سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در گفت وگو با تور مسافرتی عنوان شد؛ نظر دیرینه شناس سد چمشیر در رابطه با کارگاه سفالگری ایلخانی و سلجوقی

در گفت وگو با تور مسافرتی عنوان شد؛ نظر دیرینه شناس سد چمشیر در رابطه با کارگاه سفالگری ایلخانی و سلجوقی

تور مسافرتی: به گزارش تور مسافرتی، یکی از باستان شناسان محوطه های تاریخی سد چمشیر بعد از پایان مطالعات خود می گوید نهایت تاریخی که می توانم برای کارگاه سفالگری تعیین کنم در ارتباط با دوره سلجوقی است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، سد چمشیر هفته آینده آبگیری می شود تا پیش از آن باستان شناسان همه محوطه هایی که گمانه زنی شده بود را بررسی نموده اند. تا همین جا هم اعلام می کنند که هیچ آثار فاخری در این محوطه ها پیدا نکرده اند هر چه بوده مانند دو سکه ایلخانی قابل انتقال بوده است و آنها را به امین اموال اداره کل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد تحویل داده اند. حالا هر کدام از باستان شناسانی که در این محوطه ها کار کرده اند؛ بررسی های چند روزه اخیر خویش را به خبرنگاران گزارش می دهند. همچون عبدالرضا مهاجری نژاد دیرینه شناسی که چند محوطه گمانه زنی شده در سد چمشیر را بررسی نموده است و می گوید محوطه های که گفتند ساسانی است را من کاوش کردم. هیچ اثری نبود. وی حالا روی محدوده ای ایستاده که می گوید متعلق به افرادی است که زمانی اینجا زندگی می کردند و این محدوده هم کارگاه سفالگری یا چلنگری آنها بوده است. مهاجری نژاد می گوید: یک بخش هایی از این محدوده که دیواری ۳۵ در ۳۰ متری دارد خشکه چین عشایری بوده است. ما خاک را برداشت کردیم و دیدیم داغی وجود دارد بررسی بیشتر انجام شد و متوجه شدیم آثار سوختگی بیشتری را در خاک می بینیم. وی افزود: بعد به یک چیزی شبیه به قبر برخورد کردیم. من حدس زدم شاید به چند قبر رسیدم اما بعداً متوجه شدم این شیارها کوره یا کارگاه های سفالگری و فلزگری بوده است.

وی ادامه می دهد: ساکنان این محدوده برای دوره های ایلخانی و سلجوقی بوده اند. آنها این محدوده را با لاشه های سنگ پر کرده و کف سازی کرده اند. ازاین رو ما با دو لایه جدید و قدیم سر و کار داشتیم که حداکثر قدمت آن به دوره ایلخانی برمی گردد.
به گفته این محقق در این محدوده سفال ها یا فلزها را فرم می دادند و در واقع یک کوره سفالگری ساده بوده است. بنابراین هیچ بخشی از آن جایی برای زدن طاق نداشته است. سقف این کارگاه هم احتمالا از چوب و پارچه بوده است.
مهاجری نژاد می گوید که در بررسی اولیه گفته بودند قدمت اینجا پساساسانی و پساهخامنشی بوده است اما چنین چیزی نیست. من حداکثر تاریخی که می توانم برای این محدوده بدهم سلجوقی است. هر چند که همه دوره ها برای ما مهم می باشد.

منبع: