سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد: آرامگاه کوروش برای پنجمین بار مرمت می شود

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد: آرامگاه کوروش برای پنجمین بار مرمت می شود

تور مسافرتی: به گزارش تور مسافرتی، مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره به اینکه فاز مطالعاتی پروژه پاکسازی، استقامت بخشی و مرمت جداره بیرونی آرامگاه کوروش رو به اتمام است، از آغاز فاز اجرایی آن طی دو هفته آینده اطلاع داد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، محمد نصیری حقیقت مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ضمن اشاره به این که فاز مطالعاتی پروژه «پاکسازی، استقامت بخشی و مرمت جداره بیرونی آرامگاه کوروش» رو به اتمام است و از دو هفته آینده فاز اجرایی شروع می شود، اضافه کرد: طی صدمه شناسی صورت گرفته جداره بیرونی آرامگاه به علت شرایط اقلیمی، فعالیت زیستی گلسنگ ها و گیاهان، از دست دادن مواد، شرایط جوی همچون یخ زدگی، رطوبت و بارندگی، حفره های حاصل از فعالیت سیانو باکترها که باعث زیست گلسنگ ها می شوند همینطور تغییر رنگ و رسوب روی سنگ ها متحمل صدمه شده است.
وی با اشاره به اینکه الان مرحله صدمه نگاری توسط متخصصان در حال انجام می باشد، افزود: نقشه ها به منظور مشخص کردن فراوانی و عرضه راهکار و مواد مورد نیاز برای هر یک از صدمه ها تهیه شده است و تا دو هفته آینده جمع بندی نهایی برای ورود به فاز اجرا و آغاز پاکسازی و استقامت بخشی صورت می گیرد.
به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد زدودن خاک و گل و لای موجود در شکاف ها، حذف گلسنگ ها به صورت فیزیکی و در صورت نیاز شیمیایی، استقامت بخشی و چسباندن قطعات ریزسنگ های در خطر افتادن با چسب های اکریلیک (پایه آبی) و پر کردن فضاهایی که امکان نفوذ رطوبت دارند با مواد پایه آهکی همچون کارهایی هستند که در فاز نخست صورت خواهد گرفت.
نصیری تکمیل این پروژه را دو ساله و بودجه تخمینی آنرا ده میلیارد تومان اعلام نمود و اضافه کرد: فاز نخست روی نقاط حساس آرامگاه که خطر فرسایش دارند صورت می گیرد و سه تا چهار ماه به طول خواهد انجامید. همینطور با عنایت به این که مواد پایه آهکی و چسب های اکریلیک برای فاز نخست موجود است و به واردات نیازی نیست، حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای این فاز ارزیابی شده است.
وی ضمن اشاره به این که آرامگاه کوروش تا کنون چهار بار در سالهای مختلف بازسازی و مرمت شده است، افزود: نخستین بار بین سالهای ۲۸ تا ۳۵ علی سامی عملیات مرمت را روی سقف و بعد از آن هم مؤسسه ایتالیایی ایزمئو مرمت اتاقک و پلکان را انجام داد. بعد از انقلاب هم در دو مرحله مرمت انجام گرفته است، اولین بار سال ۱۳۸۴ مرمت روی سقف اتاقک توسط تیم حفاظت و مرمت پاسارگاد به سرپرستی حسن راه ساز و سال ۱۳۹۴ استقامت بخشی و پاکسازی داخل اتاقک از جانب گروه مؤسسه عالی حفاظت و مرمت رم انجام شد.

منبع: