سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
خانه ای در قزوین که یزدی ها در آن ساکن بودند

خانه ای در قزوین که یزدی ها در آن ساکن بودند

به گزارش تور مسافرتی، قزوین یک کارشناس ارشد برنامه ریزی توسعه توریسم اظهار داشت: خانه تاریخی یزدی ها یکی از بناهای فاخر و نفیس قزوین است که در اواخر دوران قاجار به دستور «حاج محمدحسین یزدی» از تجار نامی آن زمان، بنا شد.
زهره فرزادپور در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: درسال های ۱۱۳۲ تا ۱۱۴۲ هجری قمری، افغان ها هنگام حمله به اصفهان، به یزد نیز حمله ور شدند و خیلی از مردم را کشتند. جمع کثیری از مردم یزد نیز از ترس افغان ها، به شهرهای غربی ایران که با مرکز فتنه فاصله داشتند؛ فرار کردند و در این میان عده ای از آنان در قزوین ساکن شدند.
وی ادامه می دهد: از آنجائیکه قزوین در آن زمان یک شهر بزرگ تجارتی یا به عبارتی یک بارانداز بزرگ بر سر راه آذربایجان، قفقاز و ترکیه، غرب و شمال بود، خاندان یزدی ها بعد از استقرار در این شهر، پیشه خودرا از سر گرفتند و به تجارت گسترده حنا پرداخته و این محصول را به قفقاز صادر می کردند.
این کارشناس توسعه توریسم، بیان کرد: می توان گفت خانه تاریخی یزدی ها یکی دیگر از بناهای فاخر و نفیس قزوین است که در اواخر دوران قاجار به دستور «حاج محمدحسین یزدی» از تجار نامی آن زمان، بنا شد.
وی اظهار داشت: این خانه که درگذر صالحیه بنا شده، یکی از زیباترین خانه های قزوین شمرده می شود که به رسم خانه های ایرانی از ۲ بخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده بود. قسمت بیرونی این بنا شامل اسطبل و اتاق هایی برای خدمه ها بوده که در جریان فروش این بنا، و پس ازآن، به کلی از بین رفته است.
فرزادپور اظهار داشت: قسمت اندرونی خانه یزدی ها، شامل شاه نشین، ۲ تالار شمالی و جنوبی، حوض خانه و آب انبار است. زیباترین بخش این بنا شاه نشین آنست که دارای تزئینات گچ بری با نقش گل و مرغ، ارسی، شومینه و بالاخره سقف خنچه پوش است.
وی افزود: در کنار بهره گیری از خاصیت اصلی خانه های ایرانی، یعنی معماری درون گرا، اختلاف سطح بین قسمت بیرونی در و قسمت درونی در رابطه با خانه مشاهده می شود که شاید دلیل این اختلاف ایجاد تمایز ارزشی بین محیط درون و بیرون باشد.
این فعال حوزه گردشگری عنوان کرد: درب ورودی خانه یزدی ها، با مقداری عقب نشینی، فضای مکثی را به وجود آورده است که باتوجه به فرهنگ هر منطقه می تواند کاربردهای گوناگونی مانند فضایی برای گردآمدن همسایگان و یا فضایی برای بدرقه میهمان مدلول شود.
وی با اعلان اینکه فضای ورودی خانه به تبعیت از اهداف مذهبی و اجتماعی، به شکلی تولید شده است که افراد بصورت ناگهانی و یک بار وارد فضای خانه نشوند، اضافه کرد: حیاطی نیز در مرکزیت بنا وجود دارد که از عناصر موجود در آن می توان به حوض در وسط و باغچه هایی در اطراف آن اشاره نمود.
وجود «آب انبار» و «پنیر چاله» در خانه تاریخی یزدی ها
فرزادپور اشاره کرد: در ضلع جنوب غربی این بنا، آب انبار نسبتاً بزرگی وجود دارد که آب شرب یک سال خانه را تامین می کرد. همین طور در این قسمت، فضایی تحت عنوان «پنیر چاله» وجود دارد که همانطور که از نام آن پیداست، محل نگهداری کوزه های پنیر بوده است. علاوه بر این، «پنیر چاله» محل نگهداری میوه های فصلی مثل هندوانه و خربزه نیز بوده است.
وی ادامه داد: همین طور در قسمتی از بنا، اتاقکی تحت عنوان «بالاخانه» جهت خشک کردن انگور با بهره گیری از جریان هوا، و تهیه کشمش و مویز تعبیه شده بود. هم اکنون متولی این بنای نفیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین است که بعد از خریداری و تملک این بنا در چند سال اخیر مبادرت به مرمت و بهسازی آن کرده است.
این کارشناس عنوان کرد: «گنجینه نگارخانه هنر پایداری» عنوان جدید خانه یزدی ها در کاربری جدید است که به موزه هنرهای نفیس هنرمندان و نام آوران قزوینی تبدیل گشته است.
وی اظهار داشت: در چند سال اخیر تعدادی از خانه های تاریخی شهر قزوین، با مرمت و تعریف کاربری مناسب، جای خودرا تا حدودی در بین جاذبه های گردشگری شهر باز کرده اند. اما جهت معرفی هرچه بیشتر این بناها، که به واقع ازجمله جاذبه های اصیل و زنده ی شهر هستند، می توان تورهایی با محوریت این بناها در بافت های تاریخی برای اهالی شهر و گردشگران اجرا کرد.
این فعال حوزه گردشگری در آخر با اشاره به محدودیت تردد وسایل نقلیه سنگین به بافت تاریخی شهر، اظهار داشت: برای دیدن خانه های تاریخی قزوین باید تورهای پیاده روی و اصطلاحاً «بافت گردی پیاده» تعریف شود تا هم گردشگران از دیدن چنین بناهای زیبایی محروم نمانند و هم این خانه ها توفیق شناسایی و اضافه شدن در لیست جاذبه های گردشگری شهر را بیابند.

منبع: