سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
۷ بنای تاریخی در آذربایجان شرقی تعیین عرصه و حریم شدند

۷ بنای تاریخی در آذربایجان شرقی تعیین عرصه و حریم شدند

تور مسافرتی: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری هفت اثر ملی را به استاندار آذربایجان شرقی ابلاغ نمود.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، این ابلاغیه ها از طرف عزت الله ضرغامی خطاب به زین العابدین رضوی خرم مطابق با بند ۱۲ ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ و مواد مربوطه از قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب ۱۳۰۹ و نظام نامه اجرائی آن، انجام شده است.
در یکی از این نامه ها، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به دو اثر فرهنگی، تاریخی واقع در شهرستان جلفا که در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ابلاغ و تاکید شده است: محدوده حریم آثار تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات های بازدارنده جرم شمرده می شود و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.
حمام جلفا که در جنب اداره گمرک واقع شده و به شماره ۲۵۲۰ در تاریخ یکم آذرماه سال ۱۳۷۸ در لیست آثار ملی ثبت شده، همچون این آثار است که نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری آن به استاندار آذربایجان شرقی ابلاغ گردیده است.
این حمام متعلق به دوره قاجار است و در شرق شهر جلفا قرار دارد. حمام شامل سربینه، گرمخانه و تأسیسات جنبی است. اعیانی این حمام بیش از ۵۰۰ متر مربع است. فرم طاق ها و گنبدها و ستون های سنگی شامل ته ستون، ساقه ستون و سرستون مقرنس کاری شده که حکایت از شیوه معماری دوره قاجار دارد. قوس ها و گنبدهای دهنه رختکن و سربینه و دیگر تأسیسات حمام وسیع است. گنبد مرکزی رختکن، رفیع و وسیع بوده و روی چهار ستون سنگی مقرنس کاری خوش تراش قرار دارد. گنبد مرکز گرم خانه روی چهارستون سنگی قرار دارد و اطراف آن با هشت گنبد عرقچین پوشش شده است.

ساختمان های گمرک جلفا که به شماره ۱۱۶۷۷ در ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۳ به ثبت رسیده و قدمت آن به دوره پهلوی می رسد، از دیگر آثاری است که منطقه جلفا تعیین عرصه و حریم و محدوده آن به استاندار آذربایجان شرقی ابلاغ گردیده است.

ضرغامی همین طور در نامه ای دیگر به استاندار آذربایجان شرقی، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به پنج اثر ملی فرهنگی تاریخی دیگر در این استان را به این شرح ابلاغ کرده است:
دبیرستان پروین (توحید) که یکی از بناهای دوران پهلوی است و به شماره ۱۱۲۶۱ در تاریخ دهم بهمن سال ۱۳۸۳ در لیست میراث ملی ثبت شده است. این دبیرستان در تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، نرسیده به چهار راه ۱۷ شهریور واقع شده است.
گفته می شود قدمت اولیهٔ این مدرسه احتمالاً به دوره قاجار برسد. در اطلاعات دیگری از این مدرسه با عنوان «مموریال» نام برده شده است؛ اولین دبیرستان تبریز که توسط آمریکایی ها در همین محل بنا شد. این دبیرستان در سال ۱۲۶۰ خورشیدی (۱۸۸۱ میلادی) توسط آمریکایی های مقیم تبریز تأسیس شده بود.
مدرسه مموریال در سال ۱۳۱۸ خورشیدی، مثل تمام مدرسه های خارجی در ایران تعطیل شد. بعد از آن به نام دبیرستان پروین و پس از انقلاب اسلامی به دبیرستان توحید تغییر نام داده شد و زمین آن مدرسه به چندین مدرسه دیگر و حتی مغازه و ملک مسکونی تبدیل شد، اما هنوز ساختمان اصلی مدرسه مموریال باقی است.

کلیسای انجیلی به شماره ۲۲۵۸۹ در تاریخ هفتم مرداد سال ۱۳۹۸ به ثبت ملی رسید و الان نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری ابلاغ گردیده است.

ساختمان خلیفه گری که به شماره ۲۵۲۳ در یکم آذرماه سال ۱۳۷۸ در لیست آثار ملی قرار گرفت، از آثار دوران قاجار و در تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، جنب پاساژ ارک واقع شده است.

خانه ای متعلق به انجمن خیریه ارامنه تبریز به شماره ۱۰۳۴۴ در تاریخ یکم مهرماه سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسید. این خانه در تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، کوچه ارک، پلاک۷ واقع شده است.

خانه گاسپاریان متعلق به دوره پهلوی اول به شماره ۱۰۲۸۰ در تاریخ دوم آبان ماه ۱۳۸۳ به ثبت ملی رسید. این خانه در تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، کوچه مستشار دوم، پلاک ۱۴۲ واقع شده است.

منبع: