سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
موج بزرگ ترین مهاجرت چینی ها به ایران رسید

موج بزرگ ترین مهاجرت چینی ها به ایران رسید

تور مسافرتی: مدیرکل تبلیغات و بازاریابی گردشگری از آغاز پروژه نفوذ به بازار چین با اجرای طرح «سال نو چینی در ایران»، آگاهی داد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، سال نو چینی از مهم ترین تعطیلات سنتی مردم آن کشور است که هر سال در ماه بهمن (در فاصله ماه ها ژانویه و فوریه) جشن گرفته می شود و از آن با عنوان «Spring Festival» (جشنواره بهاره) یاد می شود. سالانه بیشتر از ۳۰۰ میلیون چینی این فرصت را در مسافرت می گذرانند و به عبارتی بزرگترین مهاجرت سال در چین اتفاق می افتد.
مردم چین از زمان ترقی اقتصاد این کشور بیشتر به سفرهای خارجی روی آورده اند، اداره ملی جهانگردی چین گزارش کرده در فستیوال بهاره سال ۲۰۱۸ حدود ۷ میلیون چینی به خارج از کشور سفر کردند که هر یک دست کم ۱۵۰۰ دلار خرج کرده اند.
چینی ها ولخرج ترین گردشگران جهان شناخته می شوند. گزارش سازمان جهانی جهانگردی نشان می دهد، گردشگران چینی در سال ۲۰۱۷ با ۲۵۸ میلیارد دلار هزینه کرد، همچنان پرخرج ترین گردشگران جهان بوده اند. برای همین خیلی از کشورها با صدور ویزای بلاعوض و یا تخفیف های خدماتی اهتمام دارند هر سال دایره جمعیت گردشگران چینی را در جغرافیای خود بزرگ تر کنند.
این گردشگران در فستیوال بهاره که تقریباً ۱۰ روز طول می کشد، نه تنها اقتصاد کشور خود بلکه هنگ کنگ، ژاپن، تایوان، برونئی، کره شمالی و کره جنوبی، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین، موریتانی، تایلند و در چند سال اخیر اروپای شمالی و آمریکا را منتفع می کنند. ایران باز سپس آن که در سال ۲۰۱۱ موفق شد اعتماد اداره ملی جهانگردی و آژانس های چین را جلب نماید و به لیست مقاصد امن این کشور اضافه شود، امسال به جمع کشورهایی که در سال نو چینی، پرچم های سرخ را برای میزبانی از گردشگران این کشور برافراشته اند، پیوسته است.

محمدابراهیم لاریجانی، مدیرکل تبلیغات و بازاریابی گردشگری به ایسنا آگاهی داد که ایران با سرو غذاهای چینی، اجرای کنسرتهای موسیقی سنتی، نمایش «سفال های آبی و سفید» و خوشامدگویی با پرچم های قرمز و به زبان چینی، همانند دیگر کشورها به استقبال از این گردشگران در سال نو چینی رفت.
او این طرح را قسمتی از پروژه ی نفوذ به این بازار عنوان نمود که میز چین در دفتر تبلیغات و بازاریابی در سه ماه گذشته برنامه ریزی آنرا با همکاری شرکت هواپیمایی ماهان انجام داده و به صورت آزمایشی اجرا کرده است. لاریجانی اظهار داشت: تعطیلات سال نو چین که تاریخ ثابتی در تقویم ندارد، امسال از ۱۶ بهمن ماه (۵ فوریه) شروع شده و به مدت ۱۰ روز ادامه دارد که قبل از آغاز آن، تبلیغاتی در چین انجام شد. شرکت هواپیمایی ماهان باز با مشورت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بسته سفر به ایران را بوسیله یکصد آژانس گردشگری چینی همکار، عرضه نمود که طبق آخرین آمار ۱۰ تا ۱۵ گروه ۲۵ تا ۷۰ نفره برای سفر به ایران قطعی شد که از ۱۳ بهمن ماه در کشورمان به سر می برند.
مدیرکل تبلیغات و بازاریابی گردشگری با اشاره به زمینه سازی هایی که در داخل کشور برای سفر گردشگران چینی انجام شده است، اظهار نمود: حمل و نقل ارزان، صدور آسان روادید در فرودگاه، نمایش تخفیف در هتل ها، رستوران ها، موزه ها و مراکز فروش صنایع دستی همچون تسهیلاتی بوده که با مشارکت استان های تهران، یزد، اصفهان، فارس و کرمان برای جذب گردشگران چینی اختصاص داده شده است.
وی افزود: برچسب هایی طراحی شده که در مراکز مشخصی نصب شده و گویای نمایش تخفیف به گردشگران چینی در فستیوال بهاره است. همین طور «هات لاین» (شماره تماسی آنلاین به زبان چینی) برای پیگیری مشکلات این گردشگران در ایران به وجود آمده که بالقطع اثر روانی خوبی در میان آنها خواهد داشت. موزه ملی باز به درخواست ما، نمایشگاه «سفال آبی سفید چینی» را خاص این گردشگران در یک سالن مجزا به نمایش گذاشته است. این اطلاعات در چارچوب بروشور از دو سه ماه پیش در آژانس های چینی توزیع شد تا گردشگران از این طریق باخبر شوند چه خدمات، امکانات و تخفیف هایی را در ایران می توانند دریافت نمایند.
او اظهار داشت: شاید عدد گردشگران چینی که تعطیلات سال نو خودرا در ایران سپری می کنند، بزرگ نباشد که البته ما هم دنبال آن نبودیم، اما این حرکت اثبات می کند اگر بخواهیم می توانیم گردشگران را در چارچوب رویداد و تعطیلات با روش های حرفه ای و شیوه های نوین بازاریابی نه فقط به شکل انفرادی یا تورهای معمولی، به ایران جذب نماییم.

به گفته مدیرکل تبلیغات و بازاریابی گردشگری، پکیج «سال نو» در چین سر و صدای زیادی کرده و توجه ها را به خود جلب کرده است. لاریجانی افزود: این دفتر فعالیت در بازار چین را خیلی جدی آغاز کرده، مطالعاتی را انجام داده که وارد فاز اجرایی شده و نقشه راهی را تهیه کرده است. برای دیجیتال مارکتینگ، اینفلوئنسرها و چهره های شناخته شده ی این کشور باز برنامه ریزی کرده ایم و ایده های مختلفی در دست اجرا است.
او اجرای موفق این طرح آزمایشی را انگیزه ای برای بسط دادن آن به دیگر تعطیلات چینی ها دانست و اضافه کرد: مشارکت محدود در طرح سال نو چینی در ایران تنها به سبب تست زدن بازار بود، حالا که نتیجه رضایت بخش بوده می توان در دیگر تعطیلات چین، میزان مشارکت و تبلیغات را افزایش داد. با این تجربه می توان سال آینده به ۵ استان رنگ و لعاب قرمز با فرهنگ چینی داد، از ۶ ماه قبل ده ها مدل پکیج در چین عرضه نمود و رسانه های چینی را درگیر کرد. معتقدم هرچه قدر برای تبلیغات در چین هزینه شود ارزش دارد، چون این آزمایش کوچک نتیجه ی خوبی داده است تبلیغات روزِ روشن اثر تکاثری و تصاعدی دارد.
وی اضافه کرد: ما همه هزینه ها را پرداخت کردیم و هماهنگی ها را انجام دادیم تا این بازار را بسنجیم. حالا جزئیات بیشتری از چین به دست آورده ایم. وزارت خارجه در صدور ویزا همکاری خیلی خوبی داشت، سفارت خانه، دفاتر گردشگری و مدیران و معاونان گردشگری پنج استان باز بسیار همراه بودند. این استان ها برای اجرای طرح سال نو چینی هزینه ای نکردند، بلکه برای نمایش تخفیف هماهنگی هایی را انجام دادند. ما هم این طرح را مدیریت جهانگردی کردیم، کاری که ترکیه انجام می دهد، یعنی شرکت های هواپیمایی، هتل، رستوران، تاکسی، راهنما و همه را به یکدیگر وصل می کند تا در خدمت توریست باشند. ما این کار را در اشل کوچک انجام دادیم.
لاریجانی سپس از اجرای پروژه های مشابهی در بازارهای عمان و آذربایجان آگاهی داد و اظهار داشت: با عراقی ها، که درحال حاضر از مهم ترین بازارهای هدف گردشگری ایران است، نشستی داشته ایم و آنها را به کمیته تورهای ورودی مرتبط کرده ایم. طرح های بازاریابی که در یک سال قبل تهیه کرده ایم حالا به مرحله اجرا رسیده و از این پس باید اثرات آنرا شاهد باشیم.
نمایشگاه سفال «آبی سفید» مختص گردشگران چینی