سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در قالب طرح پژوهشی صورت گرفت؛ بررسی مردم شناختی مصرف گیاهان دارویی

در قالب طرح پژوهشی صورت گرفت؛ بررسی مردم شناختی مصرف گیاهان دارویی

تور مسافرتی: طرح پژوهشی بررسی مردم شناختی مصرف گیاهان دارویی، برمبنای اطلاعات عطاری های شهر زاهدان در پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به انجام رسید.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ژیلا مشیری کارشناس پژوهشکده مردم شناسی و مجری طرح اظهار داشت: یکی از راه های پایدار درمان در فرهنگ ایرانی رجوع به عطاری ها است و عطاری ها، جایگاه مهمی در فرهنگ شفا و درمان ایرانیان دارند.
او اضافه کرد: باتوجه به این جایگاه که تا کنون حفظ شده است، این مطالعه در قالب مضامین میراث ناملموس و پزشکی مردمی در دستور کار پژوهشکده مردم شناسی قرار گرفت.
این کارشناس خاطرنشان ساخت: این تحقیق بر روی ۸۰ عطاری در شهر زاهدان جهت بررسی مصرف گیاهان دارویی بوسیله عطاری ها در درمان و یا پیش گیری از بیماریها انجام گرفته است.
مشیری با اعلان اینکه ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه باز با عطاران و پرسشنامه و کسب اطلاعات از آنها درباره ی نحوه درمان بیماری با گیاهان دارویی بوده است، اضافه کرد: بر طبق نتایج این تحقیق میانگین سنی افرادی که در عطاری ها مشغول به کار بوده‬ ‏اند، ۳۵ سال بوده که تنها حدود ۲ درصد از این افراد تحصیلات در رابطه با طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی داشته‬ ‏اند، در بقیه موارد یا این شغل از پدر به ارث برده شده یا علاقه شخصی بوده است.
مجری طرح پژوهشی بررسی مردم شناختی مصرف گیاهان دارویی مجری اشاره کرد:. شناخت، سلیقه و رویکرد جوامع به مصرف گیاهان دارویی و توجه به دیدگاه ها و پیشنهادهای مصرف‏‬ کنندگان گیاهان دارویی، می تواند راهنمای خوبی برای برنامه‬ ‏ریزان و سیاست گذاران صنعت دارویی کشور باشد.