سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
سرپرست مطالعات، آموزش و برنامه ریزی گردشگری: ایده های گردشگری در حوزه هوش مصنوعی حمایت می شود

سرپرست مطالعات، آموزش و برنامه ریزی گردشگری: ایده های گردشگری در حوزه هوش مصنوعی حمایت می شود

به گزارش تور مسافرتی، سرپرست آموزش و برنامه ریزی گردشگری اظهار داشت: رساله ها، پایان نامه ها و طرح های کابردی دانشجویان و جامعه علمی کشور در حوزه هوش مصنوعی، حمایت و زمینه اجرائی شدن آنها تسهیل می شود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابوطالب قاسمی در کارگاه تخصصی کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری با همکاری معاونت گردشگری، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و نیز دانشگاه علامه طباطبایی در محل دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی با حضور تعدادی از اساتید و دانشجویان رشته گردشگری برگزار گردید، اظهار داشت: برگزاری این رویداد تخصصی با محوریت هوش مصنوعی فرصتی برای ارتباط دو سویه و تعامل میان جامعه پژوهشی حوزه گردشگری و بخش سیاست گذار و عملیاتی است که این ارتباط می تواند زمینه تکامل برنامه ریزی ها و اقدامات حوزه گردشگری را به همراه داشته باشد.
قاسمی با اعلان اینکه هدایت پژوهش ها، پایان نامه ها و تحقیقات دانشجویی به سمت مباحث کاربردی و مورد نیاز میدان عملیاتی صنعت گردشگری کشور یکی از رویکرد های اصلی دفتر مطالعات، گردشگری و برنامه ریزی به شمار می آید، اضافه کرد: فراهم آوردن امکان ارائه طرح های کاربردی دانشجویان در عرصه گردشگری به ویژه موضوعات روز همچون هوش مصنوعی که قابلیت اجرا داشته باشند و پشتیبانی از پژوهش های آنها و اساتید مربوطه نیز در دستور کار قرار دارد.
سرپرست دفتر مطالعات، آموزش و برنامه ریزی گردشگری همین طور با تأکید بر این که در طراحی اپ های گردشگری و نیز رویکرد پروژه های پیشنهادی جامعه علمی کشور در عرصه گردشگری نیاز است رویکرد حل چالش ها لحاظ شود، تصریح کرد: به عنوان مثال مدیریت گردشگری انبوه و هدایت سفر به سمت استانها و شهرستان های کم تردد و به عبارتی توزیع زمانی و مکانی سفر بوسیله هوش مصنوعی قابلیت اجرا داشته و این چالش تا حدود زیادی قابل مدیریت است.
همکاری میان علم و عمل درحوزه گردشگری
در این جلسه لطیفه پورمحمد باقر عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر و مدیر مرکز یادگیری الکترونیک دانشگاه علامه طباطبایی با تخصص هوش مصنوعی نیز ضمن حضور در کارگاه تخصصی کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت توریسم، ضمن ارائه آخرین پژوهش های این حوزه به دانشجویان رشته گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: ضمن تشکر از برگزاری کارگاه آموزشی مشترک، برگزاری چنین رویدادهایی می تواند موجب هم افزایی و ایجاد زبان مشترک میان جامعه علمی و بخش های عملیاتی شود.
همچنین شروع همکاری و ارتباط میان علم و عمل در عرصه هوش مصنوعی و گردشگری نیز قسمتی از تأکیدات ایشان به عنوان دستاوردهای رویداد مذکور بود.
او در ادامه درباره ی تشریح نکات استخراج شده از برگزاری کارگاه تخصصی کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری اضافه کرد: این رویداد منتج به نکات چندگانه ای شده است. یکی از آنها این است که نیاز ما به نقشه راه جامع بیش از پیش نمایان شده است، به جهت اینکه مسیر راه برای مدیران و افرادی متخصص میانی هموار شود.
پورمحمد باقر افزود: نیاز به همکاری بین بخشی در دانشگاه و نیز همکاری برون دانشگاهی نیز یکی دیگر از نکات استخراج شده از این رویداد بود که به صورتی شروع همکاریهای دو سویه میان علم و عمل به شمار می آید.
او در آخر ابراز امیدواری کرد که امیدوار هستم که ادامه و پشتیبانی از این همکاری در رأس همکاری ها قرار گیرد.
تمرکز بر کاربری گردشگری در نشست های مشترک
همچنین در این جلسه اکبر پورفرج عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز به عنوان یکی از اساتید حاضر در این رویداد در ارزیابی دستاوردهای حاصل اظهار داشت: ما در کلاس های درس تمرکز بر مباحث تئوریک داریم اما تکنولوژی های مرتبط و نحوه عملیاتی و کاربردی شدن آنها تدریس نمی گردد. چون نه ما تخصص این موضوعات را داریم و نه در سرفصل های آموزشی لحاظ شده است. بدین جهت این نوع جلسات و کارگاه ها در حقیقت لابراتوار کلاس های ما هستند.
او اضافه کرد: به عنوان مثال ما موضوع محتوانویسی را تشریح کرده ایم اما نحوه کاربری آن هوش مصنوعی است که در این رویداد تشریح و مورد بحث و بررسی دانشجویان و اساتید مربوطه قرار گرفت.
پورفرج تصریح کرد: چنانچه مشابه رویداد کارگاه تخصصی کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری که با همکاری معاونت گردشگری و دانشگاه علامه طباطبایی شکل گرفته است، افزوده شود ما می توانیم امیدوار باشیم که موضوع کلیشه ای نظریه و عمل در عرصه گردشگری که همیشه از هم منفصل و دارای چالش است مرتفع شود و وارد حوزه عملیاتی شود.
موضوعاتی همچون استفاده از ربات ها در اماکن گردشگری برای راهنمایی یا پذیرایی گرشگران، توضیح درباره ی اپلیکیشن های راهنمای هوشمند گشت های شهری، برنامه ریزی خودکار سفر، استفاده از چت بات ها و دستیارهای صوتی هوشمند و سامانه های IVR تلفنی برای رزرو بلیت، هتل، رستوران ها و غیره، خاصیت و مزایای چت بات ها با محوریت دسترسی و پاسخگویی سریع و نیز شخصی سازی، پیشنهاد مقصد، پرواز، هتل، رستوران، خدمت رسانی و پشتیبانی مشتری بوسیله سامانه های سفارش گر هوشمند توریست و نیز استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در صنعت گردشگری نیز قسمتی از سرفصل های کارگاه آموزشی مذکور بود.

منبع: