداده است. با عنایت به اینکه ویرانی یا تخریب هر قسمت از میراث فرهنگی و طبیعی باعث فقر شدید میراث همه ملل جهان می شود، میراث فرهنگی باید هر چه زودتر اقدامات لازم را برای حفظ این اثر تاریخی حتی با جابجایی مکان کارخانه سیمان تهران و یا تعطیلی معادن کوه خوار کنار بقعه انجام دهد. شورای شهر تهران هم هر کمکی که در این راه از دستش بر بیاید انجام می دهد.
حدود یک ماه پیش تصاویری از گنبد بی بی شهربانو در شهرری منتشر گردید که نشان می داد ترک های عمیقی روی این گنبد بوجود آمده است. فعالیت کارخانه سیمان و انفجارهای پیاپی در کوه بی بی شهربانو را دلیل این اتفاق دانسته اند. به دنبال این اتفاق خیلی از میراث دوستان بر این عقیده بودند فعالیتهای کارخانه سیمان باید در این محوطه تاریخی متوقف شود تا بیشتر از این خسارتی به کوه و گنبد بی بی شهربانو وارد نشود.
رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران پیش از این هم به ایسنا اظهار داشته بود: راهکار پیشگیری از ادامه فعالیت کارخانه سیمان در کوه بی بی شهربانو ثبت منظر فرهنگی آن است و این اقدام می تواند به وضع موجود خاتمه دهد؛ اما متأسفانه مدت هاست این مورد در وزارت میراث به نتیجه نرسیده است.
طبق آخرین اظهارات نوروز تقی پور ـ مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری ری ـ مقرر است گنبد بی بی شهربانو با عنایت به تخریب هایی که داشته، با مشارکت سازمان اوقاف، اداره میراث فرهنگی ری و کارخانه سیمان مرمت و ساماندهی گردد و این در شرایطی است که او در رابطه با ادامه فعالیت کارخانه سیمان به ایسنا اظهار داشته بود: کارخانه با مجوزی که به آن داده اند، درحال فعالیت است. برای ادامه فعالیت آن باید مسؤولان رده های بالاتر ورود کنند و همه ابعاد را برای ادامه فعالیت این کارخانه در نظر بگیرند. در واقع برای ادامه فعالیت این کارخانه باید نگاهِ ملی باشد و همه دستگاههای مرتبط باید تصمیم بگیرند. فعالیت کارخانه سیمان فقط به میراث فرهنگی صدمه نمی زند، بحث منابع طبیعی، محیط زیست و اهالی این محله مطرح است. ما به این کارخانه مجوز ندادیم و با این مجوز موافقت هم نکرده بودیم که تصمیم گیرنده باشیم. هر سازمانی که به آن مجوز داده باید برای فعالیتهای این کارخانه تصمیم بگیرد و یا باید و نبایدهایی برای آن تعریف کند.