سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان جوین: بنای امام زاده قاسم (ع) روستای سیرغان شهرستان جوین مرمت شد

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان جوین: بنای امام زاده قاسم (ع) روستای سیرغان شهرستان جوین مرمت شد

تور مسافرتی: مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جوین از مرمت بنای امام زاده قاسم (ع) این شهرستان آگاهی داد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، محسن سلاطینی اظهار داشت: منابع مالی این عملیات مرمتی به مبلغ حدود ۲ میلیاردریال با مشارکت خیران، میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه تامین شده است.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان جوین افزود: مرمت و استواری بخشی این اثر تاریخی در چهار ضلع و پشت بام انجام شده است.
سلاطینی اظهار داشت: بنای امام زاده مربوط به دوره ایلخانی تا دوره تیموری است و در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۵۲۵۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی درباره ی این اثر تاریخ اظهار داشت: پلان اصلی بقعه از خارج بصورت هشت ضلعی است و هر یک از اضلاع آن حدود ۳ متر است، فضای داخلی بقعه به قطر بیش از ۵ متر است که چهار صفه در چهار جهت دارد.
سلاطینی اضافه کرد: در ارتفاع ۴ متری بنا با بوجودآوردن گوشواره به هشت ضلعی تبدیل گشته و سپس با طاق نما به دایره و در نتیجه گنبد بنا بر آن استوار شده است. این گنبد به شکل عرقچینی و به قطر ۵ و ارتفاع دو متر است و از داخل آجری با روکش سیمان سفید و از خارج کاه و گل است، صورت قبری در نزدیک دیوار شمالی قرار دارد که ابعاد آن ۲۰/۱×۵/۲ متر و ارتفاع ۶۰ سانتی متر است و با پارچه سبز پوشانده شده است.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان جوین اشاره کرد: ایوانی به ابعاد ۷×۶ متر در جنوب بقعه راه اندازی شده و دارای طاق تویزه و ارتفاع بیش از ۶ متر است و در شرق آن، راه پلّه‏ای تعبیه شده که به طرف گنبد خانه راه دارد. این بنا شباهت زیادی به بقعه خواجه معین‏الدّین جوینی مدفون در روستای «انداده» دارد و بنظر می رسد که متعلق به دوره ایلخانی و تیموری باشد که در دوره صفویه مرمت شده است.