سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
معاون گردشگری کشور تأکید کرد؛ تولید محتوا لازمه تبدیل شدن ایران به محور جدید گردشگری

معاون گردشگری کشور تأکید کرد؛ تولید محتوا لازمه تبدیل شدن ایران به محور جدید گردشگری

به گزارش تور مسافرتی، معاون گردشگری کشور اظهار داشت: یکی از اصلی ترین برنامه های معاونت گردشگری جذب توریست از راه تولید محتوا و بازاریابی خارجی است.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، نشست تخصصی معاونان گردشگری ادارات کل استانها با حضور علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور همزمان با برگزاری هفتمین همایش افق تحول امروز ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲ در هتل لاله تهران اجرا شد.
معاون گردشگری کشور هدف از برگزاری این جلسه را مرور هدف گذاری ها و برنامه های گذشته، ارزیابی عملکرد ادارات کل استانها و ارائه برنامه های جدید عنوان نمود.
وی با اشاره به اهمیت حوزه بازاریابی خارجی استانها، اضافه کرد: یکی از اصلی ترین برنامه های معاونت گردشگری جذب توریست بوسیله تولید محتوا و بازاریابی خارجی است. اگر می خواهیم تبدیل به محور جدید گردشگری شویم و گردشگری خارجی به کشور بیاید منوط به تقویت این حوزه است.
شالبافیان بر تمرکز، تجمیع و ارائه محتواهای تولید شده توسط ادارات کل استانی تاکید و اشاره کرد: محتواهای کاربر محور که توسط گردشگران تولید می شود، بیشترین تأثیرگذاری را روی جذب توریست دارند که تشویق گردشگران به تولید چنین محتوایی همین طور تولید محتوای موضوعی در دستور کار ادارات کل استانی قرار گیرد.
حضور در جلسات استانی همین طور ارتباط و مطالبه از دستگاهها، تحقیق بازار هدف، تقویت روابط عمومی ها از دیگر نکات مورد تاکید شالبافیان بود.
رویدادها، مهم ترین ابزار چانه زنی در استان
معاون گردشگری کشور محوریت برای اختصاص اعتبار به رویدادها را ثبت آنها عنوان نمود و اضافه کرد: امروز جاذبه های مکان محور تحت شعاع جاذبه های زمان محور قرار گرفته اند. رویدادها ابزار مناسبی برای معرفی ظرفیتهای بومی، اشتغالزایی و هم افزایی سه حوزه مأموریتی وزارتخانه هستند.
وی همین طور یکی از ابزارهای تقویت چانه زنی در استانها را ثبت رویدادها عنوان نمود.
شالبافیان با اشاره به اهمیت تشکیل میزهای موضوعی گردشگری با کمک ظرفیت افراد مشتاق بیان کرد: در مورد گردشگری دسترس پذیر با بهره گیری از ظرفیت افراد دغدغه مند اتفاق های خوبی افتاده است. در دیگر حوزه ها نیز افراد مشتاق بسیاری هستند که با باز کردن فضا می توان از این ظرفیت ها به نفع گردشگری استفاده نمود.
معاون گردشگری کشور در رابطه با اهمیت تنوع بخشی محصولات گردشگری، بیان کرد: یکی از راه های سریع اشتغال زایی شناسایی و استفاده از مزیت های رقابتی است که با تمرکز هر استان روی دو تا سه میز می توان نتیجه ملموس گرفت.
استفاده از ظرفیتهای بیرونی و تمرکز روی مزیت های رقابتی مهم ترین موضوعی بود که شالبافیان در رابطه با میزهای گردشگری مورد تاکید قرار داد.
وی با اشاره به مشخص بودن وظایف دستگاه های مختلف، بر تعامل دو طرفه تاکید نمود.
نظام مند شدن استانها با راه اندازی درگاه ملی مجوزها
معاون گردشگری کشور در ادامه به تأثیر راه اندازی درگاه ملی مجوزها در ایجاد ارتباط نظام مند استانها و برطرف شدن چالش های مرتبط اشاره نمود و هرگونه صدور مجوز خارج از سامانه و شروط سلیقه ای را جرم اعلام نمود.
شالبافیان اشاره کرد: مدارک و شرایط صدور مجوز در سامانه مشخص است و هیچ نوع شرطی خارج از شرایط به تأیید رسیده نباید اعمال شود.
وی همین طور در رابطه با مجوز خانه مسافرها که اختلاف نظرهایی در این ارتباط با هیأت مقررات زدایی وجود دارد به پیگیری در این زمینه اشاره نمود.
سند راهبردی گردشگری، ظرفیتی برای پیشبرد کارها در استان
شالبافیان با اشاره به اهمیت سند استراتژیک گردشگری در پیشبرد کارها در استان بیان کرد: این سند ظرفیتی است که باید مورد استفاده و به عنوان دستورالعمل قرار گیرد.
معاون گردشگری کشور یکی از ظرفیتهای دولت را استاندارهایی عنوان نمود که بیشتر آنها مشتاق گردشگری هستند و بر تعامل با استاندارها تاکید نمود.
نظام طراحی شده در رابطه با آمارهای گردشگری وروری، پشتیبانی از افراد آموزش دیده در عرصه گردشگری، استفاده از بخشنامه دولت در امتداد تقویت معیشت مرزنشینان، ارسال فاکتورهای تخصصی ارزیابی عملکرد گردشگری سال ۱۴۰۱، مشارکت برای احصای ظرفیت گردشگری تعالی بخش، انعکاس مهم ترین کارهای انجام شده در بولتن ماهانه، تکمیل زیرساخت های روستاهای انتخاب شده برای یونسکو، گزارش مشکلات موردی پروژه های نیمه کاره بمنظور تکمیل آنها ظرف دو سال آینده، رصد تورهای ورودی، استفاده از فرصت و ظرفیت مشوق ها، دیگر نکات یاد شده او در این نشست بود.
معاون گردشگری لایحه برنامه هفتم توسعه را در عرصه گردشگری متمایز دانست و اظهار داشت: یک فصل جداگانه با ۶ حکم ناظر بر سرمایه گذاری استانهای ساحلی آماده شده و اختیارات به استانداران استانهای ساحلی برای سرمایه گذاری داده شده است.
تولید هزار و ۷۸۰ محتوا در ۱۵ استان
در ابتدا ارزیابی عملکرد استانها در ۷۲ شاخصه مربوط به ۵ آیتم حوزه تبلیغات و بازاریابی از طرف نماینده اداره کل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی ارائه شد.
در این گزارش از بین ۱۷۸۰ محتوای مورد بررسی قرار گرفته ۱۵ استانی که در ۵ آیتم محتوا تهیه و ارسال کرده بودند، استانهای مازندران (کاتالوگ، انطباق ۸۳ درصدی)، مرکزی (نقشه گردشگری با انظباق ۸۱ درصدی)، زنجان (بروشور، انطباق ۷۶ درصد انطباق) کردستان (کلیپ، انطباق ۷۶ درصدی)، خراسان رضوی (عکس، انطباق ۸۳ درصدی) مقام نخست را دریافت نمودند.
همچنین درصد تحقق تشکیل هسته تورهای ورودی برمبنای کشورهای هدف ارائه شد.
برگزاری هزار و ۴۴۴ رویداد در سال ۱۴۰۲
نماینده اداره کل دفتر توسعه گردشگری داخلی نیز به ارائه آمار و پراکندگی رویدادهای گردشگری کشور در سال ۱۴۰۲ پرداخت. بر این اساس ۱۴۴۴ امسال و ۱۱۸ رویداد در تابستان انجام خواهد شد. همین طور گیلان با ثبت ۱۲۹ رویداد و اصفهان ۱۲۰ رویداد دارای بیشترین میزان ثبت رویداد هستند.
تهیه بسته سامان دهی تعطیلات کشور، توسعه و تسهیل سفرهای همگانی خانواده محور، توسعه گردشگری کودک و نوجوان، توسعه گردشگری دسترس پذیر (افراد دارای معلولیت و سالمندان)،
ارائه ظرفیت استانها در هریک از محصولات گردشگری و برگزاری میزهای گردشگری موضوعی از دیگر نکات ارائه شده مربوط به اداره کل دفتر توسعه گردشگری داخلی بود.
ارائه وضعیت پاسخگویی به شکایات مردمی، نظارت جدی بر تأسیسات گردشگری باتوجه به شروع تابستان، اعمال بازدارنگی های جدی بر فعالیت اماکن و اقامتگاه های بدون مجوز، شناسایی و معرفی راهنمایان روسی و چینی، معرفی و استفاده از سامانه های مختلف موضوعات مطرح شده از طرف مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری بود.
بهره برداری از ظرفیت سند استراتژیک گردشگری به عنوان سندی بین دستگاهی و فرابخشی در امتداد برطرف نمودن معضلات استان، نیازسنجی آموزشی از طرف استان باتوجه به تجربه زیست همین طور نکات مهم در رابطه با موضوعات آموزشی نکات یاد شده مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری بود.
تولید ۲ هزار و ۷۰۰ محتوا به ۵ زبان در ویزیت ایران
نماینده کانون جهان گردی و اتومبیل رانی نیز با اشاره به ۲۷۰۰ محتوای جدید تولید شده به ۵ زبان در پرتال جامع گردشگری ایران (ویزیت ایران) به ارائه کمی محتواهای بارگذاری شده استانها در این پرتال پرداخت.
در پایان نشست معاونان گردشگری ادارات کل استانها به بیان دغدغه ها، نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند و معاون گردشگری کشور به فراخور موضوعات پاسخ داد.
بهره برداری از ظرفیت سند استراتژیک گردشگری به عنوان سندی بین دستگاهی و فرابخشی در امتداد برطرف نمودن معضلات استان، نیازسنجی آموزشی از طرف استان باتوجه به تجربه زیست همین طور نکات مهم در رابطه با موضوعات آموزشی نکات یاد شده مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری بود.

منبع: